גם אתם רוצים תשואה של 65,700%?
איזו מניה עלתה ב-236% תוך 3 חודשים מיום הנפקתה ללא היגיון כלכלי, ואיזו ענקית תוכנה הניבה רווח בלתי נתפס של 657 אלף דולר למי שהשקיע בה אלף אחד בודד? וגם: מיהן החברות, שחלקן מספקות לכולנו שירותים יומיומיים, אשר מתכננות להנפיק מניות בבורסה בשנה הקרובה? סקירה
עשרות חברות גדולות שחפצות לגייס הון, פונות מידי שנה לבורסה ומבצעות "הנפקה ראשונית". מהי אותה הנפקה ראשונית? מדובר בתהליך בו עוברת החברה מבעלות פרטית לבעלות ציבורית, כאשר ההון מגויס באמצעות מכירת חלק מהבעלות בחברה לציבור.
לעוד כתבות בנושא, כנסו לערוץ שוק ההון
עשרת הדברות לסוחר המתחיל בבורסה
רוצים להיות בעלי מניות בחברה? מדריך
אחד היתרונות הבולטים שבעטיו פונות החברות להנפקה בבורסות השונות הינו היעדר הריבית. נניח כי חברה מעוניינת לגייס הון גדול באמצעותו תוכל להגדיל את תפוקתה. לשם כך היא עשויה לפנות לבנק בבקשה להלוואת אותו הון, הבנק ייאות להלוות כסף, אך עם ריבית שלא תמיד משתלמת. לעומת זאת, בפנייה לערוץ הבורסאי החברה תגייס הון, לעתים אף גדול יותר ממה שהייתה יכולה להשיג בבנק, ללא ריבית.
חמש ההנפקות המעניינות מהשנים האחרונות
הבורסות האמריקניות ידעו מספר הנפקות היסטוריות במהלך 2014, וככל הנראה, עד סוף שנת 2015 נזכה לחזות בעוד כמה שיאים. במקרים רבים הנפקות אלה, מספקות לסוחרים בבורסה הזדמנות ליצר רווח משמעותי תוך זמן קצר יחסית.
אז מה הופך את ההנפקות לכל כך אטרקטיביות לסוחרים בבורסה? מדוע הן מניבות אחוזי תשואה כה גבוהים? התשובה לכך מורכבת בעיקר משני פרמטרים: ראשוניות והתלהבות. הנה דוגמא לכמה הנפקות מעניינות מהשנים האחרונות שיכולות להסביר זאת ולספק תמונה רחבה יותר.
זינוק ללא הצדקה אבל עם התשואה אי אפשר להתווכח
GPRO, יצרנית מצלמות האקסטרים, הונפקה לפני כחצי שנה כשהיא מלווה בהמולה תקשורתית. מחיר ההנפקה לציבור היה 28.65 דולר למנייה. מדי יום המניה קבעה שיאים חדשים ושלושה חודשים בלבד לאחר ההנפקה היא הגיעה למחיר של 96.45 דולר. תשואה של 236%. מבחינה כלכלית דבר לא הצדיק את עליית המחירים המטאורית של המניה. התלהבות גרידא של הסוחרים ושל התקשורת היא ששלחה את מחיר המנייה אי שם אל על.
המניה שעשתה 80% בתוך חודש
הנפקתה של מניית טוויטר (TWTR) לוותה בהתלהבות עצומה, והסיקור החדשותי זלג גם לאתרים שאינם אתרי כלכלה. תוצאת ההמולה התקשורתית סביב המנייה לא איחרה להגיע: הציבור נהר למניה וחודש בלבד לאחר הנפקתה, מניית טוויטר נסחרה בתשואה מדהימה של 80%.
מחיר הנפקה מנופח
הנפקת מניית פייסבוק (FB) היא לכאורה אחת מההנפקות שלנצח יזכרו כידועות לשמצה. רבות דובר על מחיר ההנפקה ששיקף מחיר לא ריאלי. למעשה, חלק מהמעורבים בהנפקה נחקרים עד עצם היום זה. יחד עם זאת, המניה שהונפקה במחיר 38 דולר לציבור במאי 2012, נסחרה שנתיים לאחר מכן בשווי שוק של 82 דולר. תשואה של 95% על מה שנחשב למחיר הנפקה מנופח.
שי אגסי כבר לא, אבל החלום נשאר
מניית טסלה (TSLA) מוכרת את חלום המכונית החשמלית שתכבוש את העולם. המיזם של שי אגסי עם Better Place אומנם כשל, אך המיזם של אלון מאסק, ממייסדי pay-pal, חי ונוסע. השקעה במכונית החשמלית שלו הניבה למשקיעים עד כה תשואה חלומית של למעלה מ-1,500% והאנליסטים סבורים כי עוד לא הקיץ הקץ.
ומי נהנה מ-65,700% תשואה?
כאן נתייחס לכמה חברות ענק. מי שבחר להיות שותף של סטיב ג'ובס ביום ההנפקה של אפל (AAPL) נהנה כיום מתשואה חלומית של 26,800%. שותפות עם ביל גייטס במיקרוסופט הניבה רווח של 33,700% ורכישת מניות של ענקית התוכנה אורקל (ORCL) הניבה רווח של 65,700%. על מנת להבין את העוצמה של השקעה במניות הנפקה, מספיק שהייתם רוכשים ב-1,000 דולר בלבד מניות של חברת אורקל וכיום הייתם נהנים מ-657,000 אלף דולר שהם 2.628 מיליון שקלים (ללא חישוב האינפלציה והמדד).
אז מי יהיו ההנפקות המעניינות ב-2015?
על פי ההערכות בוול סטריט, שנת 2015 תהא שנת הנפקות מצוינת והיא צפויה לרכז עניין רב בקרב הציבור והסוחרים. על הכוונת נמצאות 4 ענקיות וגם נציגה ישראלית קטנה, שעשויה להפתיע.
אובר - אפליקציית ההסעות גייסה לאחרונה 1.8 מיליארד על פי שווי שוק של 40 מיליארד. המומנטום של אובר נמצא כעת בשיאו וסביר להניח שמנהלי החברה לא ירצו להחמיץ את ההזדמנות. לאחרונה צייצו מנהלי החברה כי המטרה תהייה לגייס לפי שווי שוק של 60 מיליארד דולר כבר השנה.
רשת חברתית שתונפק השנה היא פינטרסט (pinterest) שמסקרנת מאוד את עולם הפרסום, כיוון ש-79% ממשתמשיה הן נשים. הרשת, שמתמקדת בשיתוף תמונות על פי נושאים, גייסה לאחרונה 500 מיליון דולר לפי שווי שוק של 10 מיליארד דולר וצפויה להיות מונפקת עד סוף השנה.
דרופבוקס - Dropbox הפופולרית, שמאפשרת אחסון קבצים ושיתוף באמצעות שימוש במחשוב ענן, צפויה לנסות לגייס השנה על פי שווי שוק של 20 מיליארד דולר.
Airbnb - האתר שמתווך בין בעלי דירות ויחידות נופש לבין המחפשים מגורים לטווח קצר, שינה את מפת התיירות העולמית ומהווה אלטרנטיבה ראויה ללינה במלונות. החברה גייסה השנה 450 מיליון דולר לפי שווי שוק של כעשרה מיליארד ונחשבת לאחת ההנפקות המעניינות ביותר שצפויות לנו ב-2015.
ואחת משלנו - חברת אאוטבריין (Outbrain) הישראלית מנתניה כבר גייסה צוות שיוביל את ההנפקה בוול סטריט. אאוטבריין נחשבת לחלוצה בעולם הפרסום מבוסס התוכן, ובחברה בנו אלגוריתם המציע לגולשים באתרי תוכן תכנים נוספים שעשויים לעניין אותם. לחברה הסכמים עם כמה מתאגידי התקשורת הגדולים בעולם ורק מתחרה בודדת – חברת Taboola הישראלית, שבשלב זה אינה מתכוונת לצאת להנפקה.
הכותב הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מייסד "סימפל טרייד ", בית הספר למסחר בשוק ההון