הפיד הטעה אותי: כיצד נוצר הפער בין תוצאות הבחירות לרשת?
ביום שאחרי בחירות 2015 התלוננו משתמשים רבים ברשתות החברתיות על כך שהפיד הפרטי שלהם בפייסבוק היה רחוק מלשקף את התוצאות. כיצד הוכתר השמאל למלך הרשתות החברתיות ומה המסקנות הנובעות מההטעיה ברשת?
אתמול (חמישי) השלימה ועדת הבחירות את הליך ספירת הקולות לכנסת ה-20. התוצאות הסופיות הצליחו להפתיע לא מעט אזרחים: מפלגת הליכוד גרפה 30 מנדטים, המחנה הציוני עם 24 מנדטים ואחריהן דולקת הרשימה הערבית המאוחדת עם 13 מנדטים.
המספרים הללו עומדים בניגוד לסקרים שפורסמו והתעדכנו תכופות במהלך שלושת החודשים האחרונים, וניבאו את התחזקות המחנה הציוני. גם תוצאות המדגמים שפורסמו בליל הבחירות בכלי התקשורת המובילים הצביעו על תיקו, ולא הצליחו לנבא ניצחון בפער גדול לבנימין נתניהו, שעומד בפני הקדנציה הרביעית שלו כראש ממשלת ישראל.
רוח השינוי, המהפך והחלפת השלטון שנשבה באוויר, הופצה בעיקר ברשתות החברתיות, בין השאר בעמודי פייסבוק פופולארים כמו "כן, אבל איראן", "מיליון ידיים" "V15" ודומיהם, באינסטגרם, ובאמצעות סרטונים ויראלים מושקעים. כל אלו, הביאו רבים ממשתמשי הרשתות החברתיות להתעורר בהפתעה גמורה בבוקר שאחרי, ולפרסם פוסטים המדגישים את הפער בין הפיד הפרטי שלהם בפייסבוק לתוצאות הבחירות בפועל.
"כל הפיד שלי היה מלא במצביעי שמאל, תומכי מרצ והמחנה הציוני", מספרת מיכל חגג', סטודנטית בת 27 במחלקה לקולנוע של מכללת ספיר, המתגוררת באזור עוטף עזה. "בגלל זה היה לי כל כך מוזר שנתניהו ניצח בכזה הפרש. אתה מרגיש כאילו העולם מתרכז בפייסבוק, אבל יש עולם שלם בחוץ".
חג'ג' משייכת את מספר המנדטים הגבוה של הליכוד לפחד של המצביעים מעתיד מדיני המנוהל בידי מנהיג שמאל: "שוחחתי עם קרובת משפחה שלי שהצביעה לנתניהו. ניסיתי ליצור איתה שיח, להסביר לה שבתור תושבת עוטף עזה ולא רואה שום שינוי בשלטון נתניהו מבחינה ביטחונית. היא אמרה שהיא פשוט לא רואה אלטרנטיבה אחרת להגנה על ישראל".
גילי נוי, במקור מירושלים וכיום תושבת עוטף עזה, גם היא סטודנטית בספיר, מסכימה עם דבריה של חג'ג'. "הפייסבוק נתן אופציה להורדת אפליקציה שמראה לך מה חבריך מצביעים. לפי הפיד שלי - מרצ בראשות הממשלה. כל הפעילות שהייתה באינסטגרם של אנשי V15, הסרטונים והתגובות גרמו גם לי להאמין שיהיה פה מהפך. התוצאה איכזבה אותי. בסופר ובאוטובוס שמעתי סביבי רק פחד ממה שיקרה אם לא תהיה כאן ממשלת ימין, וזה בניגוד לפיד. כל עניין הפער הזה גרם לי להבין משהו על הקשר שלי לקונצנזוס - הוא מנותק לגמרי. אני מכירה באופן אישי רק אדם אחד שהצביע לנתניהו".
על פי פרסומי ועדת הבחירות המרכזית לגבי פילוח ההצבעה למפלגות השונות בכל יישוב, זכתה מפלגת הליכוד לכ-42.85% באזור בו מתגוררות הסטודנטיות, מה שאכן מצביע על פער עצום בין מה שהתחולל בפיד של חג'ג' ונוי לבין התוצאות בפועל.
אז הפיד אמר
יורי גנקין, מרצה לניהול משברים ומיתוג ברשתות החברתיות באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בן גוריון, ויועץ אסטרטגי לקמפיינים פוליטיים, מודה שגם מתוך נסיונו בקמפיינים ויראלים צפה תיקו. "הפיד האישי שלי היה יותר קרוב לתוצאות הבחירות בפועל מאצל אנשים אחרים כי רשימת החברים שלי מורכבת גם מאנשי ימין. אף אחד לא ציפה לתוצאות כפי שהן היו. גם אני בתור יועץ שמתעסק בזה ציפיתי לקרב הרבה יותר צמוד בין נתניהו להרצוג", הוא מסביר.
"אני לגמרי מודע לכוחו של הפיד. מצד שני אנחנו חייבים לזכור שלפייסבוק יש אלגוריתם מתוכנן מראש לחווית המשתמש ולכן גם יש איזושהי הומוגניות בהשקפות. האלגוריתם של הפיד בנוי כך שאנו רואים את מי שמגיב לנו הכי הרבה, בתגובות, בלייקים. היכולת של הפיד לשקף באופן אותנטי תוצאות הוא מאוד מוגבל. בבחירות 2013, אנשים שהפיד שלהם היה מלא בארץ חדשה, ראו שבפועל המפלגה לא עברה את אחוז החסימה. הרשתות החברתיות ככלי מפתח לניהול קמפיינים לגמרי הוכיח את עצמו גם עכשיו וגם בבחירות הקודמות. אבל הרשתות החברתיות הן לא כלי לבחינת תוצאות".
הם צפו תיקו
שירה יצחקי,בת 26, תושבת חולון ופלנרית במשרד פרסום, דווקא לא הופתעה מתוצאות הבחירות למרות שהפיד אמר אחרת: "הנחת המוצא שלי הייתה שיהיה צמוד, ושגם אם תיבחר ממשלת שמאל, הרצוג לא יוכל להקים ממשלה, כך שלא ציפיתי למהפכה או שינוי אמיתי, בטח לא לפי מה שקורה אצלי בפייסבוק."אני מקיפה את עצמי מבחירה באנשים שדומים לי בדעות שלי, אני מוחקת אנשים שמביעים דעות אלימות, או אגרסיביות שלא נעים לי לראות. חבריי הקרובים ביותר נוטים לכיוון המרכז, וידעתי שהמצב בפיד שלי שונה ממה שקורה בחוץ".
"בפייסבוק אנשים נוטים להתגודד סביב אנשים שדומים להם בכמה שיותר פרמטרים, כולל פוליטיים. אז טבעי שבסביבה שלי בפייסבוק ההעדפה הפוליטית הייתה שונה מזו שהתוודאנו אליה בבוקר שאחרי ליל הבחירות", מסביר עידו כהן, קופירייטר בן 30 תושב רמת גן, ומנהל עמוד הפייסבוק We support musicians who play for people.
לכהן למעלה מ-1,200 חברי פייסבוק, והוא פעיל מאוד ברשת החברתית: "האמנתי שהרצוג ולבני ינצחו ניצחון דחוק הפעם, וזה משהו שאכן השתקף בפיד הפייסבוק בחודש האחרון", מודה כהן."בצמד העשורים האחרונים הייאוש משתי מפלגות השלטון כל כך גדול עד שקשה לנבא את התוצאות בסקרים או בפידים מהסיבה הפשוטה שאנשים לא מחליטים למי יצביעו ממש עד יום הבחירות עצמו".
דגן ואלד, עיתונאי בן 31 מיפו, היה פעיל מאוד בפייסבוק במהלך החודש האחרון שלפני הבחירות. "יש לי כ-5,000 חברים, הפיד שלי היה ברובו תומך שמאל - המחנה הציוני, הרשימה המשותפת ומרצ. גם אני ניסיתי לקדם את ההצבעה למרצ באופן אקטיבי", טוען ואלד. "מובן שהתאכזבתי. הייתה לי הרגשה שיהיה תיקו, הייתה לי תקווה שיהיו יותר מנדטים לרשימה המשותפת. אני אדם שצורך אקטואליה מכל הפלטפורמות בו זמנית מכל כלי התקשורת וכולם נתנו את אותה סטטיסטיקה. עיקר האכזבה שלי היא ההייפ הגדול סביב V15, הם אנשים מצוינים אבל נדמה שהקמפיין שלהם התרכז בעיקר בגוש דן. כנראה שהפיד שלי בפייסבוק הוא חמשת המנדטים המדוברים של מרצ".
"הפייסבוק נותן לי אינפורמציה שפעם הייתי מחפש בעיתון וכיום אני ניזון ממנו בהרבה נושאים", אומר רונן קאשי, בן 50 ותושב קציר. "בין אם אתה רוצה או לא מגיע אליך מידע מהרשת, והמידע גם אצלי, הצביע על המרכז. לא התייחסתי למדגם כי אני מאמין שהמדגם מהתל בצופים, וגם הסקרים. כן הסתכלתי על הפייסבוק אבל הקפדתי לזכור שבפייסבוק ובקרב חבריי אין קיצוניות לכאן או לכאן. לא הופתעתי למשל שלפיד איבד מנדטים, לגבי בנט לא הייתה לי דעה, אבל חשבתי שהרצוג יזכה ליותר קולות, לא האמנתי שנתניהו יקבל כמות כזו של מנדטים".
היי, דרומה
"הפיד שלי הוא בועה הרסנית של אופטימיות קוסמית", כתבה הגר בוחבוט בעמוד הפייסבוק שלה בליל הבחירות. בוחבוט, בת 28, עוזרת מחקר והוראה באוניברסיטת חיפה וסטודנטית לתואר שני מחקרי בתקשורת מתגוררת כיום בגבעתיים, אך גדלה בבאר שבע. "תוצאת הבחירות הפתיעה ואכזבה אותי. לפי הפיד שלי השנה וגם בבחירות הקודמות מרצ בראש", היא מספרת. מאידך, בוחבוט מפנה את החיצים כלפי מנהיגי השמאל, שלטענתה לא מצליחים לייצר שיח ומנהיגות שתפנה גם לפריפריה. "ברור שלי יש כלים טובים יותר להבנת המשחק הפוליטי. גדלתי בדרום, אבל שוק העבודה הניע אותי למרכז, לא לכל התושבים בדרום יש את האפשרות להשתתף בשיח. מנהיגי השמאל לא מגיעים לנקודות האלה. לא חוכמה להסתכל למטה ולהגיד "הם טיפשים". יש כאן תוצאה של איזשהו מנגנון חברתי, שמנהיגי השמאל צריכים להתייחס אליו בבניית הקמפיינים שלהם, הסברה רחבה יותר שצריכה להגיע בכלים פוליטיים ולא רק בסיסמאות גם לתושבים בפריפריה. האצבע המאשימה לא צריכה להיות מופנית רק למצביעים אלא גם למעלה, למוקדי הכח".
נמרוד ליבוביץ', בן 28, תושב עוטף עזה וסטודנט במכללת ספיר מסכים עם בוחבוט. "להגיד שהופתעתי? לא, ממש לא. נכון ראיתי הרבה שמאל בפייסבוק. פוסטים נגד נתניהו, עמודים ותגובות. אבל לטעמי אווירת המהפך רווחה רק בבועה התל אביבית. אף מנהיג מהשמאל לא דיבר לתושבי הדרום בגובה העיניים והתוצאה לפניכם. התקשורת לעומת זאת, טיפחה באופן מובהק את השמאל, מה שגרם לדעתי להתרחקות של הקהל בפריפריה מהמחנה הציוני".
דור דוידיאן, בן 26, תושב קרית גת ומנהל המטה של ישראל ביתנו בעיר, שהקים גם את התא הפוליטי של המפלגה באוניברסיטת בן גוריון, טוען שמי שנכח מספיק בשטח לפני הבחירות ידע שהמגמה נוטה חזק ימינה. "הפיד שלי הוא ימני. אבל אני לא הסתכלתי רק בפייסבוק אלא יצאתי החוצה. הסתובבתי ושמעתי אנשים, בכל מיני אזורים, לא רק במרכז", אומר דוידיאן.
"השמאל עשה עבודה מדהימה בפייסבוק באמצעות קמפיינים, בכלל בכל הרשתות החברתיות. הרבה מצביעי ימין נלחצו מהרשתות החברתיות ונוצרה אשליה של מהפך. צפו למשל שישראל ביתנו לא תעבור את אחוז החסימה, בפועל אנחנו שני מנדטים מעל. אני מאמין שהלגלוג התקשורתי המוגזם על נתניהו הוא דווקא זה שחיזק אותו בקרב העם, ושוב, כל מי שקצת הוציא את האף מהפיד והסתובב בכל קצוות הארץ ידע באמת מה עומד לקרות".
"אין מקום לדה לגיטימציה של התוצאות, זו דמוקרטיה"
כמו בכל מערכת בחירות, אחרי הטענות מגיע שלב המסקנות, והפעם הן ככל הנראה נוקבות מתמיד. ד"ר גילה אורן, ראש מסלול התמחות בשיווק ודיגיטל במכללה למנהל, מעריכה שלא רק הפייסבוק הוא שהטעה את הציבור, גם הסקרים, שהתבססו ברובם על פלטפורמת הסלולר. "רוב הסקרים נערכו באמצעות הטלפונים הסלולרים והדגימה בסלולר היא לא מהימנה. על מנת לענות על סקר בפלטפורמה כזו צריכה להיות נוחות מירבית בכל הנוגע לשימוש במכשיר, ולא כולם הם בעלי רמת נוחות דיגיטלית גבוהה. אנשים מבוגרים למשל, להנחתי, לא בהכרח ירגישו בנוח לענות על סקר שנערך בסלולר באמצעות אפליקציה כזו או אחרת". עוד מציינת אורן שהקמפיינים בפייסבוק מצד הימין ומצד השמאל מנוהלים על ידי אנשי מקצוע שזה תפקידם - הפצה, ניהול ועריכת תוכן ברשתות חברתיות, כך שאין זה פלא שעבודתם בשדות אלו הייתה טובה.
הספרות המקצועית בתחום הסוציולוגיה והשיווק מתייחסת למונח "הפער הדיגיטלי". "הכוונה היא לפערים הרבים שיש בין העולם האמיתי למרחב הוירטואלי", מציינת אורן. "אם מסתכלים למשל על כל הנושא של נאמנות למותגים. גם לליכוד אפשר להתייחס כמותג שאנשים יתקשו להחליף. בכל הקשור לענייני שיווק היום כבר לא נסתמך רק על דעות השכנים והחברים הקרובים לנו, ומסיבה זו, אין שום היגיון בהסתמכות על שיקוף הפיד בפייסבוק. ברשתות החברתיות נוצר הבאזז שכולנו נחשפנו לו. ציפיות יוצרות התנהגות מסוימת, במקרה הזה נוצרה זחיחות דעת של השמאל ומהצד השני התגייסות למטרה של הימין. הפייסבוק או כל רשת חברתית אחרת לא אומרת כלום. זו קהילה עם מאפיינים סוציודמוגרפים מאוד דומים והיבטים פסיכולוגים דומים".עולם הפיד ימשיך ככל הנראה ללוות גם את מצביעי הבחירות הבאות, אך הפעם, ייתכן שיגיעו למודי ניסיון. "אנחנו חיים במנותק ממה שקורה לעולם החיצוני", מדגיש יורי גנקין. "חייבים להפסיק להתייחס לרשתות החברתיות ככלי חיזוי".