תובע את אגד בגלל צפיפות: "זה עולם שלישי"
לגל קולוג (25) נמאס לראות את קו 143 מחולון לתל השומר חולף על פני התחנה שבה הוא ממתין מבלי לעצור. הצפיפות באוטובוס הובילה אותו לתבוע מאגד החזר על תשלומי כרטיס הרב-קו: "ברוב רובן של הנסיעות נאלצתי לעמוד בדוחק בלתי-נסבל". אגד בכתב ההגנה: "תחבורה ציבורית זה לא מונית ספיישל"
"הקו עמוס באופן כזה שפעמים רבות הוא לא עוצר בתחנות ולפעמים אנשים עומדים, נשענים על הדלת ונפלטים ממנה החוצה כשהיא נפתחת". גל קולוג (25), תושב חולון וסטודנט לקלינאות תקשורת באוניברסיטת תל אביב, מתקשה להשלים עם הצפיפות בקו 143 שמסיע אותו מביתו ללימודיו בבית החולים שיבא בתל השומר. אחרי שנוכח לדעת, לטענתו, כי האוטובוס חולף על פני תחנתו בגלל היעדר מקומות ישיבה, החליט קולוג להגיש תביעה נגד אגד בדרישה לקבל בחזרה את תשלומי כרטיס הרב-קו שלו בסך 2,815 שקלים.
במקביל לתביעה שהגיש לפני כמה חודשים, ארגן קולוג גם עצומה נגד הצפיפות בקו, שעליה חתמו 438 איש. הוא יצר קשר עם ממונה תכנון התחבורה הציבורית במחוז מרכז במשרד התחבורה
ואף ניסה להיפגש עם שר התחבורה ישראל כץ. לדבריו, פגישה שתוכננה להתקיים ביניהם בוטלה.
בתביעה שהוגשה בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, ציין קולוג כי הוא דורש לקבל בחזרה את תשלומי הרב-קו שלו "כיוון שמעולם לא קיבלתי שירות שהולם את עלותם. אני נוסע קבוע בקו 143 מדי בוקר ופעמים רבות חולף האוטובוס על פניי בגלל עומס יתר, ולכן איחרתי לשיעורים באוניברסיטה. כשעליתי, לעתים נדירות זכיתי לשבת. ברוב רובן של הנסיעות נאלצתי לעמוד בדוחק בלתי-נסבל עם עשרות נוסעים, בהם חולים בדרכם לשיבא. זו חוויה בעלת השפעה רגשית קשה וסיכון ממשי לפגיעה פיזית. יתרה מזאת, כל ניסיונותיי הרבים בפנייה לאגד או למשרד התחבורה לצורך פתרון הולם עלו בתוהו ולא זכו להתייחסות מיוחדת".
לדברי קולוג, הוא יוצא כל בוקר בין 6:50 ל-7:00 ומנסה לעלות על קו 143. "בגלל שמדובר בשעות מאוד עמוסות על כביש 4, עם פקקים מאוד קשים וללא נתיב תחבורה ציבורית נורמלי, הנסיעה יכולה לקחת בין שעה ועשרים לשעה וחצי. אלה תנאים של עולם שלישי".
קולוג מציין שאמנם חל שיפור בעקבות שיחותיו עם ממונה תכנון התחבורה הציבורית במחוז מרכז במשרד התחבורה, שתגבר את קו 143 בעקבות העומסים, כך שהתווספה נסיעה והועברו נסיעות של הקו משעות הצהריים והערב לבוקר, אבל למרות השיפור הקל, "זה עדיין לא מציג תמונת מצב סבירה. עדיין אתה יכול למצוא עצמך מתעכב בשעות הראשונות של האוניברסיטה כי האוטובוסים עמוסים מדי. הקו לא מגיע בצורה סדירה ואתה לא יכול לסמוך על כך שתגיע בזמן ליעדך".
בכתב ההגנה של אגד לבית המשפט בהתייחס לתביעה צוין כי כשאדם פלוני או גופים שונים מבקשים לשנות ממסלולי קווי השירות או מרישיונות הקו הם יוזמים פנייה למשרד התחבורה לשם ביצוע השינוי, ומשרד התחבורה שוקל את הפנייה. אם היא נתקלת בסירוב, פתוחה להם הדרך להגיש עתירה מנהלית. "נבהיר שתחבורה ציבורית אינה יכולה לספק שירות אישי לכל אדם משל היה מדובר במונית 'ספיישל'", נאמר בכתב ההגנה.
"תכנון של תחבורה ציבורית ומערכות להסעת המונים פועל לפי ציפיות ביקושים בשעות השיא, תוך איזון של המשאבים הקיימים, לעומת צורכי הציבור השונים".
בהתייחס לבקשה להשיב לקולוג את תשלומי הרב-קו, בין היתר על מחסור במקומות ישיבה, צוין בכתב ההגנה כי "רכישה של כרטיסי נסיעה או כרטיס חופשי חודשי לא מקנה זכות לנסיעה בישיבה, אלא את הזכות לעשות שימוש בקווי שירות מסוימים". אגד טענה בכתב ההגנה שהתווסף עוד קו ושציבור הנוסעים ממשיך עדיין כהרגלו לעשות שימוש בקו 143 וכן שמשרד התחבורה הוסיף נסיעה נוספת בקו החל מחודש ינואר בשעות העומס.
"תביעה אחת קטנה זה לא מספיק", אומר קולוג. "אנשים רבים יצרו איתי קשר וסיפרו לי שהמצב אצלם דומה. גם הם מתעוררים כל בוקר לסיוט הזה. לנוסעי התחבורה הציבורית יש את הכוח לשנות. אל תיתנו לחברות התחבורה הציבורית לגזור עליכם קופון. ישראל היא בין המדינות היקרות למחיר נסיעה באוטובוס. תעדו את המצב הקשה ולכו להגיש תביעה קטנה. רק זו הדרך לשינוי גדול".
מאגד נמסר בתגובה: "קו 143 הוא קו שירות חדש יחסית מתקופת הרפורמה בתחבורה הציבורית. הקו פועל בתדירות גבוהה מאוד: בשעות הבוקר כל 8 דקות בממוצע, לאחר מכן בתדירות של 15 דקות ובשעות השפל בתדירות של 20 דקות. ציבור הנוסעים הכיר בכך שמדובר בקו מהיר לאזור התעשייה בחולון ועושה בו שימוש נרחב. בכדי להקל על העומס הוסף קו 14 היוצא מחניון אגד לאזור התעשייה. בנוסף, אגד פנתה למשרד התחבורה בעניין וזה אישר להוסיף החל מינואר 2015 נסיעה נוספת בקו 143, בין השעות 6-7 בבוקר. מעבר לכך, אגד אינה רשאית לעשות כל שינוי או הוספה בקווי התחבורה ללא הוראת משרד התחבורה. בנוגע לתביעה -אגד הגישה את כתב ההגנה והנושא יידון בבית המשפט".