שתף קטע נבחר

 

"רק אם הטייס מונע כניסה - הדלת נשארת נעולה"

טייס שהטיס מטוסים בדגם זהה לזה שהתרסק ביום שלישי סיפר כי יש כמה דרכים לפתוח את דלת תא הטייס מבחוץ בשעת חירום. טייס ישראלי הוסיף כי בחלק מהמטוסים יש מכשיר המשדר אות לטייסים ובמקרה שהם לא מגיבים תוך 30 שניות - הדלת נפתחת אוטומטית

ה"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (יום ה') כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 הגרמני של חברת "ג'רמן ווינגס" נותר נעול מחוץ לתא הטייס, לאחר שעזב אותו דקות לפני שהמטוס החל לאבד גובה ובסופו של דבר התרסק. טייס שהטיס מטוס מדגם A320 במשך שש שנים אמר כי לתא הטייס יש מנגנון ביטחון למקרה שטייס אחד בתוך התא אינו יכול להטיס את המטוס עוד. לדבריו, בדרך כלל מי שינסה להיכנס לתא הטייס יבקש גישה ומצלמה מאפשרת לטייס לראות במי מדובר ולהחליט אם להכניסו. אם אין תגובה מתא הטייס נציג מצוות הטיסה יכול להקיש את קוד החירום ולבקש גישה שוב. אם עדיין אין תשובה הדלת נפתחת אוטומטית לאחר 30 שניות. אם מי שנמצא בתא הטייס מונע כניסת אחרים הדלת נשארת נעולה. לכן מעריכים בצרפת שטייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה.

 

סרטון של איירבוס על פתיחת תא הטייס

סרטון של איירבוס על פתיחת תא הטייס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
טיסה 9525 יצאה מברצלונה ועשתה את דרכה לדיסלדורף בגרמניה. מסיבה שאינה ברורה החלה לאבד גובה ובסופו של דבר התרסקה בהרי האלפים הצרפתיים. 150 נוסעים ואנשי צוות נהרגו. חברת התעופה הגרמנית "לופטנזה" הודיעה כי טייס המשנה התחיל לעבוד בחברת הבת שלה "ג'רמן ווינגס" בספטמבר 2013 מיד לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו 630 שעות טיסה. קברניט המטוס טס יותר מ-6,000 שעות והחל את עבודתו ב"ג'רמן ווינגס" מאז מאי 2014. קודם לכן הוא עבד ב"לופטהנזה" וב"קונדור".
 
זירת ההתרסקות. אין ניצולים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
זירת ההתרסקות. אין ניצולים(צילום: רויטרס)

מטוס איירבוס A320  (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מטוס איירבוס A320 (צילום: gettyimages)
 

ומה קורה בארץ? קברניט באחת מחברות התעופה בישראל הסביר כי במטוסים המסחריים קיימת נעילת דלתות אוטומטית בתא הטייסים, שניתנת לפתיחה מבחוץ בשעת חירום. "הדלת ננעלת בצורה חשמלית מבפנים כשהטייסים נמצאים בתוך התא", הוא הסביר. "כשטייס יוצא החוצה, אם למשל צריך ללכת לשירותים, הנוהל קובע שחייבים לטרוק את הדלת כך שהיא תינעל. לא משאירים את הדלת פתוחה בגלל שיקולים ביטחוניים. במטוסים ישראליים לרוב מותקנת דלת נוספת שהיא בדרך כלל ממוגנת ירי, דבר שבחברות הלואו קוסט האירופיות לא קורה. בגלל החשש ששני טייסים יתעלפו בקוקפיט ביחד, יש אמצעי אלקטרוני סמוי מבחוץ וכשלוחצים עליו נשלח אות לתא הטייסים שאומר להם שמישהו רוצה להיכנס. תוך חצי דקה, אם אין התנגדות של הטייסים, הנעילה משתחררת אוטומטית והדלת ניתנת לפתיחה מבחוץ".

 

בחברות הישראליות, שבהן לעתים יושב מאבטח סמוי, אמורה אחת הדיילות לתדרך את המאבטח כיצד לפתוח את הדלת בשעת חירום. אף שחברות התעופה הישראליות, הנחו את הטייסים שלא לדבר על התאונה ב"ג'רמן ווינגס", בכדי שלא לעורר בהלה בקרב הנוסעים, ציין טייס בכיר באל על

 כי מאז אירועי ספטמבר 2001, הוחמרו הנהלים בכל הקשור בנעילת הדלתות. "הדרך היחידה למנוע את פתיחת הדלת היא רק מבפנים. רק אם מישהו נעל את הדלת בצורה מכנית, אי אפשר יהיה לפתוח אותה", הוא אמר. "כל נושא הנעילה נועד לכך שאם שני הטייסים מתעלפים יוכלו להיכנס פנימה ולהגיש להם עזרה".

 

הטייס הוסיף כי ככל שמתפרסמים נתונים חדשים מחקירת התרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס" עולות תמיהות לגבי התנהלותם של הטייסים. "כמו שזה נראה אחד הטייסים מנע במכוון את כניסת הטייס השני לתוך הקוקפיט. גם העובדה שהמטוס צלל לכיוון הקרקע מוזרה. גם אם הטייס שישב בתא הטייס התעלף, המטוס היה אמור להמשיך לטוס באוויר בגובה שיוט בעזרת הטייס האוטומטי". חברו מאל על ציין כי רק לאחר הוצאת נתוני הקופסה השחורה, יוכלו לדעת במדויק מה אירוע בתא הטייס. "לטייס אין סיבה לנעול את הדלת בצורה מכנית, אלא אם הוא עושה משהו לא בסדר. יש עכשיו הרבה ספוקולציות וצריך להמתין, למרות שזה נראה לא טוב". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אזור ההתרסקות
צילום: רויטרס
צילום: BEA
הקופסה השחורה
צילום: BEA
מומלצים