סקר: מאיזה בתי חולים בארץ אנחנו הכי מרוצים?
הציבור מעדיף את בתי החולים בלינסון, שיבא, איכילוב, מעייני הישועה והעמק, אבל פחות את לניאדו, ברזילי, הלל יפה וקפלן. משרד הבריאות חושף סקר שביעות רצון מבתי החולים בישראל. המרכזיים מככבים, אלו שבפריפריה - פחות
לראשונה, משרד הבריאות חושף את שמות בתי החולים שהציבור מעדיף, ואת אלו שפחות: כמו בתחומים רבים - אלו שבמרכז מובילים על אלו שבפריפריה. 61% מהמטופלים בבית חולים לניאדו ימליצו לאחרים להתאשפז בו, 62% ימליצו להתאשפז בברזילי, בהלל יפה ובקפלן. המובילים הם הגדולים - בילינסון, שיבא איכילוב וגם מעייני הישועה.
רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר
משרד הבריאות מפרסם את שמות בתי החולים בסקר חווית המטופל שערך לפני מספר חודשים, ומגלה איפה החולים היו מרוצים מתנאי האשפוז, ובאיזה מוסד רפואי מאוכזבים מהאחיות ומהרופאים.
חדשות בריאות נוספות:
78%: רוצים שהבריאות תזכה לעדיפות עליונה בבחירות
שיבא: האחות לא שמה לב - בת 18 מתה במהלך בדיקה
בת שש נפטרה לאחר ניתוח להסרת שקדים
רק 75% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול
בחודש נובמבר האחרון פורסמו תוצאות הסקר ללא שמות בתי החולים. כעת מתברר כי בית החולים ממנו המטופלים היו הכי מרוצים הוא מעייני הישועה בבני ברק עם 88% מרוצים.
אחריו נמצאים בילינסון ובני ציון עם 81%. במקום האחרון נמצא לניאדו עם 67%, ואחריו הלל יפה וברזילי עם 68%. בקפלן השיבו 69% שהם מרוצים. נתון שביעות הרצון הכללי בכל הארץ עומד על 75%.
יותר מרוצים מהאחיות, פחות מהרופאים
שביעות הרצון הגבוהה ביותר מהצוות הרפואי הייתה בבית החולים העמק, שבו 89% מהמטופלים מרוצים מהאחיות ו-87% מהרופאים. בבית חולים כרמל השיבו 87% שהיו מרוצים מהאחיות ו-86% מהרופאים.
במקום האחרון בקטגוריה זו נמצא ברזילי, עם 78% שביעות רצון מהאחיות ו-74% מהרופאים. בסך הכל שביעות הרצון הכללית מהאחיות עומדת על 83% בכל הארץ, ו-81% מהרופאים.
בית חולים העמק מוביל גם בכל הנוגע להערכת הטיפול של צוות המחלקה בידי החולים. 86% השיבו שהיו מרוצים מקטגוריה זו. בהלל יפה ענו רק 75% שהם שבעי רצון מהטיפול, בברזילי 76% ובוולפסון 77%. הנתון הארצי עומד על 81%.
העמק: מוביל ברמת הטיפול, מקרטע בתנאים הפיזיים
בית חולים העמק מוביל ברמת הטיפול והמטפלים, אך נשאר מאחור בכל הנוגע לתשתיות ולתנאים הפיזיים בבית החולים. רק 76% השיבו שהם מרוצים מסביבת האשפוז, מה שאולי מסביר את שביעות הרצון הכללית מהעמק, שהיא יחסית נמוכה – 76%.
רק 73% השיבו שימליצו לאחרים להתאשפז בבית החולים שבעפולה. "אנחנו גאים מאד בתוצאות הסקר שמצביעות על מקצועיות, מוסריות ואיכות גבוהה של אנשי הצוות שלנו", אומרת מנהלת בית החולים, פרופ' משנה אורנה בלונדהיים, "תנופת הבינוי המואצת ב'עמק', האכלוס הקרוב של בניין אשפוז נוסף, והקמת מרכז סרטן לצפון, בוודאי ישפרו את חווית הלקוח גם בכל הקשור לתנאים הפיזיים".
הכי מומלצים: בתי החולים הגדולים
בתי החולים שזכו לציונים הגבוהים ביותר בנכונות להמליץ עליהם לאחרים היו שיבא ואיכילוב עם 84%, ובילינסון עם 83%. מדובר בשלושה מבתי החולים הגדולים בארץ, ובאופן כללי בתי החולים הגדולים זכו ל-80% בקטגוריה זו, לעומת הנתון הארצי שעומד על 74% בלבד.
בילינסון זכה גם ל-83% שביעות רצון מהתנאים הפיזיים בבית החולים. לעומתו, באיכילוב רק 79% היו מרוצים מהתשתיות, ו-74% בלבד בשיבא. נתונים אלו מפתיעים מכיוון שמדובר בבתי חולים מבוססים לעומת שאר בתי החולים בארץ, ובשנים האחרונות נבנו בהם מחלקות אשפוז חדשות ומפוארות יחסית. שביעות הרצון הארצית מהתשתיות עומדת על 76%.
לא משתפים את החולה בטיפול
אחת מהנקודות החלשות ביותר של בתי החולים, לפי הסקר, היא שיתוף החולה במידע ובקבלת ההחלטות. שביעות הרצון הממוצעת בקטגוריה זו היא 72% בלבד, וכשבודקים ממה מורכב הציון, ניתן להבחין שבפרמטרים מסוימים הוא אף נמוך יותר.
רק 57% השיבו שהציעו להם בחירה בין כמה דרכי טיפול, ורק 69% אמרו שניתנו להם הסברים ביוזמת הצוות.
הנתונים מראים שמבחינת המטופל, אין הבדל בשביעות הרצון אם הוא זוכה לטיפול בבית חולים קטן, בינוני או גדול. הגדולים קיבלו ציון של 8.3 בממוצע בקטגוריה זו, לעומת 8.2 בקרב שאר בתי החולים.
לעומת זאת, בכל הנוגע לנכונות להמליץ על בית החולים, הגדולים לוקחים – הם זכו לציון של 8.5, לעומת 7.9 אצל הקטנים ו-8 בקרב הבינוניים.
תגובות:
שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "האגודה מברכת על החלטת משרד הבריאות לפעול לחשיפת רמת השירות הניתן בבתי החולים. פרסום תחושותיהם של אזרחי ישראל באשר לחוויית הטיפול ופרסום שמותיהם של בתי החולים, הינה צעד חשוב בהעלאת מודעות הציבור לנושא, והן בעידוד מרכזים רפואיים בישראל לפעול לשיפור תמידי ברמת השירות הרפואי שהם מעניקים למטופלים. הממצאים מציפים את תחושת הציבור כי אין בידיו די אינפורמציה באשר לאפשרויות הטיפול. נתון זה מצביע על חוסר המודעות הקיים גם כיום בקרב הציבור באשר לזכויותיו במערכת הבריאות".
ד"ר ערן הלפרן, מנהל בילינסון: "אני מצדיע לאלפי עובדי בית החולים, שעושים לילות כימים ומעניקים רפואה מצוינת לצד שירות, יחס, מידע ואשפוז בתנאי מלונאות. קיבלנו הוכחה נוספת שאכן בבילינסון מובילים את הרפואה בישראל".
"הנתונים נחשפים כחלק מתפיסת השקיפות של משרד הבריאות. תוצאות הסקר הן בסך הכל טובות בהתחשב במצוקות של המערכת, אבל כמובן שיש מקום לשיפור. אני בטוח שעצם השקיפות תגביר את התחרות בין בתי החולים ונראה שיפור בשנים הקרובות", אומר פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות.