שתף קטע נבחר

 
צילום: shutterstock

רעים כמו דאעש: גיבורי האיסלאם לא במיקוד

קהיר מנסה להילחם בארגוני הטרור גם במישור האידיאולוגי, ולאחרונה החליטה להסיר מתוכנית הלימודים את סיפוריהם האלמותיים של סלאח א-דין ועוקבה בן נאפע. הסיבה: "מעודד מעשי אלימות" כמו של פעילי דאעש

רפורמה חדשה במסגרת המאבק בארגוני הטרור האיסלאמיסטיים מסעירה את ארץ הנילוס. כלי התקשורת במצרים ובעולם הערבי בכלל עוסקים בימים האחרונים בהחלטה שנויה במחלוקת של משרד החינוך המצרי להוריד מתוכנית הלימודים בבתי הספר את סיפוריהם האלמותיים של גיבורי האיסלאם: סלאח א-דין ועוקבה בן נאפע.

 

לא אחת דיברו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואנשי הדת הבכירים במדינה על הצורך במאבק אידיאולוגי נגד הקיצוניות האיסלאמית - שמונהגת על ידי דאעש והאחים המוסלמים - לצד המאבקים הצבאי, הביטחוני והמשפטי. כעת נראה כי המאבק הערכי מתחיל לתת את אותותיו במערכת החינוך המצרית.

 

עוקבה בן נאפע, סלאח א-דין. גיבורי האיסלאם (צילום: gettyimages, Al hilali al sulaymi, CC BY-SA 3.0) (צילום: gettyimages, Al hilali al sulaymi, CC BY-SA 3.0)
עוקבה בן נאפע, סלאח א-דין. גיבורי האיסלאם(צילום: gettyimages, Al hilali al sulaymi, CC BY-SA 3.0)

משרד החינוך החליט לשנות את תוכנית הלימודים בבתי הספר ולקצץ בחומרים "המעודדים אלימות". במסגרת ההחלטה התקדימית, ברשימת הנושאים שכבר לא יילמדו בבתי הספר מופיעות בין היתר תולדות חייו של סלאח א-דין אל-איובי, "משחרר ירושלים" מידי הצלבנים. סיפור חייו, שנחשב לקונצנזוס מיתי בעולם הערבי, ירד מיחידת הלימוד הראשונה בכיתה ה'. גיבור נוסף בתולדות המסורת המוסלמית שנודע כאחד מאנשיו של הנביא מוחמד, עוקבה בן נאפע, ירד חלקית מתוכנית הלימודים בכיתה ז' בחטיבת הביניים. בן נאפע היה זה שהוביל את כיבושי האיסלאם באזור המגרב ואפריקה.

 

בנוסף, קוצצו שני סיפורים מפורסמים נוספים במסורת המוסלמית: "משאלתה של הנאא" ו"קצם של הנצים". הטענה לכך הייתה החשש כי יסיתו תלמידים צעירים לאלימות. הסיפור "קצם של הנצים" עורר מחלוקת עוד בטרם ההחלטה, וחלק ראו בו דמיון למעשי ארגון "המדינה האיסלאמית" הרצחני מכיוון שגיבוריו, העופות, שורפים למוות נצים. במצרים נטען כי הסיפור מזכיר את הוצאתו להורג של הטייס הירדני, מועאז אל-כסאסבה, בשריפה על ידי דאעש.

 

"פגיעה בהיסטוריה ומחיקת הזהות שלנו"

ההחלטה הצנזוריאלית החריגה הדהדה במצרים, בייחוד בקרב הגורמים האיסלאמיסטיים. במשרד החינוך מיהרו לתרץ. "לצמצום שתי סיבות: הראשונה היא שחלק מחומרי הלימוד הסיתו לאלימות והוכנסו לתוכנית הלימודים בעידן האחים המוסלמים. השנייה היא הקלת העומס על התלמיד", אמרה דוברת משרד החינוך המצרי, אמאני דרראם, לעיתון "א-שרק אל-אווסט". אמירתה הייתה שונה במקצת מההודעה המקורית והבוטה של משרד החינוך שבה נטען כי מדובר במהלך של טיהור תוכנית הלימודים.

 

הרפורמה החינוכית הכעיסה גם מומחים להיסטוריה ודמויות פוליטיות שטענו כי מדובר במהלך שלא נבחן לעומק ושהסרת חומרים אלה מתוכנית הלימודים מעוותת את ההיסטוריה. "ההחלטה לבטל את לימוד סיפוריהם של סלאח א-דין אל-איובי ועוקבה בן נאפע היא פגיעה בהיסטוריה שלנו ומחיקת הזהות שלנו", אמר בכעס חבר הלשכה המרכזית של מפלגת "א-נור" הסלפית, התנועה שנטלה חלק בהדחתם של האחים המוסלמים על ידי א-סיסי ושקיבלה את מספר המושבים הגדול בפרלמנט אחרי האחים המוסלמים בזמנו. 

 

בניגוד לאמירות הרגשיות של אנשי זרם האיסלאם הפוליטי, ניסה ראדי סעד, פרופסור לתולדות

האיסלאם באוניברסיטת אל-אזהר, להסביר מדוע מהלך כזה אינו נכון רציונלית. "סיפוריהם של סלאח א-דין אל-איובי ועוקבה בן נאפע מכילים עובדות היסטוריות מוצקות שלא ניתן להכחישן. האחד שחרר את ירושלים, והשני כבש את אפריקה. ההיסטוריה של האיסלאם, של הערביוּת ושל מצרים זוכה לכבוד ואין מקום לדאגה בנושא".

 

בתגובה לתרעומת ניסה משרד החינוך להסביר כי הפרקים שהוסרו מתולדותיו של בן נאפע לא משפיעים על מהלך הסיפור. אך זה היה מאוחד מדי, ובכלי התקשורת שאינם אוהדים את שלטון א-סיסי ניצלו את הסוגיה כדי לנגח אותו. "ההפיכה נגד המנהיגים ההיסטוריים בתוכנית הלימודים במצרים", נכתב בכותרת הכתבה שפורסמה באתר של רשת "אל-ג'זירה" הקטארית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages, Al hilali al sulaymi, CC BY-SA 3.0
לא בסילבוס
צילום: gettyimages, Al hilali al sulaymi, CC BY-SA 3.0
מומלצים