האפליקציה שתחסוך לכם כסף במינימום מאמץ
האדם הפרטי לרוב לא חושב על עתידו הכלכלי ונמנע מהתעסקות בפנסיה או בחיסכון. לוואקום הזה נכנסת הטכנולוגיה שמהווה הזדמנות לחברות פיננסיות לשדרג את השירות לצרכן ולספק כלים שיעניקו לו שליטה טובה יותר על כספו
יש הטוענים כי האיום העתידי המשמעותי ביותר על העולם הפיננסי הוא הטכנולוגיה המתפתחת. טכנולוגיה זו מייצרת קשר ישיר בין היצרן לצרכן הסופי ללא צורך בתיווך, ומעניקה שקיפות ומידע ללקוח בכל הנוגע לכספו.
כתבות נוספות בנושא חדשנות בערוץ הכלכלה :
חדשנות שיווקית: איך להכניס את המיץ לכיס
חדשנות שיווקית: Scio - הגוגל של החפצים
עם זאת, בעוד האיום עצמו לא מתממש, נראה כי הטכנולוגיה מעניקה לארגונים פיננסים הזדמנות משמעותית לשפר את השירות הניתן ללקוח. תארו לעצמכם אפליקציה אשר מושכת באופן אוטומטי מחשבון העו"ש שלכם כסף לחיסכון על פי יכולתכם הכלכלית באותו החודש. תוכנת מחשב שאחת לכמה ימים, "נכנסת" לחשבון הבנק שלכם, לומדת את התנהגותכם הכלכלית ובהתאם למצבכם הפיננסי מעבירה כמה שקלים או יותר לטובת תכנית חיסכון. ביום בו תרצו להשתמש בכסף, כל שתצטרכו לעשות הוא לשלוח SMS ותוך יום אחד בלבד, כל הכסף שנחסך או חלק ממנו, יעבור לחשבונכם לטובת כל מטרה.
נשמע דמיוני? אז זהו, שלא. אם אתם גרים בארצות הברית, יכול להיות שגם אתם יכולים להשתמש בשירות המתקדם הזה. למעשה, זו דוגמה מעולה לדרך התמודדות עם אחד האתגרים הגדולים של מנהלי שיווק בעולם הפיננסי.
שיווק של ארגונים פיננסים עובר אבולוציה ומתאים עצמו לדרישות הצרכן שאמנם מודע יותר, אך עדיין סובל מחסמים המייצרים רמת מעורבות נמוכה. הכלים הדיגיטליים הם אלו אשר נותנים את הפתרון. ארגונים פיננסיים כבר לא מנסים לשכנע את הצרכן לבצע פעולות, אלא מעניקים לו כלים תומכי ידע והחלטה אשר נותנים לו יותר שליטה על כספו.
קבלת החלטות פשוטה
הצורך בכלים הללו, אשר משאירים בידי הצרכן את הצורך בקבלת החלטות פשוטה וברורה, נולד מכך שבעולם הכלכלי, קיים קושי אמיתי ליצר מעורבות חיובית שמניעה לפעולה. התמודדות הצרכן עם עולמו הפיננסי מורכבת, ומעורבים בה תחושות של חרדה, חוסר ידע וחוסר שליטה.
תחושות אלו נובעות מטרמינולוגיה פיננסית אשר אינה מובנת, מרצון לא לחשוב על העתיד הכלכלי (למשל, על הפנסיה) וכן מהעדפה המובנת "לחיות את הרגע" ולא לחשוב על העתיד. תכנון פיננסי הוא משעמם למדי ומלחיץ גם בעיני רבים. כל אלו מביאים לכך שמעורבות הצרכן היא נמוכה ובפני מנהלי השיווק ישנו האתגר לפצח כיצד מניעים את הצרכן לפעולה.
כניסת האפליקציות לחיינו יצרה הרבה מאוד הזדמנויות שלעיתים מנגישות לנו עולמות שבעבר נמנענו מהם בשל חוסר מודעות, חוסר זמן, נגישות וכמובן ידע. אותן אפליקציות מעניקות לצרכן את החופש לבחור מה הוא רוצה לדעת וכיצד הוא רוצה להתנהל.
אם נחזור לרגע לדוגמה שלנו, הרי שמדובר בפתרון מעולה: מערכת מתקדמת שלומדת את התנהגות הצרכן, מפקידה עבורו כסף לחיסכון (ואפילו קובעת כמה) וחוסכת ממנו את ההתעסקות בנושא שמרבית האנשים מעדיפים לא לטפל בו. בפועל, יוצרת האפליקציה כלי אוטומטי שעושה את הדבר הנתפס כפחות נעים עבור הלקוח. כך, הופך החיסכון לחלק אינהרנטי מהחיים של החוסך מבלי שהוא נאלץ להיות מעורב בצורה שוטפת.
תהליך של שינוי צרכני
שירות מתקדם כזה בישראל עדיין לא מוצע בישראל, אולם בינתיים אין ספק שהתפתחות הדיגיטל שינתה גם את חיינו. אנחנו בעיצומו של תהליך מרתק של שינוי צרכני שהתגבר בעקבות המחאה החברתית אשר הקפיצה את רמת המודעות הפיננסית.
למעשה, השיווק הפיננסי מתפתח ועונה לצורך של הלקוח שיקבלו עבורו את ההחלטות או שיספקו לו כלים תומכים שדורשים החלטות פיננסיות פשוטות. יחד עם זאת, אם בתחילת הדרך היה צורך לספק רק ידע, הרי שבהמשך נוספו כלים להתנהלות פיננסית נכונה (למשל, כלי ניהול תקציב), מידע אישי ואף אפשרות לביצוע פעולות באופן ממוחשב. כיום, כאמור, אנו עולים שלב נוסף במסגרתו מציעים ארגונים כלים לביצוע פעולות באופן אוטומטי עבור הלקוח.
העולם הדיגיטלי הופך את התחום הפיננסי לנגיש וידידותי ומעניק תחושת שליטה לצרכן. בסופו של התהליך ינוהל העולם הפיננסי, בין היתר, על ידי כלים דיגיטליים שילמדו את התנהגות הצרכן, יסייעו לו לקבל שליטה על כספו ויטפלו עבורו בהיבטים פיננסים שהוא מעדיף להימנע מהתעסקות בהם.
הכותבת היא סמנכ"לית שיווק בפסגות בית השקעות וחברה באיגוד השיווק הישראלי