מהירות ותאונות: "עבירה ששכיחותה נמוכה ביותר"
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובעת רשמית כי נהיגה במהירות גבוהה מהמותר בחוק נרשמת לשיעור זניח של נהגים המעורבים בתאונה. על-פי הלמ"ס, עבירת המהירות נמנית עם "עבירות הנהיגה ששכיחותן נמוכה ביותר". במשטרה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא יאהבו את זה
לראשונה: דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובע כי מהירות מופרזת ביחס לחוק, גורמת לשיעור זניח של תאונות עם נפגעים. על-פי פרסום רשמי של הלמ"ס, עבירת מהירות מופרזת מעל המותר בחוק נמנית עם "עבירות הנהיגה ששכיחותן נמוכה ביותר, גם בקרב נהגים ערבים וגם בקרב נהגים יהודים".
כתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar
כך למשל, בלמ"ס מציינים כי ב-2012 נרשמה עבירת מהירות מופרזת מעל המותר בחוק ל-0.2% מהנהגים היהודים ו-0.7% מהנהגים הערבים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים. לשם השוואה, שיעור הנהגים היהודים והערבים שנרשמה לחובתם עבירת "נסיעה לאחור" היה כפול.
על-פי הלמ"ס, הגוף האחראי בישראל על איסוף נתונים סטטיסטיים, עבירות נפוצות הרבה יותר בקרב נהגים (יהודים וערבים בהתאמה) שמעורבים בתאונה עם נפגעים הן:
- אי-ציות לרמזור (11.5% ו-9.8%)
- אי-ציות לתמרור (8.6% וכ-6%)
- אי-מתן זכות קדימה להולך רגל (8.6% וכ-3.5%)
- סטייה מנתיב הנסיעה (5.4% ו-9.3%)
יש לציין כי גם עבירת מהירות נוספת - "מהירות מופרזת ביחס לנסיבות המקרה" - המקובלת כאחראית למרבית עבירות המהירות המסוכנות, נרשמה ב-2012 ל-1% בלבד מהנהגים היהודים, ו-4% מהנהגים הערבים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים.
ואיך זה משפיע על משאבי אכיפה?
למרות חלקה הזניח מסך העבירות שנרשמו בתאונות עם נפגעים, המשטרה מרכזת מאמצים ניכרים באכיפת עבירות של מהירות מופרזת מעל המותר בחוק - כזכור, האחראית ל-0.2% ו-0.7% מהתאונות עם נפגעים. על-פי הלמ"ס, כמעט 12% מהעבירות שנרשמו ב-2013 היו מסוג זה. למעשה, רק שתי עבירות נאכפו יותר: אי-ציות לתמרור (23.5%) ודיבור טלפון נייד בזמן הנהיגה (17.9%).
גם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממשיכים ליחס לעבירות המהירות משקל מכריע בבטיחות. "נסיעה במהירות מופרזת ונסיעה שלא בהתאם לתנאי הדרך מזוהה לרוב כגורם בעל השפעה ניכרת על הבטיחות בדרכים", הסבירו ברשות שפורסם לאחרונה. "מחקרים מצביעים על קשר... בין נסיעה במהירות מופרזת לתאונות דרכים. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר, כך גוברת ההסתברות להתרחשות תאונה ולהחמרת הפגיעה".
מה ההסתברות?
מהירות גבוהה עלולה אמנם להחמיר את תוצאותיה של תאונת דרכים, אך יש לא מעט מחלוקות באשר לתרומת המהירות להגברת ההסתברות להתרחשות תאונה. רבים מהמחקרים שבהם משתמשים ברשות לבטיחות נערכו לפני שנים רבות, וממצאיהם אינם תקפים בהכרח כיום. בעניין זה ראוי להזכיר שמשרד התחבורה העלה בשנים האחרונות את המהירות המרבית המותרת בכמה כבישים בישראל, ובעקבות זאת חל דווקא שיפור בבטיחות באותם כבישים.
"התברר כי בכבישים (ש)בהם עלתה מהירות הנסיעה ל-100 או ל-110 קמ"ש, לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה (ב)בבטיחותם של הנהגים", הסבירו במשרד התחבורה בתחילת 2013. "בחלק מהכבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה אף נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים". ממצאי משרד התחבורה מלמדים שמהירות היא רק משתנה אחד מבין רבים, ובידודה המלאכותי - תוך התעלמות מגורמים חשובים כמו תשתית הכביש או בטיחות כלי הרכב - אינה מועילה לשיפור הבטיחות.