המתכון הסודי של משימות הריאליטי
לוקחים מהאמריקאים, מתבלים בתחכום ישראלי, מורחים קצת את הזמן - ומערבבים היטב עד שנופלים מתמודדים. ומה עם התערבות ההפקה? יצאנו לברר מה קורה כל הדרך אל ה"צאו לדרך"
את המשימה הראשונה שלהם בבוליביה, גל אלמוג וליאל גלשטיין מ"המירוץ למיליון" סיימו במקום הראשון. גם מהמשימה האחרונה באותו היום - משימת השטיחים - הם יצאו כשהם מובילים. אבל מה שאנחנו הצופים לא יודעים זה שבין שתי המשימות היתה משימה אחת נוספת, קשה במיוחד - שדרדרה את השניים לתחתית המירוץ. אבל את המשימה הזו לא ראינו ולא ידענו על קיומה - פשוט כי היא מעולם לא שודרה, ונותרה על רצפת חדר העריכה.
מדובר אמנם במקרה חריג, אבל סביב "תעשיית המשימות" של עולם הריאליטי מסתובבים עוד שפע סיפורים שונים ומשונים. די הגיוני, בהתחשב בכך שמדובר בגולת הכותרת בז'אנר המושקע והמצליח ביותר בנוף הטלוויזיוני שלנו. אז מי הוגה את המשימות? כמה מהן מיובאות, ואיזו התאמה הן עוברות בדרך למסך הישראלי? יצאנו לברר איך זה עובד מאחורי הקלעים.
על ניהול האופרציה הזו מופקדים אנשי צוות ייעודיים - בדרך כלל ארבעה או חמישה בתוכנית. את תהליך העבודה הם מתחילים חודשים לפני תחילת הצילומים - הוגים או בוחנים משימות, שוקלים אילו מהן מעניינות, ובהמשך בודקים את היתכנות הפקתן במהלך סיור באתר הצילומים. כשאלה כבר מאושרות - מגיעים אנשי הצוות ומנסים את המשימות בעצמם. "אנחנו נוסעים עם 50 משימות", מספר עובד בצוות המשימות של "הישרדות", "ויש סיכוי גדול שנחזור עם עשר".
לא תמיד הם חייבים להמציא את הגלגל: בתוכניות ריאליטי קנויות כמו "הישרדות", "האח הגדול" ו"המירוץ למיליון", ישנו תנ"ך המשימות - שמכונה "בייבל" בז'רגון המקצועי. הרבה רעיונות מגיעים משם, אבל מתברר שלא פעם, הקהל הישראלי שונה מאוד מזה האמריקני. "בהישרדות למשל, היינו חייבים להמציא משימות אחרות - כאלה שיתאימו לצופים שלנו, שאוהבים את היריבויות, התככנות והדיבורים", מספרת נטע קידר, מנהלת קריאייטיב ומפתחת משימות שעבדה בעבר ב"הישרדות" וב"מירוץ למיליון".
גם ב"אח הגדול" נאלצו לא פעם להתאים את המשימות לטעם המקומי. אם ה"בייבל" האמריקני כלל משימות כמו אכילת ג'וקים - הרי שכאן מפתחי המשימות הבינו די מהר שכדאי למצוא תחליף. "אנחנו ממציאים המון בארץ", מספר איש פיתוח משימות בהפקה הישראלית. "המשימות הבינלאומיות די ילדותיות והן לא יתאימו לכאן. בישראל זה טיפה יותר מתוחכם - בלי לאכול שבלולים".
"ב'מירוץ', משתמשים בחלק קטן יחסית מהבייבל - 20-30 אחוזים" מספר עובד לשעבר בהפקה. "המשימות שלהם נועדו לבדר, ובישראל צריך לייצר יותר תוכן. אם אצלם יסתפקו במשימת באנג'י, אצלנו נתבל את זה במענה על שאלות טריוויה, או לשיר תוך כדי - כך אפשר לתת למשימה זמן מסך גדול יותר".
כן, שיקולי תקציב משחקים גם הם תפקיד. לא פעם ביקרו בישראל את "מריחת הפרקים" של ההפקות המקומיות. אבל על המשימות כמעט ולא חוסכים. "אני יכולה לומר לך שזה מאוד נדיר שעורך התוכנית רצה משימה והיא לא התקיימה משיקולי תקציב", מספרת עובדת לשעבר ב"אח הגדול". "קח לדוגמה את משימת 'הבית השני' שהיתה בתכנית - אתה יודע כמה כסף היא עלתה? לדעתי בערך כמו תקציב המשימות של העונה כולה. ממש בנו שם עוד בית. תקציב המשימות שם הוא מפלצת שגדלה מעונה לעונה".
"משימות זה משהו שצריך לבנות מראש", מספרת קידר, "אז אי אפשר לשמור על מתמודדים. ב'מירוץ' לדוגמה, כרטיסי הטיסה נקנים חודש מראש - לכן אי אפשר לדחות הדחה או לשמור על מתמודד באמצעות משימה - כי מטיסים זוג עם צלם, מפיק ועורך תוכן. אי אפשר להחליט מהרגע להרגע. אלה דברים שנסגרים חודש מראש".
לא מופרך שיקנו כרטיסי טיסה עבור מתמודד בולט שמסומן כאהוב.
"אבל זה לא נגמר בזה. בספרד למשל היתה לנו משימת השוורים. בוא נניח ששכרנו עשרה שוורים - לך תמצא עוד אחד בהתראה כזאת. או משימת הצ'וריסוס, בשבילה הטסנו במיוחד עשר נקניקיות כשרות מברצלונה. מאיפה תביא עוד אחת או עוד שתיים? זה לא כזה פשוט".
השפעת המשימות על מהלך העונה היא קריטית - שכן הן יכולות לרומם ולהפיל מתמודדים בולטים ואהובים. "קרה שהחלפנו סדר של משימות שהיו קשורות למחנות כדי שיתכתבו עם המתרחש בבית", מספר גורם ב"אח הגדול" - אבל כל הגורמים שהתראיינו הדגישו שהמשימות לא משמשות ככלי של ההפקה לשמירה על מתמודד כזה או אחר. "משימת הדיקטטור ב'אח הגדול' הופיעה בספר המשימות של העונה", הוא מספר, "אבל הוקדמה לשלב שבו זה התאים להלך הרוח בבית".
אבל לא אתם קבעתם שגילי מיילי יהיה הדיקטטור - הדיירים החליטו.
"נכון, אבל אנחנו הובלנו לכך. עשינו שאלון של אופי ודחפנו שאלות שיתאימו כדי שהוא יהיה הדיקטטור. לא עשינו זאת כדי לקדם אותו, אלא כי זה התאים בול למצב בבית".
"אין התערבות של ההפקה תוך כדי המשימות", מוסיף מתמודד בעונה הנוכחית של 'המירוץ למיליון', "לא תראה את איש התוכן עוזר לך. אם יוכי איבדה את הארנק אז אין לה כסף. לא יתנו לה. מתערבים רק אם מתעורר מצב רפואי".
לעתים, גם המשימות שנקבעו מראש נזקקות לעבור שיפצור קל. כך קרה למשל בעונה הראשונה של "הישרדות" - במשימת כוח הרצון שבה המתמודדים נאלצו לחבק עמוד עץ גבוה. "זאת משימה שקיימת בכל עונה ואתה משתמש בכוח הרגליים לחבק את העץ", מספרת קידר. "אנשים חלשים מאוד ייפלו, אבל אצלנו המתמודדים נשארו שם שעות. כשהבנו את זה, החלטנו לאלתר, והתחלנו להציע להם דברים - אוכל של ההפקה - כפיתוי. זה היה אלתור של הרגע. הישראלים אוהבים לכופף את החוקים".
את משימת בית המשפט בעונה החמישית של "האח הגדול" למשל הגה יורם זק - ה"אח הגדול" בעצמו. "זה היה רעיון שלו", מספר עובד לשעבר, "המשימה התבססה אמנם על משהו מבריטניה - אבל שם הצופים היו צריכים לקבוע מי המתמודד היפה לדוגמה. יורם שינה הכל והביא את רונאל פישר".
אחת ההצלחות המקומיות הטובות ביותר שזוקפת לזכותה הפקת "הישרדות" היא זו של אי המתים, שם שהה נועם טור במשך פרקים רבים עד שחזר להתמודד. לפי גורמים בהפקה, זו היתה מיני משימה בפורמט הנורבגי - ובישראל החליטו להפוך אותה לאי נפרד, מה שעורר התעניינות רבה ברעיון בעולם.
"קראנו את זה ממש בשורה אחת בבייבל ואהבנו את זה מאוד", מספרת קידר, שמנצלת את הידע שצברה ומעבירה הרצאות על דינמיקה זוגית וקבוצתית במשימות. "אתה צריך להמציא כל הזמן דו-קרבים יצירתיים, כי אתה לא יודע אם גבר יתמודד מול גבר או אישה מול גבר. תמיד חייבים משימה שוויונית. בעונה הראשונה היה מצב שנועם טור התמודד מול ויקה - חיית אדם מול אפרוח רזה".
ב"מירוץ למיליון" העסק קצת שונה, ואולי גם פשוט יותר - מרבית המשימות מתמקדות בעולמות התוכן והתרבות של המדינות שבהן נמצאים הזוגות. "קודם כל חושבים על משימה, בודקים אם היא עובדת ברמה ההפקתית ואם היא בכלל מעניינת", מספר עובד לשעבר.
ואם היא צולמה והיא לא מעניינת?
"תמיד יש חדר עריכה".
ומתמודד בעונה הנוכחית מאשר: "אם אני זוכר נכון, נעלמו איזה 2-3 משימות בעריכה".