הישראלי שהיה על המטוס: בן 39 מהשרון
מסוקי החילוץ חזרו לבסיסם עם רדת הלילה - בלי תקווה לניצולים. החילוץ יימשך ימים, מזג האוויר יקשה. משפחתו של אייל באום שהיה על הטיסה: "אנו באפלה". גרמניה: נרות בביה"ס שאיבד 16 תלמידים. הקופסה השחורה נמצאה, סיבות האפשריות להתרסקות: פגיעה בשלד המטוס ותקלת חיישנים. הסיכוי לטרור נמוך
בצרפת הזהירו אמש (יום ג') כי תהליך חילוץ הגופות מזירת התרסקות המטוס של חברת "ג'רמן ווינגס" עלול להימשך ימים, משום שמזג אוויר סוער עומד לפקוד את האזור המבודד באלפים שבו התרסק. המסוקים ועליהם צוותי החיפוש הוחזרו אמש לבסיסיהם, והתקווה היא לחדש את החיפושים הבוקר. בין המשפחות ברחבי העולם שעדיין מחכות לנס, גם משפחתו של אייל באום, אזרח ישראלי בן 39 מהוד השרון שגר בשנים האחרונות בברצלונה, והיה על הטיסה. מהמסרים המגיעים מפריז קשה לשאוב עידוד.
עוד חדשות בעולם :
- לפני ההתרסקות: הטייס ביקש לפנות מסלול לנחיתת חירום
- רעים כמו דאעש: גיבורי האיסלאם לא במיקוד
- יציקת זהב: מתכות יקרות ערך קיימות בצואה
- זוכתה מרצח בנה אחרי 22 שנים בכלא
על המטוס שהתרסק הבוקר בדרכו מברצלונה לדיסלדורף שבגרמניה היו 150 בני אדם, וזמן קצר אחרי ההתרסקות הודיע נשיא צרפת כי ההערכה היא שכולם נהרגו - 144 הנוסעים וששת אנשי הצוות. על מטוס האיירבוס היו בין השאר 16 תלמידי בית ספר מגרמניה ושני מוריהם, שהיו בדרכם חזרה מחילופי משלחות בספרד. על המטוס היו 67 גרמנים, 45 ספרדים, 39 טורקים ובלגי.
בבית משפחתו של אייל באום, הישראלי שהיה על המטוס, חיכו אמש לעדכונים ממשרד החוץ. "אנחנו לא יודעים מה קורה", אמר הערב ל-ynet גיסו של הישראלי. משפחתו היא שהודיעה למשרד החוץ כי ככל הידוע לה הוא אמור היה להיות על המטוס. "הוא חי כמה שנים בברצלונה ועבד בחברה פרטית, אבל אנחנו לא יודעים מה קורה איתו עכשיו. משרד החוץ נמצאים בקשר עם הגורמים הרלוונטיים, וכרגע אנחנו ממש באפלה". באום, שעבד כאנליסט בחברת ההלבשה הספרדית Mango, היה בוגר המרכז האקדמי באריאל.
אתמול פורסמו תמונות ראשונות מזירת ההתרסקות, ושברי המטוס נראו בהן מפוזרים על הקרקע. "ראינו מטוס שנקרע לגזרים, פשוט כך, אין אפילו חלק שלם אחד", סיפר ברוס רובין, תובע העיר מארסיי, אחרי שטס מעל זירת ההתרסקות במסוק.
התרסקות המטוס באלפים היא ההתרסקות הראשונה של מטוס נוסעים גדול על אדמת צרפת מאז אסון הקונקורד בפרברי פריז לפני כ-15 שנה. מטוס האיירבוס A320 נמצא בשימוש נרחב ביותר ברחבי העולם, ולמעשה הוא מטוס הנוסעים הנפוץ ביותר לטיסות מסחריות, מה שרק הגביר את התדהמה מהתאונה. יש לו מוניטין בטיחותי מצוין.
לפי חברת התעופה "ג'רמן ווינגס" המטוס החל להנמיך טוס באופן חד כדקה אחרי שהגיע לגובה שיוט, והמשיך לאבד גובה בשמונה הדקות הבאות עד להתרסקות. מומחים ציינו כי אף שהמטוס הנמיך טוס בחדות, גרף ההנמכה שלו אינו מצביע על כך שהמטוס צלל בצניחה חופשית פתאומית אל הקרקע. החברה, שהיא חברת בת של "לופטהנזה", מסרה כי לא נמצאה במטוס שום בעיה לפני ההמראה. הוא היה בשימוש 24 שנה - עובדה שלא אמורה הייתה להפריע לו בטיסת, והטייס היה טייס מנוסה שעבד בחברת התעופה עשר שנים.
עיתון ה"דר שפיגל" הגרמני דיווח כי ההמראה של המטוס התעכבה במשך כמה שעות בשל תיקון תקלה בדלת של גלגלי הנחיתה הקדמיים.
התרחישים: מה גרם להתרסקות?
מוקדם עדיין לקבוע כמובן מה גרם להתרסקות המטוס, ולשם כך יש לנתח את הנתונים בקופסה השחורה, שכבר נמצאה. עם זאת, אלה כמה מהאפשרויות שהעלו בשעות האחרונות מומחים:
הפחתת לחץ פתאומית - המטוס שהתרסק טס בממוצע 5.3 פעמים ביום ב-24 השנים האחרונות. לא מדובר במספר טיסות יוצא דופן למטוס לטווחים קצרים ובינוניים באירופה, אבל הוא בכל זאת נמצא מהבחינה הזו בקצה הגבוה של הסקאלה. כל מחזור של המראה ונחיתה ועליית הלחץ והפחתת הלחץ הקשורות בו, מוסיפים לחץ לחלק החיצוני של המטוס. מטוסים שטסים בנתיבים קצרים ושגרתיים עוברים מספר גדול יותר של מחזורים כאלה מאשר מטוסים שטסים למרחקים קצרים. כך למשל ב-1988 מטוס בואינג 737 של חברת "אלוהה אירליינס", שהיה בשימוש 19 שנה וששימש לטיסות קבועות וקצרות בהוואי, איבד חלק גדול מהגג שלו. בדיעבד הסתבר ששחיקה וקורוזיה של גוף המתכת של המטוס גרמו לכך.
טיסה 9525 איבדה גובה במהירות הגבוהה פי שניים מאיבוד הגבוה המקובל בנחיתה. אם התחוללה ירידה מהירה בלחץ האוויר - בין שכתוצאה משחיקת המתכת או כתוצאה מפצצה - הצעד הצעד הראשון שהיו נוקטים הטייסים, סביר להניח, הוא להנמיך טוס לגובה של פחות מ-3,000 מטר, שבו ניתן לנשום. מסכות החמצן שיורדות מעל ראשי הנוסעים במקרה חירום מספקות חמצן לכעשר דקות בלבד, ולכן ירידה מהירה שכזו יכולה הייתה להביא את המטוס בזמן לגובה שבו ניתן לנשום.
תקלה טכנית - למטוסי "איירבוס" יש תא טייס מהמתוחכמים ביותר שקיימים. עם זאת, בעבר התגלעו בעיות עם חלק מהמרכיבים שם. התרסקות טיסה 447 של "אייר פראנס" ב-2009 אירעה משום שהטייסים קיבלו נתונים שגויים על מהירות הטיסה כשהמטוס נכנס לתוך סערה. בנובמבר אשתקד איבד מטוס "לופטהנזה A321" - הגירסה המעט גדולה יותר של מטוס ה-A320 שהתרסק היום - כ-1,200 מטר גובה בתוך דקה, אחרי שהטייס האוטומטי היטה את חלקו הקדמי של המטוס באופן לא צפוי. בעקבות האירוע הזה פרסמה הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה אזהרה לטייסים מפני האפשרות לטעות בזווית של חיישנים במטוס.
טרור - לפי שעה אין שום אינדיקציה לכך שההתרסקות אירעה כתוצאה מפעולה מכוונת, אבל לא ניתן לשלול זאת לגמרי. ארה"ב וגרמניה הדגישו כי לא נראה שמדובר בטרור, וחברת התעופה "ג'רמן וינגס" מסרה כי הנחת העבודה היא שמדובר בתאונה, וכי כל טענה אחרת היא בגדר ספקולציה בלבד.
טעות אנוש - הטייסים עלולים היו להכניס בטעות, באופן כלשהו, את המטוס למצב של צלילה מבלי להצליח להשתלט עליו בחזרה. אפשרות אחרת היא שהטייסים היו מרוכזים כל כך במשימתם להוריד את המטוס אל מתחת לגובה של שלושה קילומטר, שהם לא הבינו עד כמה הם קרובים להרים, וכשהבינו זאת - כבר היה מאוחר מדי.
נרות ודמעות בבית הספר: 16 תלמידים לא יחזרו
בשעות הראשונות שלאחר ההתרסקות דווח כי זמן קצר לפני אבדן הקשר עם המטוס שלח הטייס אותות מצוקה, אבל בערב התברר כי היו אלה פקחי הטיסה שהפעילו את הודעות המצוקה ברגע שאיבדו קשר עם המטוס. הטייס עצמו לא הכריז על מצב מצוקה. גובה שיוט, הגובה שבו היה המטוס לפני שהחל לאבד גובה בחדות, הוא בדרך כלל החלק הבטוח ביותר של הטיסה, ורק 10% מהתאונות מתרחשות בשלב הזה של הטיסה. ההמראה ותחילת הטיסה הם הזמן שבו מתרחשות כ-14% מהתאונות, ו-47% מהתאונות קורות בנחיתה או בהתקרבות אליה.
בבית הספר התיכון בעיירה הגרמנית הקטנה האלטרן אם סי פרצו תלמידים ומורים בבכי למשמע הבשורות ש-16 תלמידים ושני מורים מבית הספר היו על טיסת
המוות. הילדים, בכיתה י', היו בדרך חזרה הביתה מתוכנית חילופי תלמידים. הם שהו במשך שבוע ליד ברצלונה. ראש העיר, בודו קלימפל, סיפר כי בבית הספר פשטה בתחילה השמועה על היעלמות המטוס, ותלמידים החלו לחפש בעצמם מידע על גורלו. כשהוא לא נחת - כולם הבינו שהרע מכול קרה.
התלמידים נשלחו הביתה, אבל רבים מהם חזרו לבית הספר אחר הצהריים עם נרות בידיהם ודמעות בעיניהם. "זה היום השחור ביותר בתולדות העיירה", אמר קלימפל, "אנחנו בהלם". בית הספר יפתח מחר את שעריו כדי לדבר עם התלמידים על האסון, אבל הלימודים בו לא יתקיימו כמובן.
בין ההרוגים היו גם שני זמרי בית האופרה של דיסלדורף, אולג בריז'ק (54) ומריה רנדר (34). בית האופרה של דיסלדורף אישר כי השניים נהרגו בהתרסקות, לאחר שהופיעו עם האופרה "זיגפריד" של וגנר בברצלונה. בהתרסקות נהרגו גם בעלה ובנה התינוק של רנדר, זמרת אופרה מוכרת מאוד שהופיעה על הבמות החשובות בעולם.