כיסוי ראש לעבודה? קשיים של דתיות עצמאיות
איך מיישבים בין החינוך לצניעות לבין הצורך לדרוש כסף? ואיך מגיבים כשגם אחרי שעות עבודה ממושכות הבעל אומר שהוא המפרנס היחיד? מאות נשות עסקים ועצמאיות דתיות דנו השבוע בבעיות הייחודיות למגזר. "בחרנו בדרך פיראטית ועצמאית, לעתים שונה מאוד ממה שייעדו לנו". הצצה
בשקט ומתוך ידיעה שאם תהיה מהומה - היא תגיע אחרי ואף תהיה מבורכת, התקיימה השבוע בקיבוץ רמת רחל ועידת פסגה של קבוצת הפייסבוק המחתרתית - "דתיות עסקיות מדברות". במפגש השתתפו מאות נשות עסקים ועצמאיות דתיות, מתחומי התקשורת, הפרסום והשיווק, והוא אפשר הצצה אל תוך חייהן.
לכתבות נוספות בערוץ קריירה
הכנס נערך על ידי תנועת 'אמונה' ו'מעוף' - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. הכנס כלל דיונים במצבן של נשות העסקים במגזר הדתי, קידום נשים במגזר, כיצד משלבים בין עסקים למשפחה ולאן פניהן מועדות. על פי הנתונים שהוצגו בכנס, יש כיום כ-4.000 נשות עסקים דתיות-עצמאיות ובעלות עסקים קטנים ובינוניים,
יסכה אופנהיים, מנהלת המועדון העסקי לנשים עצמאיות שהקימה תנועת אמונה לפני כשנה ומייסדת קבוצת הפייסבוק "דתיות עסקיות מדברות", סיפרה כי "מדובר במהפכה של ממש. מאז שפתחנו את הקבוצה, החל צונאמי אחד גדול שלא צפינו. לעצמאיות יש צורך גדול, צמא, בדידות ורצון להכרה פנימית, משפחתית וסביבתית, לצד התלבטויות דומות בסוגיות עסקיות, ניהוליות וכספיות.
אופנהיים הקימה לאחרונה קבוצת פייבסוק נוספת בשם "Atzmaimw עושים שינוי", שגרפה עשרות אלפי חברים חדשים. "רובנו צמחנו לתוך דיאלוג מובנה ובלתי אפשרי בין הציפייה להיות אמא ורעיה מושלמת לבין השאיפה למימוש עצמי, שבאה עם התפתחות הפמיניזם, ושימת הקריירה וההתפתחות המקצועית על ראש שמחתנו. הקבוצות מסייעות לנו להתמודד עם זה".
הדילמה בין צניעות לבין הצורך להתפרנס
דוברת נוספת בכנס, העיתונאית דינה אברמסון, ציינה כי "בשנתיים האחרונות חווה המגזר הדתי מהפכה של ממש בכל הקשור לכניסת נשים אל הזירה הציבורית והעסקית. יותר ויותר נשים דתיות עוברות מהתפקידים השגרתיים של נשות חינוך ועובדות סוציאליות אל עולם העסקים".
אברמסון הוסיפה, כי קבוצת הפייסבוק לנשות העסקים הדתיות הינה מחתרתית. "הקבוצה הסודית מדירה כמובן גברים ומונה קרוב ל-2,000 נשים", סיפרה. "היא מוצפת בדיונים שונים מתוך עולמן, כגון האם ללבוש כיסוי ראש לפגישה עם לקוח או לוותר, עד כמה הבעל מעורב בנושאים העסקיים והכספיים, איך מצליחים לעמוד בנטל הכלכלי, ואיך עוזרים לחברה שהעסק שלה נשרף - זאת לצד דיונים קלאסים, על מערכת היחסים עם המשפחה, הכסף וההתנהלות עם הלקוחות".
שימי את האצבע על הבעיה העיקרית של נשות העסקים הדתיות.
"לנשות העסקים הדתיות יש בעייה כפולה עם נושא הכסף, גם כי הן נשים וגם כי הן דתיות וחונכו שלדבר על כסף זה דבר מגונה", משיבה אברמסון. "אנחנו מדברות על החינוך שקיבלנו לצניעות מול לגיטימיות לדבר ולדרוש כסף, על המשפטים שבעלים דתיים אומרים לנשותיהם העצמאיות ושהן לא רוצות יותר לשמוע, כמו מי המפרנס העיקרי בבית.
"אנחנו שואלת את עצמנו עד כמה אנחנו מאמינות שאנחנו יכולות להרוויח, על המסכות של 'המצליחניות' שאנחנו אוהבות לעטות על עצמנו, על המסרים שאנחנו מעבירות לילדות שלנו ועל כך שאנחנו זקוקות להכרה מהסביבה שלנו".
"אנחנו לאו דווקא מורות, לא עובדות בעמותות, לא עוסקות ברווחה ולא יושבות באקדמיה - אנחנו בחרנו בדרך פיראטית ועצמאית, לעתים שונה מאוד ממה שייעדו לנו, וקרוב לוודאי שנתקלנו בהרמת גבה מצד הסביבה לצעד הזה. הקבוצה הזו והכנס הזה, הם ההזדמנות שלנו להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. יש לנו גאוות יחידה, אנחנו שייכות לתנועה של נשים, דתיות, יזמיות, שפורצות דרך באומץ ובתעוזה".
תני דוגמאות לעסקים שהוקמו על ידי נשים דתיות
"בשנים האחרונות הוקמו מאות עסקים חדשים של נשים מהמגזר הדתי בתחומים שונים, כשהענפים המרכזיים הבולטים בעסקים החדשים הם תחומי האופנה והטקסטיל, עיצוב וסטיילינג - תחומים בהם יש צורך בפתרונות ייחודיים עבור נשות המגזר הדתי, שלא ניתן להחליפם ב"מייד אין צ'ינה" או ב"עלי אקספרס".
בין העסקים שבידי נשים קיימים "זוגיתא" - עסק לייעוץ כלכלי לזוגות, "הוריני" - עסק ליעוץ להורים, "מערבא" - בית מדרש נשי יוצר, ו"נהורא" - לטיפול בהבעה ויצירה. יש עסקים שרק נשים דתיות יכולות לפתוח, כמו עסק שהקימה בחורה דתיה, לאימון אישי לנשים גרושות במגזר הדתי, או מישהי שהקימה עסק בשם "איך לעבור את ארוחת השבת בשלום".
"צריך להבין, שהמגזר הדתי לאומי הוא כרבע מהאוכלוסייה הצרכנית בישראל. ככל שהתחום העסקי בקרב נשות המגזר מתחזק, המדובר בכוח צרכני שמגלגל מיליוני שקלים בשנה ומהווה כוח משמעותי, המתגבר כתת-מגזר בתוך הכלכלה הישראלית. מי שיזהה נכון וידע למנף את הצמיחה הכלכלית החדשה הזו רק ירוויח".
"אלוהים נשים וכסף נפגשים רק באגדות"
יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה, אמרה כי "אנחנו מעניקים מסרים מבלבלים לבנותינו במערכת החינוך ובחברה הדתית. אנחנו לא מחנכים אותן ל"תהיי אשת עסקים". לאישה הדתית יש בעיה בין המשפחה לקריירה, אבל במחקרים העוסקים ביזמות נשית ובעסקים קטנים של נשים נמצא, כי השתייכות לארגוני נשות עסקים השפיעה חיובית על מדדי ביצוע עסקי, לכן נטלנו את הכפפה ופתחנו את המועדון העסקי".
מרצה נוספת היתה חלי יעקבס-וירט, מנכ"לית ובעלים חברת 'בינה יתרה', הבעלים של חברת 'תיראו טכנולוגיות' ויזמת אינטרנט. בהרצאתה, שנקראה 'על כסף, אלוהים ונשים', עודדה את את הנשים הדתיות לא להתבייש לדבר על כסף. "אלוהים נשים וכסף נפגשים רק באגדות", אמרה. "במציאות יש לשנות את הגישה הפסיבית - בואו ניתן לאלוהים מוטיבציה לעזור לנו. זה יקרה רק אחרי שנבנה מציאות עסקיות אקטיבית אז תהיה בעזרת השם הצלחה.
יעקבס-וירט, שנמנית על מפעילות דף הפייסבוק, מתגוררת בגליל התחתון עם בעלה וארבעת ילידהם. יש לה שני תארים ראשונים, תואר שני בהצטיינות במנהל עסקים וכיום היא לומדת לתואר שני במשפטים. "אני בת 43 נשואה באושר, אם כי לא ללא מהמורות", סיפרה בחיוך. "בגיל 28 וחצי היו כבר ילדיי כולם נוכחים בחיי.
"אני מתפרנסת מצוין מעמל שכלי ועובדת המון שעות", הוסיפה. "הבית שלי נקי ומסודר, אני מתאמנת שעה בכל בוקר, הילדים שלי מדהימים מחונכים ואנשי חסד ואמת, ה-BMI שלי תקין, אם כי בגבול העליון, אני מאורגנת ומסודרת - ונמאס לי להתנצל על זה.
עוד היא ציינה, כי "הסוציאליזם החברתי אולי מייצר חברת "מופת", אך בונה אנשים בינוניים, בעוד שקפיטליזם-חברתי בונה אנשים מצוינים שיחד יבנו חברת מופת מצוינת. ביום האישה מצאתי את עצמי שואלת האם חברה נשית שעוסקת בקידום נשים, בהכלה, בלמידה וביצירת חברה שמחוללת שינוי - לא עושה בדיוק להיפך? האם לא כדאי לבנות מקום שבו מצוינות אישית תיצור מירוץ למצוינות בהיותה חברה חופשית וקפיטליסטית?".