מי יקנה את התחנה המרכזית החדשה בת"א?
שתי הצעות הוגשו לרכישת התחנה המרכזית החדשה בדרום ת"א, שאמורה לשנות את ייעודה למתחם עסקים ומגורים ובמתכונתה הקיימת לעבור למתחם ארלוזורוב בעיר ולמחלף חולון. למכרז שנסגר ניגשו איתן שמיר, מבעלי תל אופן, וחברה-בת של נצבא. הזוכה יקבל 40% מהחנויות והשטחים הציבוריים
סופה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב, שאמורה לשנות את ייעודה לשימוש לעסקים ולמגורים, מתקרב: במסגרת תהליך כינוס הנכסים של המתחם, הוגשו שתי הצעות לרכישתה והמכרז נסגר. תוצאותיו אמורים להתפרסם בזמן הקרוב, כאשר הרוכש יקבל 40% מהחנויות והשטחים הציבוריים, ואת השטחים של החברות אגד ודן.
- תחנה מרכזית ת"א: להשאיר, לשפץ או להרוס?
- ת"א: תחנה מרכזית תהפוך למלון ובנייני ומגורים
- תוכנית המתאר נחשפת: כך תיראה ת"א ב-2025
שתי ההצעות הוגשו על ידי איתן שמיר, מבעלי תל אופן, תחנת הרדיו 91FM ולשעבר מבעלי בנק כרמל; ועל ידי חברת מפעלי תחנות, חברה-בת של חברת הנדל"ן נצבא מקבוצת יואל (בשליטת קובי מימון וחיים צוף), שהייתה בעלת השליטה בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב עד כניסתה להקפאת הליכים.
התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב היא מסוף אוטובוסים גדול המשולב במרכז קניות. היא ממוקמת בשכונת נווה שאנן בדרום תל-אביב ופועלות חברות התחבורה הציבורית אגד, דן, מטרופולין, סופרבוס, קווים, אגד תעבורה, נתיב אקספרס ואפיקים. מדי יום עוברים בה כ-80 אלף איש.
התחנה בנויה על שטח של 44 אלף מ"ר וכוללת שטח בנוי של 230 אלף מ"ר במפלסים שונים. היא נחשבת לתחנת האוטובוסים המרכזית השנייה בגודלה בעולם, ועד היום חלקים רבים מהמבנה נותרו ללא שימוש, לצד שטחים בעלי זכויות בנייה לא ממומשות.
התחנה תפונה עוד 10-15 שנה
בשנת 2013 אישרה עיריית תל-אביב את תוכנית המתאר "תל-אביב 5000", לפיה בעתיד תשנה התחנה המרכזית את יעודה למבנה ציבור, עסקים ומגורים - ותפסיק למעשה לשמש כתחנת אוטובוסים. לפי תוכנית זו, פעילות התחבורה הציבורית תועבר לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב (מסוף 2000) וסמוך למחלף חולון.
לחברת התחנה המרכזית בעלות על 50% ממבנה התחנה (מסחר ורציפים) ו-50% האחרים נמצאים בבעלות פרטים של גורמים רבים. כונסי הנכסים מציעים את זכויותיה למכירה בסכום המוערך ב-250 מיליון שקל, בהתבסס על העובדה שעד שתפונה התחנה למיקומה החדש בעוד 10-15 שנה, היא תמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית ותרוויח מדמי השכירות שמשלמות חברות התחבורה שמשתמשות במסופים, וכן שוכרי חנויות.
מאיתן שמיר נמסר כי על פי תוכניותיו, ובהתאם לתוכנית המתאר של תל-אביב, השטחים שבהם טרם מומשו זכויות הבנייה יופנו לטובת מבנים למגורים המיועדים לדיור בר-השגה ולמבני ציבור ותרבות כמו תיאטרון. ההערכה היא שבזמן הקרוב יוחלט על זהותו של הרוכש מבין שתי ההצעות הקיימות.