שתף קטע נבחר
 

השיפוץ שהופך לסיוט: כך תתמודדו עם הקבלן

בחירה נבונה של קבלן שיפוצים תמנע מראש את כאב הראש האדיר המתלווה לפרויקט. האם כדאי לסמוך על המלצת "לקוחות מרוצים", מהי הסכנה בהצעת מחיר זולה מדי, איך תזהו קבלן רמאי והאם ניתן "לפטר" שיפוצניק שפישל? מדריך לקראת פסח

עלויות שהתנפחו, נזק לרכוש קיים, עבודה רשלנית, תיקונים אין סוף, אי עמידה בזמנים מצד המשפץ ובמקביל כעס כשהלקוח מתמהמה בקבלת החלטה, וריבים קשים: שיפוץ בית בישראל מהווה במקרים רבים סיוט ללקוח. נכון שגם לקוחות יכולים לעקוץ קבלני שיפוצים, אך ברוב המקרים, הלקוח הוא הצד החלש בהתקשרות וזה שנוטה יותר לסבול ממנה.

 

לכתבות נוספות בנושא שיפוצים בערוץ הנדל"ן

 

לשיפוצניקים ולקבלני השיפוצים יש תדמית של חאפרים, שמבוססת פעמים רבות על מציאות עגומה, למרות שרבים הם אנשי מקצוע טובים והגונים. איך אפשר למנוע את העלייה בלחץ הדם, הבור בחשבון הבנק וההתגוששות ברפש עם בעל מקצוע רמאי?

 

אין פתרונות קסם, אך תכנון ומחקר מראש יסייע מאוד להבין לקראת מה אתם הולכים. לקוח ידען הוא לקוח שיכול לזהות יותר בקלות קבלנים חאפרים או לא אמינים, ואלה מצידם יחששו ממנו. גם אם בחרתם בקבלן אמין, ברגע שיידע שעשיתם עבודת הכנה ואתם מכירים את החוק, הוא ישתדל לעשות עבודה טובה או לתקן את כל התקלות להן גרם על הדרך.

 

כדי לסייע לכם בהכנה הנפשית והמנטלית לשיפוץ, ולענות על רוב התהיות המתעוררות לקראת ההליך המפחיד, התייעצנו עם יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב, עו"ד זאב פרידמן מהמועצה לצרכנות ומשרד הבינוי. התשובות כוללות גם עצות שלנו, מתוך נסיון (מר) עם שיפוץ. 

לעבודות גדולות: רק קבלן שיפוצים רשום. לקטנות: אפשר בהחלט קבלן לא רשום (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
לעבודות גדולות: רק קבלן שיפוצים רשום. לקטנות: אפשר בהחלט קבלן לא רשום(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

בדיקות רקע לפני בחירת קבלן - מתיש אך חשוב 

איך מומלץ לחפש קבלן? האם עדיף לבקש המלצות מחברים, אולי לבדוק המלצות באתרים בתחום, או לדבר עם התאחדות הקבלנים?

 

אנחנו ממליצים לחפש המלצות אצל חברים שלכם, בהתאחדות קבלני השיפוצים ואצל אדריכלים, מהנדסים, פקחים ומעצבי פנים.

 

מנסיון, לא תמיד ניתן לסמוך על אתרי האינטרנט בתחום. הקבלנים משלמים כסף לאתרים מקצועיים ולעתים, הם אלה שעומדים מאחורי "ההמלצות" החמות ש"לקוחות" הרעיפו עליהם בכרטיס שלהם באתר. בעת צרה (למשל ויכוח עם קבלן על תמחור, הצעת מחיר שהתנפחה ועבודה לא טובה) - לא בהכרח יסייעו לכם באתר.

 

מה זה קבלן רשום והאם מותר להעסיק קבלן לא רשום?

 

קבלן רשום הוא קבלן הרשום כקבלן שיפוצים (סיווג 131) בפנקס הקבלנים על-ידי רשם הקבלנים שבמשרד הבינוי.

 

בגדול, מותר וחוקי להעסיק קבלן לא רשום (המכונה "שיפוצניק"), אך אסור לקבלן שיפוצים לא רשום לעסוק בעבודות שיפוץ בהיקף העולה על 40,039 אלף שקל.

  

למעשה רוב קבלני השיפוצים לא רשומים והם יכולים להיות שיפוצניקים מצויינים, אבל קבלן רשום נמצא תחת פיקוח. כשהוא מפשל, מתחמן, נוטש או מרמה – יש מה לעשות נגדו ויש לו מה להפסיד. קבלן לא רשום עשוי להתעלם או להיעלם.

 

לדעתנו העסקת קבלן רשום עדיפה על פני על קבלן לא רשום, כשמדובר בעבודות שיש סיכוי שייגדלו לסכום ש"גדול".

 

במשרד הבינוי והשיכון מסרו כי "אלה המבצעים עבודות מתחת הסכומים הנ"ל אינם מוגדרים כקבלנים כלל ואינם מופיעים בפנקס הקבלנים".

 

ערן סיב: "קבלן רשום נדרש ל-5 שנות ותק, המלצות ממהנדסים, מפקחים ומנהלי עבודה, עבודה בגופים מוסדיים ועמידה ב-10 מבחנים ברשם הקבלנים. בוודאי שעדיף קבלן רשום על פני קבלן לא רשום, החאפרים היא הרעה החולה של ענף השיפוצים, והעסקתם עשויה להיגמר בעגמת נפש, עיכובים בעבודה ונזק כספי שיכול להסתכם בסכומים גבוהים".

 

חלק מהקבלנים הרשומים חברים גם בהתאחדות קבלני השיפוצים. האם זו עוד "תעודת ביטוח" לאמינות הקבלן?

 

משרד הבינוי: "הרישום הנדרש על פי החוק הוא רישום בפנקס הקבלנים המתנהל לפי חוק רישום קבלנים ולא רישום בהתאחדות כלשהי, ואין בעובדה שמישהו נרשם בהתאחדות כזו או אחרת ו/או בכל גוף המייצג קבלנים כדי להופכו לקבלן הרשאי לבצע עבודות כאמור לעיל".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

נעיר כי בהתאחדות חברים קבלנים רשומים כמו גם קבלנים לא רשומים, שמשלמים דמי חבר. בעת סכסוך אפשר לפנות להתאחדות לגישור וסיוע. מצד אחד, ההתאחדות מעוניינת לשמור על ניקיון המקצוע לכן יש להניח שתתייחס בחומרה לקבלן שסרח. מצד שני, אלה חברים שלו. קחו בחשבון.

 

קבלן לא רשום – יכול לגבות רק עד 40,039 אלף שקל. מה חובותיו בעניין זה לפי חוק? מהן חובות הלקוח?

 

לפי חוק, אסור לקבלן לא רשום לקחת על עצמו עבודות בסכום כולל הגדול מ-40,039 אלף שקל. החובה הזאת מוטלת על הקבלן ולא על הלקוח הרוכש ממנו שירותים. שימו לב: זה כולל תוספות למיניהן שמתווספות תוך כדי שיפוץ. כל נסיון לטעון שתוספת זו עבודה אחרת - זה תחמון.

 

ראו חוות דעת רשמית של משרד הבינוי בנושא >>

 

בשם ההגינות וכיוון שהחוק מטיל את האחריות על קבלן השיפוצים, אם הקבלן רואה שלפניו שיפוץ שגדול על מידותיו החוקיות, עליו להודיע ללקוח מראש שהוא לא יכול לגבות יותר מכ-40 אלף שקל כדי לא לגרום לעוגמת נפש אצל הלקוח שיעמוד מאוחר יותר מול שוקת שבורה או מול קבלן עבריין. ניתן ורצוי לדווח על קבלן שעובר על החוק.

  

כשבוחרים קבלן, האם לסמוך על המלצות מ"לקוחות מרוצים"?

 

אם הקבלן שולח אתכם ל"לקוחות מרוצים", אל תתפתו להאמין בקלות לתשבוחות על הקבלן שיורעפו בפניכם. כלומר, לכו, התרשמו, יתכן שבהחלט שזה לקוח אמיתי עם הערות אמיתיות, אבל אל תסתמכו רק על המלצות כאלה. אולי זה לקוח שעבד בצמוד לקבלן ומנע מפשלות לקרום עור וגידים ולכן הוא בטוח שהקבלן הוא אחלה ומצויין? אולי זה חבר שלו? אולי זו תרמית? אם יש לקבלן רשימה ארוכה של לקוחות מרוצים – זה כבר משהו אחר.

 

לכן תמיד כדאי לקבל אינדיקציות מבעלי מקצוע שסובבים קבלנים: אדריכלים, מעצבי פנים, מהנדסים, פקחים. לא בהכרח כדאי לחפש המלצות אצל חשמלאים, זגגים, רצפים ואינסטלטורים, לא כי דעתם לא נחשבת, אלא כי בדרך כלל, הם עובדים עם הקבלן במשך חלק קצר מהשיפוץ כולו, ולא נוכחים בכל התהליך. בנוסף, יש להם אינטרס: הוא מעסיק אותם.

 

הכרחי לשכור אדריכל, מהנדס ומעצב פנים?

 

לא הכרחי, אך לרוב רצוי. הם יסייעו גם בהתמודדות מקצועית מול הקבלן.

 

עו"ד זאב פרידמן: "צריך לבדוק קודם כל האם מדובר בקבלן שיפוצים רשום או לא. לא פחות חשוב להוועץ עם מהנדס/ אדריכל וכו'. זה יכול לשפר פלאים את התוכניות שלנו בעיצוב, בהמלצות וגם ואולי בעיקר בניצול מקסימלי של המרחב העומד לשינוי או שיפוץ ובמתן רעיונות".

 

כשנפגשים עם קבלן השיפוצים

 

כמה הצעות מחיר כדאי לקבל מקבלנים?

 

אל תתעצלו: קבלו לפחות 3 הצעות מחיר, וכל המציעים חייבים להגיע לדירה/בית כדי לראות במה מדובר בשטח.

 

האם חשוב לבחור בקבלן נחמד?

 

באחת מחברות הצבע ערכו סקר בקרב משפצים מאוכזבים וגילו שאנשים בדרך-כלל לא בוחרים בקבלן הזול ביותר, אלא בנחמד ביותר. "וככה הם נופלים", אמרו לנו בחברה.

 

כאמור, כדי לבחור קבלן, הכי טוב לקבל המלצות מחברים ובעלי מקצוע. לגבי נחמדות, מזג נוח וסבלנות - אלה תכונות חשובות מאוד לקבלן שיפוצים, שמתמודד עם עובדי כפיים ועם לקוחות לחוצים, אבל מזג נוח מדי ("כולם בעיר מכירים אותי", "אעשה הכל כדי שתהיו מרוצים") עלול להצביע על צביעות ולעורר נורת אזהרה. אם מישהו יהיה נחמד מאוד, ואז יתגלה שהוא מנפח את המחיר או מפשל, תתקשו לכעוס עליו.

 

האם חשוב לבחור קבלן שדחוף לו לסיים בזמן?

 

באופן עקרוני כן, כי ברור שקבלן שמגיע לעבוד בצהריים ועובד שעתיים ביום יעכב את השיפוץ שלכם. מצד שני, קחו בחשבון שקבלן לחוץ עשוי לעשות עבודה מהירה מדי ועקב כך לפסוח על פרטים שיש להתמהמה עליהם. בנוסף, הוא עלול לכעוס על עיכוב בהגעת פריטים שהזמנתם (למשל אריחים שצריכים להגיע במשלוח מחו"ל) למרות שהעיכוב אינו באשמתכם.

 

בפגישה עם קבלן - איך מזהים קבלן לא ישר שעלול לרמות אותנו?

 

חוץ ממקצועיות, התכונות החשובות ביותר לקבלן הן כנות והגינות.

 

  • אם אתם הולכים לקראת שיפוץ רחב היקף: בידקו אם הקבלן מגלה לכם בעצמו אם הוא קבלן רשום או לא רשום. מנסיון, קבלן לא רשום, שלא מגלה ללקוח שהוא לא רשום - בעצם מרמה את הלקוח שלו. מאוחר יותר הוא יגיד לכם: "לא שאלתם", או: "למה לא בדקתם". על הקבלן לומר לכם זאת, בשם ההגינות והגילוי הנאות. כך עליו לנהוג בכל פרט ופרט.

 

  • כשהקבלן מתמחר ריצוף: האם הוא מזהיר שיש עלות לקניית האריחים וגם להנחת האריחים? האם הוא עובר אתכם על האופציות, מחירן, חסרונותיהן ויתרונותיהן? למשל: הסרת אריחים ישנים והנחה של חדשים או הדבקה?

 

  • כשהקבלן מספר לכם על עבודות קודמות: האם הוא דובר אמת? כך למשל, קבלן צעיר סיפר ללקוחה על שיפוצים שערך בבתים מפוארים. בירור בהתאחדות הקבלנים העלה שאת השיפוצים ערך קבלן ותיק – והקבלן שהתפאר בשיפוצים האלה מולה – פשוט עבד אצלו.

 

  • השוו את הצעות המחיר שלו להצעות מחיר האחרות שקיבלתם. חישבו: האם תמחר ביוקר? האם הוסיף עבודות שלא צריך להוסיף? ולהיפך: האם תמחר זול מדי? אם כן אולי הוא חאפר? או שאולי הוא מתמחר נמוך מדי כי אין לו אישור לעבוד בפרויקטים גדולים ואחר כך בכוונתו להוסיף למחיר באמתלה של "תוספות"?

 

מה הסכנה בהצעת מחיר זולה מדי? בעיקר תמחור לא נכון.

 

במקרה אמיתי שאירע, שלושה קבלנים תמחרו (בין היתר) הורדה של שלושה קירות שתמכו בבוידם. מן הסתם, במסגרת תמחור הליך זה, יש לתמחר גם את הורדת הבוידם. אחד הקבלנים לא עשה זאת. לפי המועצה בצרכנות מדובר בהטעיה מכוונת או לכל הפחות – רשלנות. הקבלן ידע שיש להוריד את הבוידם. הוא גם כתב זאת בהצעת המחיר, רק לא תמחר זאת. ללקוח, תוספת המחיר באה כהפתעה בהמשך השיפוץ.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

כך גם: כשמורידים קירות, יש לרצף מחדש את האזור שנחשף. האם יש לרצף רק את "הפס" שהותיר הקיר שנהרס או את כל החדר? יש לתמחר זאת מראש. קבלן שמנסה לרמות או קבלן רשלן - לא יעשו זאת. מי ש"שוכח" פרטים אלמנטריים בשיפוץ, מרמה אתכם או פשוט לא מספיק מקצועי.

 

כמובן שסיכון נוסף הוא הסתבכות עם חאפר: קבלן שנותן הצעת מחיר נמוכה, עושה רבע עבודה ובורח עם הכסף שנתתם לו.

 

האם יש תמחור רשמי לכל פעולה? (צבע, טיח, מרצפות, שבירת קירות וכו')

 

ערן סיב: "יש מחירונים מומלצים דוגמת דקל, לוי יצחק, החשב הכללי לאוצר ועוד".

 

איך יודעים שהתמחור מתאים לעבודה הספציפית בבית שלי?

 

עו"ד פרידמן: "עבודה מקדימה חשובה ביותר: זה אומר להגדיר את העבודה ומשמעותה, לרבות קבלת מידע מקיף על יתרונות וחסרונות של כל שיטה מוצעת. למשל: בחירה בין הדבקת אריחים על ריצוף ישן או הסרת הריצוף הישן. לכל אחת מהשיטות יתרונות גדולים וחסרונות משמעותיים ויש הבדל אדיר במחיר: הדבקה עלולה לצבור מים בין המרצפת הישנה והחדשה. החלפה מחייבת עבודה יקרה יותר: הסרת אריחים, מילוי בחול.

 

"קבלן שיירשום 'ריצוף' בנייר העבודה עלול להחליט בדיעבד מה סוג העבודה אותה הוא יבצע ועלול להפתח פער ציפיות. ייעוץ נכון עולה לפעמים כסף וחוסך המון כסף ואו עוגמת נפש".

 

קבלן נתן לי הצעת מחיר, סיכם את המחיר וכתב בסופה: "לא כולל מע"מ". חוקי?

 

לא חוקי כשמדובר בתמחור המוגש לצרכן הפרטי, שלא מקבל החזר על מע"מ. חוק הגנת הצרכן קובע בסעיף: 17ד. "לא יפרסם עוסק ולא ינקוב, במפורש או במשתמע, מחיר של נכס או של שירות המוצע לצרכן, אלא אם כן הוא המחיר הכולל בלבד ורק במטבע ישראלי".

 

עו"ד פרדמן: "חייבים לנקוב במחיר כולל מע"מ, ככל שמדובר בעוסק מול צרכן. איפה התחמנות? קבלנים מקבלים לעתים קרובות הצעת מחיר ללא מע"מ מעוסק אחר ומציגים אותה ללקוח במחיר שקיבלו. בעוסק מול עוסק זה אחרת. צרכן לא מזדכה על מע"מ ולכן לשון החוק ברורה".

 

"זה לא חוקי לתמחר בלי מע"מ או לכתוב 'לא כולל מע"מ'. החוק נועד כדי למנוע הטעיה, כדי שהצרכן יקבל מחיר שאותו אפשר להשוות, שלא צריך להתחכם ולחשב אותו. למה לכתוב בשורה האחרונה 'המחיר לא כולל מע"מ' במקום לכלול את המע"מ במחיר הסופי? זה פתח לכל כך הרבה בעיות".

  

מנסחים הסכם

 

בחרתם קבלן. מה חשוב שיהיה בהסכם?

 

  • עו"ד פרידמן: "לאחר שבחרתם קבלן שיפוצים, יש לחתום על הסכם מפורט ככל האפשר (יש אחד לדוגמא באתר המועצה לצרכנות) אבל רצוי אחד מפורט בהתאם למקרה הספציפי.

 

  • "חשוב לדרוש כתב כמויות ולקבוע מי קונה את המוצרים. למשל: יש מקרים בהם גובים הקבלנים סכומי עתק כעמלות על המחיר שגובה החנות לכלי סניטציה, בלוקים וריצוף. קנייה ישירה עשויה לחסוך אלפי שקלים. חשוב גם לתת את הדעת להובלה ומי מעלה את הסחורה לדירה".

 

  • עוד כדאי לקבוע לוח זמנים קשיח או גמיש, לפי צרכי הלקוח.

 

  • אחריות: הקבלן חייב לקחת אחריות על איכות העבודה שלו. על הקבלן לציין את משך האחריות שהוא נותן על עבודתו. האחריות לא כוללת תשלום נוסף. ניתן לתבוע קבלן רשלן שלא תיקן את טעויותיו גם אם לא סוכמה מידת האחריות בחוזה. ניתן לדרוש אחריות של מספר שנים אחרי השיפוץ, ככל שמדובר בתיקונים שנובעים מאיכות השיפוץ.

 

האם כדאי לקחת מנהל/מפקח עבודה?

 

ערן סיב: "החוק לא מחייב לקחת מנהל עבודה בשיפוצים, אך במקרים של עבודות גדולות הדבר מומלץ ביותר".

 

האם הקבלן שוכר את כל העובדים, או זה תפקידו של הלקוח? ומי אחראי אם העובדים לא חוקיים?

 

בשיפוץ, לרוב הקבלן הוא זה שמביא את העובדים, שנמצאים תחת פיקוחו.

 

עו"ד פרידמן: "חשוב לקבוע בהסכם כי הקבלן אחראי ומתחייב להעסיק עובדים אך ורק בהתאם לחוק. יש לדרוש שיפוי אם יפר הוראה זו ולקבוע כי העובדים אינם של הלקוח אם הם עובדי הקבלן".

  

אם הלקוח לא מרוצה הוא יכול "לפטר" את הקבלן, לא? הקבלן יכול מצידו לדרוש את כספו או לתבוע בביהמ"ש.

 

ערן סיב: "תלוי מה סוכם בהסכם ומה היקף ההפרה של הקבלן. מה זה "לא מרוצה"? כמובן שאפשר לפטר קבלן באמצע עבודתו במידה ולא מרוצים ולקחת מישהו אחר, אבל צריך לקחת בחשבון שקבלני שיפוצים רבים לא אוהבים להיכנס לתוך עבודה שמישהו אחר עזב. זה כמובן לא חוק, אך כך נהוג. לכן תמיד עדיף לנהל מו״מ ולפטר את קבלן השיפוצים במו"מ".

 

ע"ד פרידמן: "אפשר לסכם על עילות להחלפת הקבלן, למשל אם לא יעמוד באבני הדרך לסיום העבודה שתקבע. רצוי לגבות את הסיכום הזה בתשלומים שיימסרו בהתאם לאותן אבני דרך, כך שהתשלום האחרון לאחר סיום העבודות יהיה תשלום משמעותי".

 

מו"מ על תשלומים

 

האם מומלץ שלא לשלם את מלוא הסכום עד סוף העבודה?

 

ההמלצה שלנו (כמו גם של המועצה לצרכנות) היא: 1. לעולם לא לתת כסף מראש. 2. לשלם רק בעבור התקדמות בעבודה, אך לא יותר מאשר התקדמות העבודה. 3 . להשאיר סכום מסוים לסיום העבודה, אותו תמסרו לאחר שווידאתם כי כל המערכות בבית עובדות בצורה תקינה לחלוטין. הסכום יכול להיות קטן או גדול, לשיקולכם, או לפי ההסכם שערכתם עם הקבלן.

 

ערן סיב: "מאוד חשוב לשלם רק לפי התקדמות העבודה ולא את כל הסכום מראש. חשוב שההתקדמות תהיה יותר גבוהה מהתשלום, כלומר - אם בוצעה למשל חצי מהעבודה – מומלץ לשלם כ-35% מהכסף המגיע עבור שלב זה. חשוב להשאיר סכום מסויים בצד לטובת דברים בלתי צפויים ומתוכננים".

 

איך למנוע הפתעות באמצע הדרך, כמו תמחור מנופח של תוספות?

 

ערן סיב: "חשוב לעגן תוספות בכתב ומראש לפני הביצוע שלהן. יש לדאוג למסמך רשום בזמן אמת על כל תוספת שלא ידענו עליה מראש ושלא היתה מתומחרת בחוזה. המסמך יכלול: עלות התוספת, זמן העבודה של התוספת והאם התוספת עשויה לדחות את מועד סיום העבודה ואם כן בכמה זמן. כמה שהחוזה מפורט יותר ומדוקדק יותר ככה זה יטיב איתנו וימנע ויכוחים".

 

איך אפשר לסכם על חריגות מראש, כשלא יודעים מהן?

 

סיב: "אי אפשר לסכם מראש, אבל אם יש הצעת מחיר מפורטת עם מחירים לפי מ"ר או לפי נקודות חשמל/אינסטלציה, ויש תוספת מעבר למה שתוכנן – התמחור יהיה זהה למה שסוכם בחוזה".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

היזהרו מתוספות מומצאות: כך למשל בדוגמא שנתנו: בהורדת 3 קירות שתומכים בבוידם, הקבלן לא תמחר הורדה של בוידם (או חלופה - עמוד תומך בבוידם). את שתי החלופות היה עליו לתמחר בהצעה הראשונית.

 

ומה עושים כשהקבלן מפתיע כך עם תמחור מאוחר?

 

עו"ד פרידמן: "אין מצב שבו יגידו לי על הורדת תמך לבוידם ולא יתמחרו את הורדת הבוידם – לטעמי זו הטעיה ואולי אפילו תרמית, אם נעשה באופן מכוון. עם קבלן כזה לא צריך לעבוד, ולשם כך קיים הסעיף שמאפשר 'לפטר' קבלן. זה גם מראה על חוסר רצינות".

  

חוק וסדר

 

איפה אפשר להתלונן על קבלן שעשה עבודה לא טובה/הונה/עזב באמצע/גרם נזק/ביצע עבודה בסכום של מעל 40 אלף שקל למרות שאינו רשום? 

 

משרד הבינוי: "רשם הקבלנים מוסמך בחוק לנהל הליכי משמעת כנגד קבלנים רשומים שמפרים את הנוהג המקובל ושעוברים עבירות שיש עמן כדי לערער מהימנותם ולהטיל אמצעי משמעת כגון, התראה, נזיפה, קנס, התליית תוקף רישיון על תנאי, התליית תוקף רישיון בפועל לתקופה קצובה, וביטול רישום הקבלן בפנקס.

 

"באשר לאכיפת החוק נגד קבלנים שאינם רשומים בפנקס, ופועלים באתרי הבנייה בניגוד לחוק: רשם הקבלנים פועל לאיסוף מידע על קבלנים והגשת הממצאים לתובעים מטעם הרשות המקומית שבה בוצעה העבירה לצורך הגשת כתבי אישום".

 

ערן סיב: "במקרה של הונאה של קבלן שיפוצים שלא רשום, לא ברשם הקבלנים ולא בהתאחדות, יש שתי אפשרויות: 1. להתלונן במשטרה, 2. לתבוע אותו בבית משפט".

 

מהן הסנקציות שהתאחדות הקבלנים מפעילה נגד קבלן שסרח? הרי בכל זאת זו קליקה מקצועית. איך אני כלקוח יכול לסמוך עליכם שתענישו אותו? לא עדיף בכל מקרה לפנות למשטרה?

 

סיב: "במידה וקבלן השיפוצים חבר בהתאחדות אנחנו יכולים לשלול לו את תעודת החברות בהתאחדות. ראוי לציין שתעודת חבר בהתאחדות מביאה הרבה עבודה לקבלן השיפוצים. בהתאחדות אחרי 3 תלונות מוצדקות של הציבור אנחנו לא מחדשים לקבלן שיפוצים את תעודת החברות. כמו כן אנחנו מסבירים לו את חוק רישום קבלנים לחברים, ויש ועדת בוררות בין הקבלנים וללקוחות.

 

"חשוב לציין שאין להתאחדות שליטה על כל קבלן שיפוצים כזה או אחר שעובד בענף. רק במקרים קיצוניים ההתאחדות נכנסת לפעולה, לדוגמא לפני כחמש שנים הגשנו תלונה במשטרה על קבלן שיפוצים שגבה כסף מלקוחות, גרם להם נזקים בבית וברח. במקרה זה ההתאחדות הרימה את הכפפה והגישה בעצמה תלונה במשטרה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: יגאל עמר
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני המשפצים
צילום: יגאל עמר
מומלצים