שתף קטע נבחר
 

55 פקידים, 22 מיליון למשכורות, 0 תפוקה

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחריף את התקפותיו על העובדים, טוען כי הם מבזבזים כספי ציבור לריק, קורא לסגור את הרשות לחלוטין ולהקימה מחדש על-ידי אנשי מקצוע

לאן הולך הכסף שלכם? בין היתר למימון משכורות של עשרות עובדי ממשלה שתפוקתם במקרה הטוב אינה ברורה. לדברי יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר יעקב שיינין, ממשלת ישראל מעבירה מדי שנה כ-22 מיליון שקלים למימון פעילות מינהלת הרשות, שבה מועסקים 55 עובדים. אלא שלדבריו, כלל לא ברור כיצד תורמים כל אותם עובדים לשיפור הבטיחות בדרכים.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

יעקב שיינין - מתקפה חריפה על עובדי הרשות (צילום: אורי פורת) (צילום: אורי פורת)
יעקב שיינין - מתקפה חריפה על עובדי הרשות(צילום: אורי פורת)

 

"קשה להשלים עם חוסר מעש ואבטלה", תוקף שיינין. "נציגי הציבור במועצה (מועצת הרשות, ש.ה) לא הצליחו להבין מה תפוקתם של כל 55 העובדים ברשות". שיינין קורא כעת לממשלה לסגור את הרשות לבטיחות, תוך שהוא מבהיר שלמהלך שכזה לא תהיה השפעה על הבטיחות. "אין אני רואה כל פגיעה בבטיחות בדרכים אם תיפסק תופעה זו של בזבוז כספי ציבור לריק, במסווה של בטיחות בדרכים", מסביר יו"ר הרשות בכנות יוצאת דופן.

 

מתברר שלמרות התקציב הנדיב, גם הרמה המקצועית - ולא רק היעילות - של עובדי הרשות אינה גבוהה מספיק, שכן רווחת שם התנהלות ארגונית בעייתית. "גם היום, כמו לפני הרה-ארגון (ברשות), אין אנשי מקצוע בתחום הבטיחות בדרכים", אומר שיינין. "חלק מהעובדים הגיעו ממשרד התחבורה, חלקם החלו (את ה)עבודה כמזכירים או מזכירות ברשות, והתקדמו לאחר שזכו במכרזים שפורסמו בדרך כלל באתר הרשות".

 

שיינין גם מציין שפעילות הרשות בשנים האחרונות מסתכמת בהעברת מיליוני שקלים ממשרד האוצר למשרדי ממשלה אחרים - ובעיקר למשרד התחבורה, המשרד לביטחון פנים ומשרד החינוך - מבלי שתהיה לכך תרומה לבטיחות. לדבריו, "זהו מצב אבסורדי לחלוטין אשר בו משמשת הרשות... צינור להעברת כספים לגופים שלישיים ללא כל ידע על תרומתם, אם בכלל, לבטיחות בדרכים".

 

מיליוני שקלים, ללא תמורה

שיינין מציין כמה דוגמאות לחוסר היעילות של הרשות לבטיחות, שמתבטא בבזבוז כספי ציבור. "התברר לי שהיו ברשות שלושה סניפים ברחבי הארץ, שהוחזקו בעלויות של מיליוני שקלים", מספר יו"ר הרשות, "מבלי שאיש ברשות יוכל לתת הסבר הגיוני על תרומת (הסניפים)... הסניפים עצמם לא רק שלא תרמו לרשות, אלא מנעו העברת מידע והרשות התנהלה כאילו יש ארבע רשויות נפרדות ובלתי קשורות".

 

 

ויש דוגמאות נוספות. כך למשל, שיינין מספר כי לפני כבר לפני שנתיים, בתחילת 2013, פנה לאנשי המקצוע ברשות ודרש מהם לבצע בדיקה מקיפה של מצב הבטיחות בכל מוסדות החינוך בישראל. את תוצאות הבדיקה קיבל רק לפני כארבעה חודשים. "קיבלתי גיליונות אלקטרוניים גולמיים, ללא כל מסקנות", הוא אומר.

 

לחוסר היעילות הזה, כך ממשיך שיינין, עלולה להיות השפעה חמורה על הבטיחות. "מעל 70% מכלל מוסדות החינוך בישראל אינם עומדים בקריטריונים בטיחותיים", מבהיר יו"ר הרשות. "זהו מצב בלתי נסבל, שאנו מאפשרים את קיומו כל כך הרבה שנים. יש הכרח לבצע את כל עבודות התחזוקה, כך שבספטמבר 2015 הרשות תוכל להכריז על כל סביבת מוסדות החינוך כבטוחים".

 

"בזבזנית בצורה קיצונית"

למרות דבריו הנוקבים, שיינין מקווה כעת כי הממשלה שתוקם לאחר הבחירות תפעל במהירות לתיקון המצב ותקים רשות חדשה ועצמאית. "אני מקווה שלא תהיה ברירה לכל ממשלה שתקום, אלא להקים מחדש רשות לאומית", מסכם שיינין, "עם תקציב ראוי, עצמאית, מקצועית ועם מועצה שהרוב המכריע בה הם נציגי ציבור".

 

 

יש לציין כי חלק מההאשמות החמורות ששיינין מטיח ברשות הובאו לידיעת מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא. בתחילת פברואר פנה שיינין למבקר, וביקש "בדיקה מקיפה על פעילות הרשות ותהליך העברות הכספים". בנוסף, כבר בסוף 2014 פנה שיינין לממונה על התקציבים במשרד האוצר וביקש להקפיא את פעילות הרשות עד לאחר הבחירות.

 

במכתבו לממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, הבהיר שינין כי "מערכת קבלת ההחלטות בהנהלת הרשות לא יעילה, (ו)בזבזנית בצורה קיצונית בהיעדר אנשי מקצוע... ברשות אין אנשי מקצוע בתחום הבטיחות – לא בהנהלה, לא בדרגי הביניים, ולא בקרב העובדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי פורת
יעקב שיינין - ביקורת חריפה
צילום: אורי פורת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים