הייתם טסים במטוס שמונע בשמן טיגון?
בסין תודלק אתמול מטוס בשמן טיגון משומש ובמדינה מתכוונים להגדיל את השימוש בדלק ביולוגי, בשל זיהום האוויר הגבוה במדינה
חברת התעופה הסינית, היינאן איירליינס, ערכה אתמול (שבת) את הטיסה המסחרית הראשונה שבה המטוס מונע בדלק אורגני - או במקרה הזה משמן ששימש לטיגון, שנאסף מכמה מסעדות בסין.
לעוד כתבות בכלכלה ירוקה
מטוס הבואינג 737, שטס משנגחאיי לבייג'ינג ועליו כ-100 נוסעים ואנשי צוות, הונע על-ידי 50% דלק ביולוגי ו-50% דלק מטוסים רגיל. על-פי חברת התעופה, השימוש בשמן לטיגון בהנעת המטוס חסך 80% מפליטת המזהמים.
סין היא כבר עכשיו מעצמת התעופה בטיסות הפנים, כשרק ארצות-הברית מקדימה אותה. על-פי הציפיות, מספר הטיסות הפנים ארציות בסין צפוי לגדול בשנים הקרובות והמדינה תזדקק ל-6,000 מטוסים חדשים ב-20 השנים הבאות, כשעלותם הכוללת היא 800 מיליארד דולר.
הטיסה המסחרית הראשונה של מטוס המונע בדלק ביולוגי הייתה של חברת KLM ההולנדית ב-2011. מאז תוכנן להגדיל את השימוש בדלק ביולוגי בטיסות, אבל בשל העלות הגבוהה - פי 3 מעלות ייצור דלק רגיל - צומצם השימוש בו.
בחברת בואינג ובמפעל הייצור המטוסים הסיני אמרו כי הם שואפים לאגור בסופו של דבר 1.8 מיליון ליטרים של דלק ביולוגי, כדי להשתמש בו במספר רב יותר של טיסות פנימיות.
אבל יש גם מי שדי סקפטי שמטוסים יתודלקו בשמן טיגון משומש. "אמנם הדלק הזה ידידותי יותר לסביבה, אבל יש כאן את מרכיב המחיר", אמר נוסה אורבנצ'יץ, מנהל ארגון לאנרגיה ותחבורה. "אנשים יצטרכו לאכול הרבה אוכל שמוני כדי שיהיה ניתן להשתמש בשמן הטיגון לטיסה טרנס-אטלנטית אחת".
בעיות זיהום אוויר חמורות פוקדות את רוב הערים הגדולות בסין, שם מקריבים זה שנים ארוכות את סוגיית ההגנה על הסביבה למען הפיתוח הכלכלי. שריפת פחם ופליטת גזים ממכוניות הן מקור גדול מאוד לזיהום. בשנים האחרונות הידקה סין את הפיקוח והבטיחה להקצות משאבים כלכליים למלחמה בזיהום. בין היתר נאמר כי עד שנת 2020 ייפסק השימוש בפחם - שבו משתמשות 80% מתחנות הכוח לייצור חשמל.