חשבון החשמל הגיע באיחור? אל תשלמו ריבית
חברת החשמל הודיעה כי יתכן איחור במשלוח חשבונות חשמל. צרכנים אלה מתבקשים להתקשר ל-103 כדי לעדכן את מועד התשלום. ברשות החשמל מסרו כי הגיעו לרשות תלונות על כך וכי אם צרכנים שילמו ריבית פיגורים, עליהם לדרוש החזר. ברשות אף בוחנים השתת קנס על החברה בגין כל יום איחור במשלוח החשבונות
אם חשבון החשמל הגיע אליכם באיחור, אתם לא צריכים לשלם ריבית פיגורים ויתכן שחברת החשמל תיקנס על כך. חברת החשמל פרסמה אתמול (ג') מודעה בעיתונות הכתובה, לפיה יתכנו איחורים במשלוח חשבונות חשמל ללקוחות והחברה תתחשב בכך.
חשבון החשמל איחר ונתבקשתם לשלם ריבית? כיתבו לנו ונעזור >>
לפי החברה, הלקוחות שקיבלו חשבון באיחור, מתבקשים להתקשר ל-103 והמועד האחרון לתשלום המצויין על גבי החשבון, יעודכן בהתאם. בנוסף החברה תימנע מניתוק חייבים בפסח.
האיחורים האלה מרגיזים שכן הם גורמים ללקוחות לשלם באיחור לכאורה, בעל כורחם ובלית ברירה שכן טווח הזמן לתשלום מתקצר. לא כולל כמובן, לקוחות בעלי הוראת קבע. נציין כי חשבונות החשמל נשלחים לצרכנים על-ידי חברת חברת א.ד הפצה ואיסוף וכן על-יד דואר ישראל.
לא אמורים לשלם ריבית פיגורים
ברשות החשמל הודיעו היום (ד') כי בשבועות האחרונים מתקבלות פניות רבות ברשות, הגוף המפקח על חברת החשמל, "לפיהן צרכני חשמל מקבלים את חשבונות החשמל שלהם לאחר שמועד התשלום פג ומתבקשים לשלם ריבית פיגורים לאור האיחור בתשלום", כך נמסר. עקב כך, "הרשות בוחנת השתת קנס על חברת החשמל בגין כל יום איחור בקבלת חשבון החשמל".
לפי הרשות, צרכנים שקיבלו חשבונות באיחור לא אמורים להיות מחויבים בריבית פיגורים. "מה שרבים מצרכני החשמל לא יודעים הוא שאין הם מחויבים לשלם ריבית זו במקרים כאלה, וחברת החשמל מונחית להחזיר את ריביות הפיגורים לצרכנים", מסרו ברשות.
"על לפי אמות המידה של רשות החשמל, צרכן שקיבל חשבון חשמל באיחור, צריך לפנות לחברת החשמל, לעדכן אותה באיחור קבלת החשבון וחובתה של חברת החשמל לקבל את התשלום ללא ריבית פיגורים", כך נמסר.
מרב יוסף, ראש אגף צרכנות ברשות החשמל: "לפי אמות המידה של רשות החשמל, על חשבון החשמל להגיע ללקוח בתוך 72 שעות ממועד שליחתו. אם חשבון החשמל לא הגיע ללקוח לפי אמות מידה אלו, חברת החשמל לא יכולה לדרוש ממנו לשלם ריבית פיגורים".
חובות החברה וזכויות צרכנים: זכותכם לבקש חשבון חודשי
ברשות מפרטים את זכויות צרכני החשמל גם בנושאים נוספים:
חובת חברת החשמל לשלוח חשבון חד חודשי אם הצרכן מבקש. רוב הלקוחות מקבלים חשבון דו חודשי. מסתבר שאפשר לבקש לשלוח חשבון מדי חודש.
מונה תשלום מראש - "צרכן רשאי לבקש שיותקן לו מונה תשלום מראש – משמע מונה שמספק כמות שנקבעת מראש של צריכת חשמל עליה הוא משלם מראש ולא בדיעבד. מונה זה מתאים לשימוש כאשר קיימים חובות ולמניעת ניתוק החשמל לצרכן", כך נמסר.
חובת חברת החשמל לספק שירות תוך שעתיים - "במקרה והתברר שתקלה היא במתקן של חברת החשמל, על חברת החשמל לתקן את התקלה בהקדם ולא יאוחר משעתיים ממועד קבלת ההודעה על התקלה", כך נמסר. בפועל, בימים כתיקונם, החברה עומדת בזמנים האלה ואף יותר מכך.
על החברה מוטלת חובה לשלם פיצוי עבור עיכוב - "צרכן שחיבורו לחשמל התעכב כתוצאה מעיכוב בחברת חשמל שגרם לה לחרוג מהתאריך המוסכם, זכאי לקבל פיצוי בגין עיכוב זה", כך נמסר.
על החברה לפצות בגין נזק ישיר למכשירי חשמל - "צרכן שמכשיר שברשותו נפגע באופן ישיר כתוצאה מאחד האירועים באספקת החשמל, יפוצה על ידי חברת החשמל". זו סוגייה בעייתית מאוד משום שרבים המקרים בהם יטענו בחברת החשמל שהמוצר שלכם לא נפגע בשל אירוע באספקת חשמל או יטענו שאם אתם היחידים בבניין שזה קרה לכם אתם לא זכאים לפיצוי.
חובת מתן הנחה בחשבון החשמל - ישנן מספר קבוצות באוכלוסייה שזכאיות להנחה בחשבון החשמל. על מנת לבדוק את הזכאות יש לבקר באתר חברת החשמל או רשות החשמל.
רשות החשמל היא שקובעת מי זכאי להנחות. בין היתר: צרכן הזכאי לגמלה מהביטוח הלאומי, צרכן שמקבל קצבת זקנה לנכה מהביטוח הלאומי, צרכן הזכאי לקצבת שירותים מיוחדים מהביטוח הלאומי, צרכן הזכאי לגמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי, צרכן הזכאי לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי וצרכן הזכאי להבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, לתשלום עבור משפחה חד הורית, או עבור משפחה בת ארבעה ילדים לפחות.