ציון טוב הפסיק להיות מדד להצלחה
כ-10,000 תלמידים וכ- 500 מורים מעשרה בתי ספר ברחבי הארץ משתתפים כיום בניסוי למידה קהילתי באמצעות חקר ופרויקטים. "הצלחה מבחינתי היא לראות את התלמידים עושים את הדברים מתוך רצון ועניין ולא מתוך כורח להשיג ציון טוב", אומרת המורה סיגל אלמי מלמן
בחודשים האחרונים עמלו על פרויקט החקר שלהם תלמידי בית הספר הרב תחומי "עמל - ליידי דייויס" בתל אביב. הם למדו, אספו מידע, ראיינו מומחים, עיבדו מאמרים מדעיים והציגו את ממצאי המחקר שלהם במצגות וכרזות המסכמות את הממצאים המדעיים.
עוד מקצועות, עוד אפשרויות. הכנסו לעמוד ynet לימודים
17 סוגי סרטן שונים נחקרו על ידי תלמידי המגמה הביולוגית בשכבת י"א, בתהליך ארוך. בסופו הם התבקשו לתרגם את הידע שצברו לקמפיין, שמטרתו להביא אנשים להיבדק, לקחת אחריות על בריאותם ולשנות הרגלי חיים.
פרויקט חקר הסרטן הוא רק דוגמא אחת מיני רבות ליוזמות המשקפות שינוי בגישת הלימוד, זאת במסגרת תהליך העצמת המורים והתלמידים כאחד. "זהו תהליך רחב היקף של פיתוח מורים כמנהיגים ומעצבי למידה, תוך שימת דגש על מצוינות בתחומי המדעים ועל תהליכי הוראה אקטיביים וחווייתיים, הנובעים מתוך אהבת התלמידים וחיבור לסקרנות הטבעית שלהם" אומרת ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית פדגוגיה בקבוצה.
כעשרה בתי ספר גדולים משתתפים כיום בניסוי למידה קהילתי באמצעות חקר ופרויקטים. כ-10,000 תלמידים וכ- 500 מורים חווים כבר הוראה ולמידה אחרת, בגלל שיטת הוראה חדשנית ומאתגרת. המורים כבר אינם ניצבים מול כיתתם ומעבירים לתלמידיהם חומרים לשינון, אלא יוצרים בשיתוף התלמידים פרויקטים ופעילות חווייתית מרתקת. זאת, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו אייפדים, סמארטפונים ועוד.
אז איך עובדת השיטה?
"הלמידה חייבת לבוא מתוך תשוקה ומחיבור לחיי היום יום של התלמיד, מה שגורם לו לסקרנות ולרצון לחקור" אומרת רויטל נאמן יהל, רכזת הביולוגיה באחד מבתי הספר. רויטל, נסעה לפני כשנתיים לביקור ברשת בתי הספר "הייטק היי" בסן דייגו שבקליפורניה כדי להכיר מקרוב את השיטה.
לדבריה, הלמידה מבוססת על כמה עקרונות: שאלת חקר, דיאלוג משמעותי בין מורה לתלמיד והצגה בפני קהל וחיבור לקהילה. "אצל מורה לביולוגיה, למשל, הגישה של למידה מבוססת פרויקטים לא מסתפקת בהעברה פרונטלית של ידע על פחמימות, שומנים וחלבונים, אלא מתמקדת בהבנה של מה שאנחנו אוכלים, מה אנחנו מכניסים לגוף" מציינת רויטל. ההוראה והלמידה באמצעות חקר ופרויקטים נעשית בקשת רחבה מאוד של תחומי לימוד, כמו למשל מדעים, אזרחות, לשון, אנגלית, תנ"ך, היסטוריה ועוד. הכל נעשה בהתאם לתכנית הלימודים, אך בדרך שונה.
כל המורים עברו הנחייה, ליווי ומפגשי השתלמויות והפכו להיות מנחים של מורים אחרים בבתי ספר נוספים. המודל החדשני הזה צובר תאוצה והוא חלק ממהלך אסטרטגי. "יש לטפח מורים מובילי חדשנות, שינחילו לתלמידים לא רק תכנים, אלא מיומנויות ואסטרטגיות חשיבה שיכינו אותם באופן הטוב ביותר להשתלבות והובלה במשק הישראלי וגם הבינלאומי", אומרת מנכלית הרשת, עו"ד רוית דום שמדגישה: "צריך לעודד את היצירתיות של התלמידים, לגרות את הסקרנות שלהם, להקנות להם חווית למידה אחרת, לתת להם כלים לחשיבה יצירתית, לגילוי עולמות תוכן חדשים".
למעשה, הדגש כאן על חוויית הוראה ולמידה בה התלמיד עבר מלמידה פאסיבית ללמידה אקטיבית, בשפה המחוברת לחיי היום יום שלו ובטכנולוגיה המחוברת לעולם שלו. בנוסף, נעשה שילוב אמצעים טכנולוגיים עדכניים בתהליכי ההוראה, בשילוב הנחייה אישית וקבוצתית למורים, בה הם נחשפים לאפשרויות הרבות שניתן להפיק מהפלטפורמות הטכנולוגיות החדשות.
סיגל אלמי מלמן מובילה צוות של מורים, בתחומים שונים, להטמעה של למידה מבוססת פרויקטים המשולבת אייפדים: למידה רבודה בסביבה משתנה. היא ממחישה כיצד מיושמת ההוראה החדשנית המשלבת טכנולוגיה מתקדמת בלימוד התנ"ך.
"הפרויקט שלי בתנ"ך הנקרא 'בצלם אלוהים', מטרתו לתת לתלמידים משמעות עכשווית ורלוונטית לסיפורי בריאת העולם והאבות" אומרת סיגל ומוסיפה "התלמידים חוקרים את הטקסטים המקראיים בעצמם, ונדרשים לקיים חשיבה לגבי משמעות הדברים לעצמם ולחברה שלנו.
ברמת החקר הם יושבים עם אייפדים, חוקרים מאגרי מידע שונים, ויוצרים מצגות וקישורים אינטרנטיים. כפרויקט גמר יוצרים התלמידים כרזות אינטראקטיביות המשקפות את התשובה לשאלה ואת תהליך החקר כולו".
שיח חדש בין המורה לתלמיד
מורים המשתתפים בתהליך, מדגישים את ההשלכות החיוביות שלו על היחסים בינם לבין התלמידים. הם מציינים שנוצר סוג של שיח חדש, שמח ומלא התלהבות, בו המורים והתלמידים חושבים יחד על רעיונות ועל פתרונות אפשריים. בנוסף, הם מעידים כי נרקם קשר אמיתי בין המורה לתלמיד. "בעיני ההצלחה הגדולה ביותר היא לראות את התלמידים שלי שמחים ורתומים לעשייה, כי זה בוער בעצמותיהם. לראות את התלמידים מבינים את הכוח העצום שיש להם בידיים" אומרת המורה רויטל נאמן יהל.
"הצלחה מבחינתי היא לראות את התלמידים עושים את הדברים מתוך רצון ועניין ולא מתוך כורח להשיג ציון טוב. מה שחשוב הוא שהתלמידים מצליחים לראות את התמונה השלמה, ולהתחיל לתת תשובות מגוונות על השאלה שניתנה בתחילת התהליך", מסכמת מלמן.
רוצים לדעת יותר על הפרויקט? הקליקו כאן