שתף קטע נבחר
 

הולך הרגל רק מתכוון לחצות? חובה על הנהג לעצור

שיעור הולכי הרגל ההרוגים בישראל כפול מהממוצע במדינות ה-OECD. תקנות תעבורה חדשות המתייחסות למעברי חציה, אמורות לסייע בשיפור המצב. מעתה חובה לאפשר להולך רגל לחצות, גם אם לא הוריד את רגלו מהמדרכה ורק נראה כי זו כוונתו. הולכי רגל: הזהרו מנהגים שאינם מודעים לתקנה החדשה

החל מהיום (יום ראשון, 29.3) נכנסו לתוקפן תקנות תעבורה חדשות, לפיהן חובה להאט ולתת זכות קדימה להולכי רגל גם אם אלה רק עומדים בסמוך למעבר חציה, ונראה כי בכוונתם לחצות את הכביש. התקנות שפורסמו ברשומות כנדרש ב-28.1.2015 יהיו בתוקף מעתה, לפי ההגדרה החדשה: "נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החציה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה.

 

מעבר חציה בצומת - מועד לתאונות (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מעבר חציה בצומת - מועד לתאונות(צילום: ירון ברנר)

 

חשיפות ynet: כך תשמור המדינה על הולכי הרגל

 

בתקנות החדשות שאושרו על-ידי ועדת הכלכלה בנובמבר 2014, נקבע עוד כי "התקרב נוהג רכב למעבר חציה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החציה, יאט את רכבו לפני מעבר החציה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר - יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החציה, ייתן לו זכות קדימה". יש לזכור כי לפי נתוני הקטל בכבישים ב-2014, שיעור הולכי הרגל מסך ההרוגים בתאונות דרכים בישראל כפול מהממוצע במדינות ה-OECD. על-פי נתוני הרשות, 39% מההרוגים בתאונות דרכים בשנה שעברה, 125 בני אדם, היו הולכי רגל - 64% מהם בתחום העירוני.

 

הרכב לצדך האט או עצר לפני מעבר חציה? עצור גם אתה ()
הרכב לצדך האט או עצר לפני מעבר חציה? עצור גם אתה

 

לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, התקנה הקובעת כי נהג המתקרב למעבר חציה ומזהה לפניו או לצדו רכב שהאט או עצר חייב אף הוא להאט או לעצור, נועדה למנוע מצב בו הולך רגל שהוסתר על-ידי רכב אחר, ייפגע מרכב שלא הבחין בו. 

 

כללי בטיחות מומלצים לנהג:

על נהג להאט ולהיות ערני ומרוכז בקרבת מעבר חציה, ו"לחפש" את הולכי הרגל שחייהם תלויים בזהירותו

על נהג רכב לעצור לפני מעבר חציה אם זיהה הולך רגל שמהתנהגותו על המדרכה עולה כי הוא מתכוון לחצות. זאת, גם אם לא החל את החציה

במקרה של רכב מאט או עוצר לפני מעבר חציה, אסור לעקוף אותו ויש לעצור מאחוריו או לצדו בהתאם למיקום על הכביש

אם נהג זיהה בנתיב הנגדי רכב שהאט או עצר לפני מעבר חציה, עליו להיות ערני במיוחד, שכן סביר כי הרכב ממול האט או עצר להולך רגל

 

זיהיתם הולכי רגל על שפת הכביש בקרבת מעבר חציה? חובה לעצור! (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זיהיתם הולכי רגל על שפת הכביש בקרבת מעבר חציה? חובה לעצור!(צילום: shutterstock)

 

כללי בטיחות מומלצים להולך הרגל:

על הולך הרגל לוודא היטב כי מכונית המתקרבת למעבר החציה מאטה כראוי ועוצרת, ורק אז להתחילת בחציית הכביש

יש לשים לב גם למכוניות המגיעות מאחורי המכונית העוצרת ולצדה, ולוודא כי הן מזהות כי עליהן לעצור.

 

4 מכל 10 הרוגים - הולך רגל

נתונים שפורסמו בסוף שנה שעברה, גילו כי ארבעה מכל 10 הרוגים בתאונות דרכים ב-2014 היו הולכי רגל. בזמן שבמרבית המדינות המפותחות נרשם שיפור רצוף בבטיחות בדרכים כבר מספר שנים, בשנה שעברה בישראל חלה עלייה במספר ההרוגים בתאונות, וחלק ניכר מכך בגלל פגיעות רבות יותר בהולכי רגל. אך לא רק אשתקד. שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות נותר ללא שינוי משמעותי מאז שנת 2000, למרות ירידה עקבית במספר הכולל של הרוגי תאונות.

 

בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בחודש נובמבר שעבר, הצהיר יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב שיינין, כי "בהולכי הרגל לא הגיוני מה שקורה. זה בלתי נסבל... 40% מכלל ההרוגים הולכי רגל. הממוצע של המדינות המפותחות זה 20%... יש פה דבר שהוא לא הגיוני. הוא רב-תחומי, אבל ניתן להשיג אותו. זה יותר זול מאשר לסדר תשתיות". 

 

משרדי הממשלה והכנסת ניסו בשנים האחרונות לאמץ פתרונות לתופעה, ללא הצלחה. עיקר הצעדים מתמקדים באכיפה נגד נהגים: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים סיפקה למשטרה 100 ניידות תנועה לשימוש במרחב העירוני, ו-25 ניידות נוספות שסופקו לרשויות מקומיות בכוונה לסייע באכיפת החוק בקרבת מעברי חצייה. כמו-כן, אשתקד אישרה הכנסת הצעת החוק הקובעת כי יאסר על הולכי רגל להשתמש בטלפון נייד או לעשות שימוש באוזניות בזמן חציית כביש במעבר חצייה, ומשרד התחבורה השלים כעת תקנות המחמירות את הצורך במתן זכות קדימה להולכי רגל.


פורסם לראשונה 28/03/2015 22:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שומרים על הולכי הרגל
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים