הטייס הרוצח הבטיח בעבר: "יום אחד אעשה משהו שישנה את הכול"
האקסית של אנדראס לוביץ, שריסק את האיירבוס באלפים, סיפרה כי אמר לה: "יום אחד אעשה משהו שישנה את המערכת כולה, וכולם יכירו אותי". לדברי הדיילת, הוא צעק בלילות: "אנחנו נופלים". ויש לה גם הסבר למעשה המטורף
"יום אחד אני אעשה משהו שישנה את המערכת כולה" - הבטיח בעבר אנדראס לוביץ לחברתו. עכשיו היא כבר יודעת בדיוק מה הייתה כוונתו. ארבעה ימים אחרי ההתרסקות באלפים של מטוס "ג'רמן ווינגס", נחשפים היום (שבת) פרטים חדשים על טייס המשנה, שכיוון את הטייס האוטומטי לקרקע, התאבד והרג את כל 149 הנוסעים ואנשי הצוות הנוספים שהיו על האיירבוס.
לוביץ הסתיר את הדיכאון שממנו סבל והחביא פתקי מחלה שמנעו ממנו לטוס גם ביום שבו הוא ריסק את האיירבוס בדרום צרפת. בראיון לעיתון הגרמני "בילד" שחזרה חברתו לשעבר הדיילת את הדברים שאמר לה בשנה שעברה: "יום אחד אני אעשה משהו שישנה את כל המערכת כולה, ואז כולם יכירו את השם שלי ויזכרו אותו". לדבריה, "אף פעם לא ידעתי למה הוא התכוון, אבל עכשיו זה ברור".
האקסית מארי, בת 26 שהבילד לא חשף את שמה המלא, אישרה כי לוביץ הפסיק בעבר את הכשרתו עקב מה שדווח כ"שחיקה ודיכאון". היא סיפרה שטייס המשנה, שממנו נפרדה אחרי מערכת יחסים של שבע שנים, סבל מסיוטים ואמרה כי התנהגותו הפחידה אותה לא פעם. "לילה אחד הוא התעורר וצרח - 'אנחנו נופלים!'".
הסתיר את הדיכאון
לפי הבילד, השניים טסו יחד כטייס ודיילת במשך כמה חודשים בשנה שעברה. "אם הוא עשה זאת, זה כי הוא הבין שחלומו הגדול להיות קפטן בטיסות ארוכות בלופטהנזה לא יתממש עקב בעיות הבריאות שלו", טענה האקסית מארי. "הוא ידע איך להסתיר מאנשים אחרים מה בדיוק עבר עליו. הוא כמעט לא דיבר על המחלה שלו, ואמר רק שהוא עובר טיפול פסיכיאטרי". היא אמרה כי בזמן שבטיסות הוא היה "פתוח וחביב", בבית היה "חלש מאוד, אדם שזקוק לאהבה".
המשטרה הגרמנית צפויה לגבות עדות מהחברה לשעבר, שהתגוררה עם לוביץ, בן 27, בדירה בדיסלדורף. לפי אחד הדיווחים, שצוטט ב"דיילי מייל", השניים היו מאורסים והתכוונו להתחתן בשנה הבאה, לפני שמארי נפרדה ממנו. בדיווח אחר נטען כי הוא קנה שתי מכונית אודי עבורם זמן קצר לפני ההתרסקות המכוונת, בניסיון אחרון לזכות שוב בלבה. אבל לפי אותו דיווח מארי סירבה להצעה, וקניית המכונית עבורה בוטלה.
טייס שבעבר טס לצד לוביץ סיפר כי השאיר אותו לבד בקוקפיט, כשהלך לשירותים. אז זה לא נגמר בהתרסקות. "אני זוכר אותו", אמר פרנק וויטון, בן 28. "כשטסתי איתו הוא סיפר לי על ההכשרה שלו ועד כמה הוא מאושר. הוא אמר שהוא רוצה להטיס בטיסות ארוכות ולהיות קפטן. הוא התמחה בכל הנוגע להטסה, ולכן השארתי אותו לבד בתא הטייס כדי ללכת לשירותים".
וויטון סיפר כי התנדב לטוס יממה אחרי ההתרסקות, לאחר שכמה אנשי צוות בג'רמן ווינגס סירבו לעשות זאת: "אני גאה להיות טייס. הנוסעים ואנשי הצות סומכים עליי שאשמור על חייהם. המעשה הנורא הזה של הבן אדם הזה הרס את כל האמון שניתן בנו, ועכשיו יש לבנות מחדש את האמון הזה".
קרובי משפחה של הנספים בהתרסקות קיבלו בתדהמה ובזעם את הדיווחים שלפיהם לוביץ הטיס את המטוס אף שסבל מקשיים נפשיים. מסמכים שנמצאו בחיפוש בביתו והעידו לכאורה שקיבל טיפול תרופתי רק חיזקו את החשש שמחדל אפשר לו להטיס את המטוס באותו היום.
כריסטיאן דריסנס, שאחיו בן ה-59 קלוד נהרג בהתרסקות, אמר: "כשאתה שומע על זה בהתחלה אתה לא מאמין, אנחנו מנסים להגיד לעצמנו שזה בלתי אפשרי. אבל כשאני חושב על זה שוב, אני מתחיל לאט לאט להתרגז. אני לא מבין איך חברה רצינית יכולה לתת לטייס שסובל מדיכאון להטיס מטוס". גם במשפחתו של הישראלי שנהרג, אייל באום, תהו: "איך נתנו לו להטיס?".
מעתה: שני אנשי צוות בקוקפיט - תמיד
הזעם הזה עשוי להיתרגם בקרוב גם לתביעות ולדרישות לפיצויי ענק שאיתן תצטרך חברת התעופה להתמודד. הסכמים בינלאומיים עשויים לזכות את קרובי הנספים בפיצוי של עד כ-150 אלף דולר, אבל אם תוכח רשלנות מצד חברת התעופה או אם יוכח שרמת המודעות של הנוסעים לכך שמותם מתקרב הייתה גבוהה - הסכום הזה עשוי לגדול משמעותית.
בינתיים, לקח אחד כבר הופק מהפרשה העגומה. אחרי שכבר ביום חמישי הודיעו כמה חברות בינלאומיות, בהן EasyJet וחברות תעופה בנורבגיה ובקנדה, כי יחייבו מעתה ששני אנשי צוות ישהו בתא הטייס בכל עת, אתמול הצטרפו אליהן חברות התעופה של גרמניה - כולל לופטהנזה עצמה.
היום גם הרשות האירופית לבטיחות בתעופה (EASA) הורתה לכל חברות התעופה שכפופות לה להנהיג תקנה דומה, כמקובל בארה"ב. כך למשל, אם אחד הטייסים ירצה לצאת לשירותים - יהיה חייב איש צוות אחר מהמטוס להיכנס במקומו לתא הטייס ולשהות לצד הטייס שנשאר בו, עד לשובו של הטייס שיצא.