שתף קטע נבחר

 
צילום: רויטרס, AFP

טייס המשנה חיפש באינטרנט דרכים להתאבד

התפתחויות נוספות בחקירת התרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס": החוקרים גילו בהיסטוריית החיפושים במחשבו של הטייס אנדראס לוביץ שיטות התאבדות והסברים על מנגנון נעילת הקוקפיט. במקביל, נמצאה הקופסה השחורה השנייה

משרד התובע הגרמני אמר היום (יום ה') בתדרוך עיתונאים כי מבדיקות שנעשו למחשבו של טייס המשנה, שריסק את מטוס "ג'רמן ווינגס" על כל 149 נוסעיו ואנשי הצוות, עלה כי בימים שלפני ההתרסקות הוא חיפש באינטרנט דרכים שונות להתאבד. מוקדם יותר מסרו הרשויות הצרפתיות כי נמצאה הקופסה השחורה השנייה של מטוס איירבוס A320, המכילה את רישומי הטיסה.

 

התביעה הגרמנית ציינה כי בהיסטוריית החיפושים של לוביץ ברשת הופיע גם חיפוש אחר הסברים על מנגנון נעילת תא הטייס במטוסי איירבוס. כזכור, לוביץ נעל מחוץ לתא הטייס את הטייס הראשי כדי שיוכל לכאורה להוביל את המטוס אל תוך צלע ההר ללא הפרעה. מהקלטות הקופסה  השחורה הראשונה עלה כי הטייס הראשי היכה בחוזקה על הדלת, אך לוביץ לא נענה לקריאותיו והמשיך לגרום למטוס לצלול מטה. 

 (צילום: AFP PHOTO / YVES MALENFER / DICOM / MINISTERE DE L'INTERIEUR) (צילום: AFP PHOTO / YVES MALENFER / DICOM / MINISTERE DE L'INTERIEUR)
(צילום: AFP PHOTO / YVES MALENFER / DICOM / MINISTERE DE L'INTERIEUR)

 (צילום: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER) (צילום: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER)
(צילום: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER)

מנגנון נעילת הדלת בתא הטייס, שהותקן במטוסים לאחר פיגועי 11 בספטמבר, מאפשר שלושה מצבים. האחד, דלת פתוחה; השני, נעילת הדלת כך שאחד מאנשי הצוות יכול לפתוח אותה באמצעות קוד; השלישי, נעילת הדלת לחלוטין מתוך הקוקפיט כך שאף אחד לא יכול להיכנס גם לא באמצעות הקוד. חוקרי ההתרסקות סבורים כי לוביץ הפעיל את נעילת הדלת במצב השלישי.

 

כמעט 10 ימים חלפו מאז התרסקות מטוס האיירבוס בצלע הר באלפים, ומלאכת החקירה עדיין בעיצומה. מוקדם יותר התברר כי לוביץ שיקר לרופאיו, אמר להם כי הוא בחופשת מחלה ולא גילה להם כי הוא עדיין עובד כטייס. רשת CNN האמריקנית דיווחה מפי מקור בחקירה כי לוביץ התייעץ עם לפחות שישה רופאים על מצבו הרפואי. דבר המחזק את ההשערה כי לוביץ היה מודאג מאוד מאובדן רישיון הטיס שלו בשל מצבו הרפואי. 

מנגנון הנעילה בתא הטייס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מנגנון הנעילה בתא הטייס(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מחשבו של לוביץ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחשבו של לוביץ(צילום: רויטרס)
 

הדיווח על כך, בעיתון הגרמני "בילד", התפרסם על רקע החלטת גרמניה להקים צוות משימה כדי להפיק מסקנות בנושא בטיחות בתעופה, לאחר "אסון ג'רמן ווינגס". גורמים המקורבים לחקירה אמרו ל"בילד" כי לוביץ בן ה-27 פנה לטיפול רפואי, כדי להתמודד עם מחלת העיניים שממנה סבל.

 

לוביץ אמנם סיפר לרופאים כי הוא טייס בתפקידו, ובחלק מהמקרים דיווח להם כי הוא מועסק ב"ג'רמן ווינגס", אבל סירב לחשוף בפניהם כי הוא עדיין עובד כטייס. אם הוא היה מספר לרופאים כי הוא עדיין מתפקד כטייס, היה אולי עליהם לחרוג מחובת חיסיון רופא-חולה ולדווח למעסיקיו כי הוא עלול לסכן אחרים. מוקדם יותר כבר דווח כי לוביץ שיקר למעסיקיו ולא גילה להם את עומק מחלת הדיכאון שממנה סבל, ואת העובדה שבעבר טופל בשל נטיות אובדניות.

 

השבוע התחזקו החשדות כי מצבו הנפשי של לוביץ הוביל אותו לרסק את המטוס. נחשף

כי בעבר הוא סבל מדיכאונות ומנטיות אובדניות, וכי מאז פברואר הוא פגש רופאים שלוש פעמים לפחות. הוא קיבל מאחד מהם לפחות אישור מחלה, שחייב אותו להימנע מטיסה ביום שבו אירעה ההתרסקות. ייתכן כי פרידתו מבת זוגו השפיעה במידה רבה על מצבו הנפשי, ויש חשד גם שבעיית ראייה שממנה סבל – דבר שעלול היה לחסל את קריירת הטיסה שלו – הרעה גם היא את מצבו.

 

לוביץ התחיל לעבוד בג'רמן ווינגס בספטמבר 2013, מיד לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו 630 שעות טיסה. קברניט המטוס פטריק סונדרהיימר טס יותר מ-6,000 שעות והחל את עבודתו בג'רמן ווינגס במאי 2014. קודם לכן הוא עבד בלופטהנזה ובקונדור. לפי כמה דיווחים, הכשרתו של לוביץ כטייס נקטעה לזמן מה לאחר שסבל משחיקה או שלקה מדיכאון ב-2009.

  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים