ביקורת שלילית? שלם 10,000 דולר
חברת ניהול קומפלקס דירות בפלורידה שבארצות הברית, הוסיפה סעיף לחוזה האוסר על דייר לפרסם ביקורת שלילית על חוויותיו בדירה או בכל הקשור למתחם, תחת איום קנס כבד
דיירי קומפלקס הדירות ווינדרמר הממוקם בעיר בשם Winter Garden שבפלורידה נאלצים לחתום על סעיף האוסר עליהם להתלונן ברשתות החברתיות.
בנספח המדיה החברתית לחוזה מצוין כי אין לכתוב כל "חוות דעת וביקורת שלילית באתר Yelp, Facebook או Apartment Ratings (אתר אמריקאי לדירוג דירות המוצעות לשכירה ש.ש) או כל אתר אינטרנט אחר או בלוג".
בחוזה נאמר כי הפרה של הנספח תוביל לקנס של 10,000 דולר שאותו יש לשלם תוך עשרה ימי עבודה. ואם כל זה לא מספיק, החוזה מציין כי כל תמונה של המתחם, מבפנים או בחוץ, וכן כל מילה שנכתבת על המתחם היא בבעלותו הבלעדית של בעל המתחם. כלומר אם עשיתם סלפי בבית, התמונה שייכת לבעל הדירה ולא לכם.
הסעיף האחרון מופיע לעיתים בגרסה קצת שונה, כך למשל בחוזי שכירות לעיתים יופיע סעיף האוסר על צילומים למטרות רווח בתוך הבתים, וזאת במטרה למנוע מהשוכר להפוך את הבית לאולפן. במקרה זה בעל המתחם לא מאפשר לצלם כל תמונה לכל שימוש באשר הוא.
בעל הבית אינו מעוניין בביקורות כי לטענתו "יש טרנד גובר בתעשיית השכרת דירות רב משפחתיות שבה דיירים מפרסמים ביקורות משמיצות לגבי דירה במתחם בניסיון להוריד את שכר הדירה, או לקבל פיצויים מבעל הבית. פרסום שכזה יכול להרוס עסק על ידי יצירת רושם מוטעה בעיני הצרכנים". בעל הבית ממשיך ומתאר בנספח את הנזקים במיליוני דולרים שייתכן שייגרמו לו אם אותן ביקורות יתפרסמו.
מה אתם אומרים
אתרי ביקורות ומדיה חברתית הופכים לעיתים לשטח מריבה בין נותני שירות ובעלי עסקים לבין לקוחות לא מרוצים. מצד אחד ניתן להבין את בעל העסק המעוניין לשמר את שמו הטוב, ומצד שני יש לאפשר ללקוחות שלא קיבלו את השירות הראוי להתלונן. מה אתם חושבים, האם מדובר בסתימה פיות או בסעיף לגיטימי?