בשל פרשת השחיתות: הנחיות חדשות באוצר
בעקבות חשיפת פרשת השחיתות התקיימה לאחרונה עבודת מטה במסגרתה נקבעו נהלים חדשים שאמורים להגביר את השקיפות בהעברות תקציביות. בין היתר נקבע שכל העברה תקציבית תגובה באישור של גורם רשמי, וכי לצד כל העברה תקציבית ינוסח סעיף שמפרט את מטרתה. הכוונה היא להעביר את התקנות החדשות בתחילת כהונתה של הכנסת החדשה
חשיפת פרשת השחיתות, שבה נחשדים פוליטיקאים ומקורבים להם בקבלת טובות הנאה בתמורה להעברת כספי מדינה לגורמים שונים, עשויה להביא לשינוי מהותי בתהליכי קבלת ההחלטות סביב העברת תקציב המדינה, ניהול תקציב המדינה והקמת הקואליציה - כבר בתחילת כהונתה של הכנסת הבאה, אחרי הבחירות הקרובות.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
וינשטיין יוזם: סוף לכספים קואליציוניים
>>> רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כיתבו לנו בטוויטרבשבועות האחרונים התקיימה עבודת מטה בין אגף התקציבים במשרד האוצר לבין היועץ המשפטי לממשלה, שבמסגרתה נקבעו נהלים חדשים שאמורים להגביר את השקיפות בהעברות תקציביות ולמנוע מקרים שבהם כספים מועברים למטרות שהציבור לא נחשף אליהן או שהעברתם מותנית בהתערבותו של חבר כנסת או שר.
ההנחיות מתייחסות לארבעה תהליכים מרכזיים: האחד הוא ההסכמים הקואליציוניים שמסדירים את התנאים להרכבתה של הממשלה. השני הוא ההסכמים התקציביים בין סיעות הקואליציה שמאפשרים את העברתו של התקציב בממשלה. השלישי הוא הסכמים בין האוצר לחברי הכנסת במסגרת העברתו של התקציב בוועדת הכספים ובמליאה, והאחרון הוא ההעברות התקציביות לאורך השנה.
העברות תקציביות - רק באישור רשמי
ההנחיה הראשונה קובעת כי במהלך ניסוחם של ההסכמים הקואליציוניים ישמשו פקידי האוצר ומשרד המשפטים כגורם מקצועי מלווה, שיעניק מידע באופן שווה ומלא לכל הסיעות השותפות למשא ומתן. זאת בניגוד למצב הקיים היום, שבו - בהיעדר הנחיה ברורה - משמשים פקידי המשרדים כנציגים של המפלגה המרכיבה את הממשל, או של המפלגה שקיבלה לידיה את משרד האוצר או המשפטים.
בנוסף סוכם שכל סיכום על העברה תקציבית ייעשה מול גורם מוכר ומוסמך (ראש הממשלה או שר האוצר), אשר יקבלו על עצמם גם את האחריות להעברה התקציבית. כיום, נעשים סיכומים בנוגע להעברות תקציביות מול מגוון גורמים, שחלקם אינם נושאים בתפקיד ממלכתי ולציבור לא ברור את מי הם מייצגים (כמו "מאכערים" למיניהם).
חדש: הסבר על מטרת ההוצאה
ההנחיה השלישית היא שכל העברה תקציבית שמוחלט עליה במסגרת הסכמים להרכבת הממשלה או העברת התקציב תופקד בסעיף ייעודי שמפרט את מטרת ההוצאה. כיום, קורה שהעברות כאלה מופקדות בתקציבו של משרד ממשלתי שבו שולט הפוליטיקאי שלו הובטחה ההעברה. כך נמנע מהציבור להיחשף למטרה האמיתית של ההעברה והפוליטיקאי הופך גם ל"פטרון" של ההעברה, שבכוחו לקבוע האם תמומש או לא.
במקרים מיוחדים, שבהם תבקש הממשלה להקצות כסף לתחום מסוים מתוך כוונה להגדיר את אופן ההוצאה באופן פרטני יותר בהמשך, תידרש החלטת ממשלה על מנת "להפשיר" את הכסף ולהקצות לאותה פעולה.
עוד סוכם כי במידה שקיימת התניה מסוימת להקצעת הכספים - כלומר, הממשלה מתחייבת לתקצב נושא מסוים כל עוד הח"כ שביקש לתקצב את הנושא יתמוך בהעברת תקציב המדינה - התניה זו תפורסם בפרוטוקולים או בנוסח ההחלטה. ההנחיות הללו יגובשו בקרוב כהנחיות של היועץ המשפטי לממשלה לתהליך התקצוב, ואכיפתן אינה דורשת הסדרה בחקיקה או אישור ממשלה.