זה הכל בשבילכם: צימרים עם תו אמון הציבור
גם לכם יצא להגיע לצימר, להתאכזב או לשלם בסוף יותר משחשבתם? לקראת תחילת עונת הצימרים, הכירו את גופי ההארחה שקיבלו את תו אמון הציבור המבטיח שלא תיפלו בפח. ארגון אמון הציבור: בעלי העסקים אמיצים
כשאתם באים להזמין צימר לחופשה, לרוב תחפשו תמונות, מיקום, מה יש לצימר להציע וכמובן מחיר. לא בטוח שעצרתם לשאול האם יש פער בין הפרסום לבין מה שמקבלים בפועל. האם העסק פועל בהתאם לכללי ההגינות, והאם יש התחשבות בציבור הלקוחות.
בדיוק בשביל זה קיים ארגון אמון הציבור. הארגון הוקם בשנת 2006 ופועל לקידום נורמות של הוגנוּת במשק הישראלי ללא מטרות רווח. במסגרת שירותיו מפעיל הארגון מוקד תלונות המטפל בתלונות נגד כל בית עסק ונותן שירות בישראל ללא עלות. כל תלונה מצורפת למאגר תלונות אמון הציבור ומשמשת לטיפול פרטני ואיסוף נתונים לגבי התנהלות העסק.
באופן שהצליח להפתיע אותנו, בישראל ישנם רק שני בתי עסק בתחום ההארחה והצימרים שקיבלו את תו אמון הציבור.
"אנו גאים להיות בין היחידים בענף האירוח הכפרי המקבלים את תו אמון הציבור ומתחייבים להמשיך ולספק אירוח בסטנדרטים גבוהים לזוגות, משפחות ואירועים מיוחדים", מספר מורן דדוש, מנהל מתחם אחוזת מיא במשוב גורן.
המקום מציע שלוש סוויטות הארחה שאחת מהן מונגשת במיוחד לנכים ואנשים עם מוגבלות. מעבר לבריכה אחת גדולה ליד הסוויטות, ישנו גם חלל פרטי בצמוד לכל צימר ובו בריכה חיצונית מחוממת בעלת ספסל ישיבה וג'טים לעיסוי. בנוסף, לכל סוויטה אזור ברביקיו עם כיור חיצוני ומסך טלוויזיה מתכוונן הנצפה היטב גם מהבריכה.
"היה חשוב לנו לעבור את התהליך עם אמון הציבור כי אנחנו מאמינים כבר שנים ביושרה עסקית ורצינו לוודא שאנחנו פועלים בהתאם לחוק ובתודעת שירות גבוהה", אומר לביא מאירי, מנהל חוויות ניר דוד, כשהאירוח הכפרי הוא חלק מהפעילות התיירותית באתר.בניר דוד 41 בקתות עץ המותאמות למשפחות ולזוגות, הבקתות שוכנות בסמוך לנחל עמל. בריכת שחיה מחוממת, מכון כושר וכניסה חופשית לגן השלושה - הסחנה הם חלק מהאטרקציות הכלולות באתר, וכן הנחות משמעותיות בכניסה לגן גורו ובהשכרת רכבי גולף בפארק המעיינות. בשני בתי העסק ארוחת הבוקר כלולה במחיר.
אין אותיות קטנות
אין ספק כי במציאות הישראלית ובכלל, חשוב לשמור על שקיפות והוגנות בבתי עסק מסוג זה. לא מעטים המקרים בהם נכתב מחיר מסוים באתר ובפועל אנו מגלים שיש לא מעט אותיות קטנות שמונעות מאותו מחיר אטרקטיבי להתממש ולעיתים אפילו האותיות הקטנות אינן שם מלכתחילה. "אני מודע מאוד לשקיפות שצריך להציג בפני הלקוח או הגולש לפני שהוא מחליט על רכישה, השקיפות גורמת לגולש ביטחון שלא ייפול בין הכיסאות", מתאר דדוש מאחוזת מיא.
בארגון מספרים כי תו אמון הציבור מעיד שעסק הנושא את התו התחייב לפעול בהתאם לכללי ההגינות שגיבש ארגון אמון הציבור, הסכים שהארגון יבקר את מידת עמידתו בכללים והתחייב לתקן ליקויים שימצאו בפעילותו.
התו מעיד שהעסק הטמיע את כל התיקונים שדרש אמון הציבור לבצע בממשקים שלו עם הציבור: חוזים, תקנונים, פרסומים ונהלי טיפול בתלונות.
"במציאות הישראלית שבה אין אכיפה מספקת של דיני הגנת הצרכן ורבים מהעסקים כלל אינם מכירים את הוראות החוק, החלטה של עסק להעמיד את עצמו לבקרה של ארגון חיצוני הינה החלטה לא פשוטה" אומרים בארגון, "במיוחד כשפעמים רבות פועל העסק מול מתחרים שלא בהכרח מצייתים לחוק. העסקים בעלי תו אמון הציבור הם קבוצת עסקים נבחרת שקיבלה החלטה אמיצה לשים עצמם תחת זכוכית המגדלת של אמון הציבור ולתקן כשלים וליקויים בהתנהלותם".
קריטריונים לקבלת התו
לפני שעסק מתחייב לכללי אמון הציבור נבחנת עמידתו בתנאי סף הכוללים עמידה בדרישות החוק, נכונות לטפל ולתקן ליקויים וטיפול ראוי בתלונות המתקבלות במוקד התלונות של אמון הציבור. לאחר מכן עובר העסק לסטטוס "מועמד" במסגרתו הוא עובר הליך בקרה בידי עורך דין של אמון הציבור, המתמחה בענף אליו משתייך העסק. במסגרת זו נבחנים כל ממשקיו הצרכנים ובמידה ויש צורך בתיקונים ושינויים - הוא נדרש לעשות זאת. רק לאחר שהטמיע את השינויים וסיים את הליך הבקרה הופך העסק לבעל תו אמון הציבור.
האם העניין משתלם גם עבור בעלי העסק? מאירי מניר דוד טוען כי קשה לענות על כך. "מרבית הציבור לא מחליט על פי תו התקן אם הוא מבקר או מתארח באתר מסוים. אבל כלפי פנים, עצם קבלת תו התקן גורמת למחויבות גבוהה יותר של העובדים לעבוד על פי כללים ידועים וברורים והתועלת של הארגון שלנו בכך נגרמת על ידי מתן שירות ברמה גבוהה יותר של העובדים", מוסיף מאירי.
"קבלת התו מאפשרת לי להסביר לנופש שמה שרשום ומה שהוא רואה זאת האמת ועל כן קיבלתי את תו אמון הציבור" מסכם דדוש, מאחוזת מיא.