הייתה חגיגת קניות בבחירות - אך ב-2013 קנו יותר
הישראלים צבאו על הקניונים ביום הבחירות לכנסת ה-20, קנו בגדים וקומסטיקה וישבו בבתי קפה. בקניונים היתה עלייה בפידיון של 0.5% אחוז לעומת יום הבחירות הקודם, לכנסת ה-19, אך במרכזי הקניות הפתוחים היתה ירידה של 15%. לעומת יום רגיל מדובר בעלייה של לפחות פי 2 במכירות. העלייה הכי גדולה במכירות אייפונים היתה אתמול דווקא בירושלים
בתי הקפה, מרכזי הבילוי, מרכזי הקניות והקניונים היו עמוסי מבקרים אתמול (ג') - יום הבחירות לכנסת ה-20. ברשתות האופנה ובקניונים מדווחים על מכירות נאות ועומס קונים, אבל מנתוני חברת ריס (RIS), עולה כי בהשוואה לבחירות הקודמות חלה ירידה במכירות של 5.5%. החברה בדקה 2,300 חנויות (אופנה, כלי כתיבה, מחשבים), מתוכן 1,800 חנויות זהות לחנויות שנבדקו ב-2013.
כותרות אחרונות בערוץ הצרכנות של ynet:
- הופעת סטינג ופול סיימון בוטלה - הצרכנים שילמו
- חדש בסופר: בשר טרי מארגנטינה. זול?
- אבסורד באמישראגז: לקוח לא השיג את הסניף
עיקר הירידה במכירות לעומת יום הבחירות הקודם, היתה בשל ירידה במכירות בפאואר סנטרים - מרכזי הקניות הפתוחים. אמנם היתה שם עלייה של 200% במכירות לעומת 15 הימים הראשונים של מרס, אך לעומת יום הבחירות ב-2013, יש ירידה בפידיון של 15%. לעומת זאת, בקניונים, היתה דווקא עלייה בפדיונות לעומת 2013, של חצי אחוז.
בריס, המחוברת לקופות של רוב החנויות בקניונים ובמרכזי הקניות, מסבירים זאת בכך ש"כנראה שהישראלים העדיפו שלא להתרחק מהבית, אלא להצביע ולקנות קרוב לבית, או לקנות קרוב לבית ולהצביע".
לעומת המחצית הראשונה של מרס חלה עלייה של 166% סך הכל, בקניונים ומחוצה להם. זו עלייה גדולה יותר לעומת 2013, אז בהשוואה ל-20 הימים הראשונים של ינואר, חלה עלייה במכירות ביום הבחירות של 113%.
"מכרנו פי 4 מאשר ביום רגיל, קצת פחות מ-2013"
"מכרנו פי 4 יותר מאשר ביום רגיל, קצת פחות טוב מיום הבחירות הקודם, אך לא בצורה משמעותית", אמר ל-ynet מנכ"ל המשביר לצרכן אסף בן דב. "מה שעבד בצורה מאוד בולטת אלה מבצעי הקוסמטיקה והאופנה והלבשה תחתונה. לקחנו מבצעים קיימים ונתנו עוד 20% הנחה על הכל לכבוד הכנסת ה-20".
לקראת פסח המבצעים יהיו יותר עמוקים?
"כן, או לפחות עמוקים כמו המבצע הזה. אבל זה מאוד תלוי בתחרות, אני בכל זאת חי את השוק, בנוסף התמקדנו אתמול במחלקות מסוימות. בחג, ניתן יותר דגש לעולם הבית, מבצעי התכשיטים יהיו יותר משמעותיים מאתמול ומבצעי הבישום יהיו לפחות כמו אתמול".
מה היו שעות השיא?
"הבוקר היה מאוד חזק והיתה חולשה מסוימת בצהריים ואז התחזקות עד 20:30. כלומר, היו שני פיקים: בוקר ואחה"צ".
מנכ"ל קניוני מליסרון משה רוזנבלום, טוען שבקניוני הקבוצה היה גידול של 143% במבקרים לעומת יום רגיל. "זה שונה מערב חג כי היה פה יום שלם של קניות", סיפר. "הפדיון היה גבוה מאוד וסך הכל, היתה תנועה מאוד יפה משעות הבוקר עד 21:00-20:30".
הצלחה בירושלים, אכזבה באילת
מנכ"לית איידיגיטל איילת צרפתי רוזן, אמרה ל-ynet שיום הבחירות השנה היה יותר טוב לעומת יום הבחירות ב-2013: חלה עלייה במכירות של פי 3 לעומת פי 2.5 ב-2013. לשאלה אם זה קשור לאייפון 6 החדש (יחסית) ענתה:
"כן, ואני זוקפת את זה גם לסיבה נוספת: יצאנו השבוע במיוחד ביום הבחירות בהצעת תשלומים חדשה: 86 שקל בחודש על אייפון 6. ידענו שביום הזה יש לאנשים זמן להסתובב ולקבל החלטה לקנות אייפון 6, וזה דבר שהופך את ההמוצר לנגיש. היו מימושים מאוד מאוד גבוהים ביום הזה.
"בנוסף, חלה עלייה גדולה יחסית של עולם האביזרים, ככל הנראה בשל מתנות לפסח: מכרנו בהנחות של 20%-30% אוזניות, רמקולים, נורות חכמות ומטוס נייר שהילדים בונים מחברים אליו שילדה עם פרופלור שנשלטת באפליקציה וכך הוא הופך להיות מטוס ממונע".
איפה קנו יותר ואיפה קנו פחות?
"בירושלים היה גידול של פי 5 במכירות. אולי כי עבור החילונים, סוף השבוע זה יום מעולה לקניות ואצל הדתיים פחות. השבתון איפשר להם יום שלם של קניות.
"לעומת זאת, באילת הופתענו לרעה. יש אנשים שמגיעים לאילת במיוחד בגלל הנחות המע"מ. ביום הבחירות, זה לא קורה, כי כל אדם נצמד לעיר בה הוא צריך לבחור. מי שקנה בחנות אלה אילתים ואילת, הכוח הקנייה שלה הרי גדול מסך תושביה בגלל התיירים, לכן היתה אכזבה במכירות".
הייתה אווירה של חג
כמו הקניונים, גם בתי-הקפה והמסעדות המו אדם. נעם צימרמן מנכ"ל קפה קפה נועם צימרמן מדווח על עלייה של 20% לעומת יום הבחירות ב-2013, כך לטענתו. "העלייה לעומת יום רגיל היתה של כ-50%", אמר. "והסניפים נערכו יפה. שמנו לב שאנשים היו שמחים, נחמדים, היתה אווירה נעימה אתמול. אני לא יודע איך חשים היום לגבי תוצאות הבחירות אבל אתמול היתה אווירה של חג".