משבר התיירות באילת: המלונאים מבקשים סיוע
בעקבות התרסקות התיירות הנכנסת לאילת, מנכ"ל ההתאחדות בעיר מזהיר מפני תחרות עם אתרי התיירות במדינות השכנות, וקורא למשרדי הממשלה לסבסד את חברות התעופה הזרות המעוניינות לטוס אליה: "לא ייתכן שבונים בתמנע שדה תעופה בעלות של 1.7 מיליארד שקלים, ואין כסף כדי לסייע לחברות התעופה הזרות"
בעקבות התרסקות התיירות הנכנסת לאילת, הצניחה במספר הטיסות הישירות לעיר ונתונים המצביעים על ירידה של יותר מ-50% במספר לינות התיירים, קוראת התאחדות המלונות בעיר למשרד התיירות ומשרד התחבורה להתעורר ולמצוא תקציבים לסבסד את חברות התעופה הזרות שרוצות להגיע לעיר. בין החברות שרוצות להגיע לאילת נמנים תאגיד התיירות מהגדולים בעולם תומאס קוק וחברות התעופה איזיג'ט, גרמניה, וריינאייר.
עם פתיחת יריד התיירות הגדול בברלין, ITB, קורא מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבתאי שי, למשרדי התחבורה והתיירות למצוא תקציבים לסייע לחברות תעופה זרות שרוצות להגיע לישראל. "לא ייתכן שבונים בתמנע שדה תעופה בעלות של 1.7 מיליארד שקלים ואין כסף כדי לסייע לחברות התעופה הזרות", אומר שי.
"בארצות השכנות מסבסדים את התיירות הנכנסת בעשרות מיליוני דולרים בשנה. במצרים, למשל, בנוסף לסבסוד, בתי מלון באתרי הנופש עברו לתמחור ברובל הרוסי על מנת שהתיירים מרוסיה יגיעו. בשל הצניחה בשער הרובל, לתייר הרוסי שנהג להגיע לישראל החופשה התייקרה בעשרות אחוזים ולכן הוא לא יכול להגיע לכאן. יש לנו תחרות קשה מאוד מול אתרי תיירות במצרים".
לדבריו, במצרים יש מעל מאה אלף חדרי מלון באתרי נופש, והממשלה מבינה שהיא צריכה לסבסד את התיירות שמעסיקה מעל מאה אלף עובדים. "אני לא מאמין שאצלנו יעברו לרובלים, אבל ברור שכדי להתחרות, כאשר גם כך המחירים שלנו יקרים, אנחנו חייבים למצוא דרכים כדי לסבסד את חבילות הנופש לתיירים מרוסיה ובכלל מאירופה".
בשנים האחרונות עשתה חברת ריינאייר, חברת הלוקוסט הגדולה באירופה, נסיונות רבים לחדור לשוק הישראלי באמצעות טיסות לנמל התעופה בעובדה. בריינאייר רצו לקבל פטור מלא מאגרות שמסתכמות בכ-25 דולרים לנוסע. במשרד התחבורה סירבו. ריינאייר ניהלה גם מגעים עם משרד התירות וביקשה סיוע בשיווק, נציגיה נפגשו כמה פעמים עם נציגי המשרד, אך לא הגיעו לעמק השווה. בשלב מסויים נסוגה ריינאייר, ונציגיה אמרו לנציגי ישראל "אתם מבזבזים לנו את הזמן", אבל לפני כמה שבועות הם חידשו את המגעים.
"המטרה של ריינאיר היא לטוס לישראל ממספר יעדים בעיקר במזרח אירופה," מסביר שי. הם קיבלו שוב הצעות לסיוע כמו ביטול אגרות. לדעתי אפשר למצוא דרכים לסבסד אותם אם ריינאייר ייכנסו לישראל זה יהיה הסמן הימני שימשוך אחריו חברות אחרות.
"כך למשל, זה לא מכבר נערכו פגישות עם נציגים של חברת הלוקוסט איזיג'ט, שמבצעת כיום טיסות מ-8 יעדים לתל אביב. באיזיג'ט, כך מתברר, העלו אפשרות להביא תיירים מאירופה לאילת. הם דיברו על 2 טיסות בשבוע. אבל עלות התפעול היא גבוהה והם רצו סבסוד שאינו הגיוני. גם חברת 'גרמניה' שהחלה השבוע לטוס לתל אביב מהמבורג ובאדן-באדן התעניינה בביצוע טיסות ישירות לאילת. זאת ועוד: על פי התוכנית, חברת פינאייר תתחיל בחורף הקרוב לטוס לאילת.
"ברור לנו שלהביא תייר לאילת זה יקר משמעותית מאשר להביא תייר לירושלים או לתל אביב. כי מדובר בסוג שונה של תיירים. לירושלים מגיעים צליינים ולכן אין לה תחרות עם מדינות אחרות. לאילת מגיעים נופשים והתחרות היא גדולה. כי יש את האיים הקנריים, מלטה ויעדי נופש רבים וזולים יותר," אומר שי.