שתף קטע נבחר

שיינין מזהיר: "מצב הבטיחות בדרכים מדאיג מאד"

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב שיינין, מזהיר כי בשנתיים האחרונות נרשמת הרעה קבועה ברמת הבטיחות בדרכים. ב-12 החודשים האחרונים נהרגו על הכבישים 345 בני אדם מהם 129 הולכי רגל - שיעור כפול מהמקובל במדינות מפותחות

קריאת אזהרה מפי יו"ר הרשות - הסכנה על הכביש גדלה משמעותית, בניגוד לתכניות ולתחזיות.  ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות ומי שעמד ב-2005 בראש ועדה שהגישה תכנית לאומית לבטיחות בדרכים, אומר היום (ב') כי מגמת הירידה הרצופה בהרוגי תאונות, המאפיינת מדינות מפותחות נעצרה בישראל והתחלפה בעליה מדאיגה. לדברי שיינין, מהאורחים הבולטים בכנס אור ירוק המתקיים היום, ב-12 החודשים האחרונים נהרגו על כבישי ישראל 345 בני אדם, 15% יותר מהיעד שנקבע. שיינין מציין מגמה מדאיגה נוספת, לפיה שיעור ההרוגים מקרב הולכי הרגל באותה תקופה (129, כ-40%) כפול מהמקובל במדינות מפותחות - נתון מהגרועים בעולם.

 

 

מכת המדינה חזרה - תאונות הדרכים במגמת עליה (צילום: מד"א) (צילום: מד
מכת המדינה חזרה - תאונות הדרכים במגמת עליה(צילום: מד"א)

 

שיינין מזכיר כי יעדי הביניים של הוועדה בראשותו, אשר הגישה את מסקנותיה ב-2005, נקבע כי מספר ההרוגים ב-2010 ירד ל-360 בני אדם (מ-465) וכי ב-2015 יעמוד המספר על 300 הרוגים, במגמת ירידה קבועה. לדבריו, יעד זה הושג כבר ב-2012 עם 290 מספר הרוגים (בהם 92 הולכי רגל).

 

אלא שמאז - ובניגוד לדבריו של שר התחבורה - חלה הרעה משמעותית. ב-2013 נהרגו לפי הרשות 309 בני אדם בתאונות (94 הולכי רגל), וב-2014 נהרגו 319 בני אדם, 125 מהם הולכי רגל. ההרעה רק מחריפה, וב-12 החודשים האחרונים, כך שיינין, נהרגו על כבישי ישראל 345 בני אדם, נתון המחזיר את המצב בכבישים כחצי עשור לאחור.

 

ומה תורמת הרשות לבטיחות?

שיינין מעביר בדבריו - ולא לראשונה - ביקורת חריפה על הרשות שבראשה הוא עומד. "ב-2005 החליטה הממשלה להקים רשות לאומית לבטיחות בדרכים שתהיה עצמאית, עם תקציב של 550 מיליון שקלים לשנה, שתפעל כגוף בעל מוניטין הקובע מדיניות ואוכף אותה". אלא שלדבריו, למרות שעברו יותר משבע שנים מלאות להפעלתה, אין כל מתאם סטטיסטי בין קצב הירידה במספר ההרוגים לפני שהוקמה, לבין זה שאחרי תחילת פעילותה.

 

לדבריו, האחריות לירידה הרצופה במספר ההרוגים נרשמת דווקא לזכות "מהפכת התשתיות בכבישים והשיפורים הטכנולוגיים הבטיחותיים בכלי הרכב". עוד הוא מזכיר כי מגמת הירידה האינטנסיבית במספר ההרוגים בישראל - שנעצרה כאמור - קשורה לעיתוי המאוחר בשיפור תשתיות הכבישים. "בעוד בעולם התבצע המהפך בתשתיות כבר במאה ה-20, אלינו הוא הגיע רק במאה ה-21", הוא אומר.

 

שיינין אינו חוסך בביקורת חריפה על הרשות. "(היא) עדיין פועלת כגוף פסיבי, חסר סמכויות עם אפקטיביות נמוכה ותקציב המהווה כ-35% מהתקציב הריאלי המקורי. (היא) עדיין מתנהלת כמעט ללא אנשי מקצוע, מוניטין והכרה מקצועית ומשמשת צינור להעברת כספים לגופים אחרים. אין ממדי תפוקות ואין תיעדוף פרויקטים לפי תרומתם היחסית לבטיחות". לדברי שיינין, יש לבצע שינוי יסודי ומיידי בתפקודי הרשות, ורק לאחר מכן להגדיל את תקציבה לרמה המקורית הריאלית - כ-660 מיליון שקלים.

 

שיינין מזהיר כי ימיה של הרשות הנוכחית מסתיימים בסוף 2016, וכי אם לא יתבצע דבר, היא עלולה להיעלם "וישראל תאבד אפשרות לשדרוג משמעותי ברמת הבטיחות בדרכים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי פורת
יעקב שיינין, יו"ר הרשות
צילום: אורי פורת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים