ישראייר: "עוד לא אמרנו את המילה אחרונה"
החברה, הדיילים, הנוסעים - עד עתה איש לא הגיש תלונה נגד המתפרעים ב"טיסת השוקולד". סמנכ"ל ישראייר: "הנוסעים ברשימה השחורה, מי שמחפש דם או נקמה - שימתין בסבלנות". עו"ד לענייני תעופה: "אם תוגש תלונה - יש מקום להליך פלילי"
שבוע אחרי "טיסת השוקולד", עדיין לא הוגשה תלונה במשטרה נגד הנוסעים המתפרעים. למרות שניתן היה להחזיר אותם על טיסה לישראל עם הנחיתה בוורנה, חברת ישראייר לא עשתה זאת, אלא הסתפקה בדיווח לרשויות בוורנה - שם עברו הנוסעים תשאול קצר ושוחררו לחופשתם ממנה נהנו עד הלילה שבין ראשון לשני השבוע.
גם עם חזרתם לארץ לא נחקרו הנוסעים, ולאחר עליית שוטרים ונציג ישראייר למטוס עם נחיתתו בנתב"ג, הם הורשו לצאת מהשדה ולשוב ללא כל עיכוב לבתיהם.
על אף התנצלותם של הנוסעים הפרועים בתקשורת, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי התמונות, הצרחות האיומות של הנוסעות והקללות המבישות של הנוסע האלים שקם ממקומו ואיים לתקוף את הדייל, עדיין חקוקות היטב במוחו של כל מי שצפה בסרטון.
כעת, למרות תחקיר מקיף פנימי שנפתח בישראייר, נשאלת השאלה איזו דוגמה נותנת חברת התעופה הישראלית לציבור. מדוע לא פעלה החברה נגד הנוסעים במהירות עם חזרתם לארץ, כל עוד הסיפור בכותרות, על מנת ללמד אותם לקח ולהציג לנוסעיה, לדייליה ולכלל עם ישראל שההתנהגות המכוערת הזו - אינה מקובלת.
מדוע הסתפקה בשלב זה החברה באמירה לפיה היא "שומרת לעצמה את הזכות לפעול במישורים משפטיים", אך השאירה את כל המדינה עם תחושה שלא נעשה דבר נגד בני המשפחה שהתפרעו? "אנחנו לא גורם אכיפה", אמר מנכ"ל החברה בראיון ל-ynet ביום ראשון השבוע, זמן קצר לאחר פרסום הסרטון. אך איזו דוגמה מקבל הציבור מחוסר הפעולה נגד הנוסעים הפרועים?
גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר אמר ל-ynet: "אנו מברכים על כך שהנושא עלה לשיח הציבורי, ולאחר שפורסם ב-ynet התחלנו להיות מוצפים בפניות ושאלות. ישראייר שמה בראש סדר העדיפויות את נושא בטיחות הטיסה, הציוד והנוסעים ולצערנו מקרים דומים קרו בעבר לא רק בחברות תעופה אלא בחברות רבות שנותנות שירותים".
אז מדוע לא פעלתם עם חזרת הנוסעים לארץ?
"צוות האוויר פעל בדיוק כפי שנדרש ממנו וקיבל החלטות נכונות במקום. אני מזכיר שהאירוע התבצע בדרך לוורנה ומיד עם נחיתת המטוס חיכתה למשפחה המשטרה המקומית אשר לקחת אותם לתחקור. נציג החברה בורנה התנהל למול הנוסעים וכל זאת עוד לפני שהנושא בכלל היה במודעות הציבור.
"בשלבים הראשונים הייתה החברה עסוקה בסידורים הנדרשים להחזרת הנוסעים לארץ כפי שהיא מחוייבת על פי החוק ואכן הטיסה חזרה עברה ללא אירועים מיוחדים.
כחברת תעופה, לאחר מקרה שכזה, אנו מחוייבים לבצע תחקיר מעמיק אשר כולל את הצוותים השונים, הנציגים בחו"ל הנהלת החברה ועוד. למרות שקיבלנו פניות להוטות של אנשים רבים הרוצים לראות אותנו עושים חשבון עם המשפחה החלטנו להיצמד לנהלים, לפעול בשיקול דעת ולא להיגרר להתלהמויות שונות. מהרגע הראשון, אנחנו הודענו שאנחנו מוקיעים התנהגות שכזו והבהרנו שהיא אינה מקובלת".
אבל תוך כדי שאתם שוקלים את צעדיכם, המדינה רואה את ההפך, שאתם לא פועלים וההתנהגות כן לגיטימית.
"אין הדבר נכון שלא נעשה דבר כנגד ההתפרעות המדוברת. המשטרה בוורנה, החתמות על מסמכים משפטיים ועוד. בחרנו למנף את המקרה ולא להסתפק בתלונה במשטרה אשר מנסיון העבר יכולה להגמר בקנס כספי בשל אלימות מילולית, אבל לא לתת פתרון כולל לבעיה.
"אנחנו פועלים מול רשות התעופה האזרחית לקידום תקנה חדשה שתאפשר לנו לבצע ענישה בנוסעים כאלו באמצעות אי הטסתם חזרה ליעד ואף שלילת זכותם להיכנס למלון אותו מכרנו תוך שאנו משיבים להם את כספם".
"זהו צעד משמעותי עבורנו ועבור נוסעינו. קידום תהליך הוא נושא חשוב ממעלה ראשונה ופנייה כעת למשטרה תחסל את הפרשה הואיל והאחריות תעבור אליה.
"לא אמרנו את מילתנו האחרונה בפרשה זאת ובימים הקרובים כל הפונים אלינו יבינו שאנו מחמירים יותר מכל. מטרתנו היא לייצר סמכות והרתעה ולא רק הרתעה המתמסמסת כמו באירועים אחרים. קרה כבר בחברות אחרות שהיו מקרים של אלימות ועישון ולא נעשה עם זה כלום. כל מי שמחפש דם או נקמה מומלץ להיעזר בסבלנות.
בזכות כך שהנושא עלה למודעות ולשיח הציבורי בצורה כל-כך חזקה אנו פועלים על מנת לתקן את החקיקה ולשנות את התקנות המיידיות על מנת שיהיה פתרון כולל למקרים כאלו בעתיד. ישראייר החליטה להכניס את הנוסעים לרשימת הנוסעים אשר מנועים לעלות על טיסותיה בעתיד.
"איזה גיבוי יש לדיילים?"
פן נוסף של הסיפור הוא הדיילים, שכבר מחשיפת הפרשה במוצאי שבת פונים למערכת ynet באינספור תלונות על נוסעי כלל חברות התעופה, ושלל התהגויותיהם הפוגעניות. "איזה גיבוי נותנות חברות התעופה לעובדים, אם אנחנו רואים שאין שום סנקציות נגד הנוסעים? מה הלקח? שמותר לפגוע בדיילים? שככה צריך לנהוג?", כתבה דיילת ל-ynet
"אני כבר לא יודעת למה לצפות", כתבה דיילת נוספת. "אני צריכה לעלות על טיסה ליעד דומה בקרוב, ולא אופתע אם אתקל בהתנהגויות דומות של נוסעים שוב. מי יודע מה יקרה על הטיסה הבאה".
"אני מאמין שלא מדובר בדיילים הקשורים למקרה הנ"ל" ועשרות הדיילים המדוברים שייכים לחברות רבות", אומר הסמנכ"ל סתיו. "אנו מעריכים מאוד את צוות האוויר שלנו. מדובר בצוות מקצועי ומיומן. הצוות קיבל גיבוי מלא לאורך כל הדרך מהנהלת החברה ואף הודה לנו על כך".
חוות הדעת המשפטית: "יש מקום להליך פלילי"
עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי, אומר ל-ynet כי "חוקי התעופה בישראל ובעולם, לרבות במסגרת אמנות בינלאומיות, מתייחסים בחומרה רבה להתנהגות של נוסע במטוס המפר או עשוי להפר את הסדר במהלך הטיסה. כך למשל בחוק הטיס הישראלי חל איסור על נוסע במטוס להתפרע או להשתתף בתגרה או להפריע לאיש צוות במילוי תפקידו. נוסע המפר חובות אלה לא רק שהוא עלול לסכן את הנוסעים וצוות המטוס בטיסה, אלא גם מסתכן בנקיטת הליך פלילי נגדו.
"לעניות דעתי, על סמך הסרטון, נראה כי התנהגותם של המתפרעים אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק בעניין זה, לרבות חובות ההתנהגות החלות על נוסעים במטוס, ולכן ככל והייתה מוגשת נגדם תלונה, נראה כי היה מקום לנקוט נגדם בהליך פלילי".
עו"ד פאי מזכיר כי ההליך שניתן לנקוט כנגד נוסעים שהפרו את הסדר במטוס אינו אזרחי, אלא פלילי. "הליך כזה יכול להיפתח רק אם תוגש תלונה נגד אותם נוסעים למשטרה, ורק אם המשטרה תמצא במסגרת חקירתה, על סמך ראיות והחומר שבפניה כי קיים בסיס לנקוט בהליך פלילי נגדם, ורק אז יוגש נגדם כתב אישום ולחילופין התיק ייסגר".
לצד תביעת החברה, על סמך הסרטון עו"ד פאי לא משוכנע שלדייל ישנה עילה לתביעה אזרחית נגד אותם נוסעים.
"לדעתי, עשויה להיות לו כזו רק אם יצליח להוכיח כי הדברים שנאמרו כלפיו בסרטון מהווים לשון הרע. יחד עם זאת, אותו דייל כן רשאי להגיש נגד הנוסעים תלונה במשטרה. האם הוא צריך לעשות זאת? זה כבר תלוי בו. מצד אחד מדובר במקרה שקרה במסגרת עבודתו ובסערת רגשות, ומצד שני יכול להיות שהוא צריך לעשות זאת על מנת לנסות ולמגר את התופעה. לדעתי ראוי היה שחברת התעופה בעצמה תגיש תלונה נגד אותם נוסעים ולא תותיר זאת בידי אותו דייל".