סיאט איביזה במבחן דרכים: מחיר מנצח
הגרסה הבסיסית של סיאט איביזה מציעה תג-מחיר חסר תחרות בקטגוריית הסופר-מיני. לקחנו אותה למבחן כדי לברר על מה תיאלצו לוותר
- שנת השקה: 2008 (מתיחת פנים ב-2011)
- קטגוריה: סופר-מיני
- מתחרות לדוגמה: טויוטה יאריס, יונדאי i20, סקודה פאביה, פורד פיאסטה, פיז'ו 208
- מחיר התחלתי: 85 אלף שקל (80 אלף במבצע)
- מחיר לרכב המבחן: 93.4 אלף שקל (88.4 אלף במבצע)
1. תא נוסעים ותפעול
סיאט איביזה המוזלת אינה מכונית צעירה. עובדה זו מורגשת בתא הנוסעים, אשר מציע - למרות עדכון שעבר לפני ארבע שנים - איכות חומרים נמוכה יחסית ואיכות הרכבה בינונית - יחסית למקובל כיום. הנדסת האנוש אינה מהטובות בקטגוריה. כך למשל, מערכת המולטימדיה (בהתקנה מקומית) אינה נוחה לתפעול, ומיקום מתגים רבים בתחתית הקונסולה - כולל מתג איתות חירום החשוב - מקשה על השימוש.
המרווח בתא מספק לארבעה, אם כי הגיל המתקדם מורגש גם כאן והאיביזה אינה מהנדיבות בקטגוריה - במיוחד מאחור שם מרווח הכתפיים מצומצם ונוסע במושב המרכזי יסבול מתעלת כוח גדולה ומיותרת. נפח תא המטען בינוני, וסף ההטענה צר מהרצוי.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של האיביזה נוקשה מעט, אך מעניק שיכוך סביר על-פני מרבית סוגי השיבושים, בנסיעה עירונית או בינעירונית. נוחות הנסיעה הכללית טובה, גם בנסיעות ארוכות. עם זאת, יותר מדי רעשי כביש ורוח חודרים לתא הנוסעים, וגם בידוד רעשי המנוע אינו מהטובים. כושר התמרון העירוני טוב, כולל ראות החוצה והיגוי.
3. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח באיביזה זהה לדגמים מאובזרים ויקרים יותר, ומוכרת היטב מקונצרן פולקסווגן. מדובר במנוע הטורבו-בנזין הקטן בנפח 1.2 ליטר, עם 105 כ"ס ו-17.8 קג"מ ב-1,550 סל"ד. המנוע מספק ביצועים מכובדים תודות לגמישות המאפיינת מנועי טורבו, ומרגיש בנוח בסל"ד נמוך ובינוני. סל"ד גבוה מייצר יותר מדי רעש, ואינו מספק בתמורה תחושת כוח זמין.
תיבת המצמד הכפול (7 הילוכים) פעלה היטב, עם העברות חלקות ומהירות - למעט שיהוי קל ביציאה מהמקום ורעידות קלות בזחילה ופקקי עמידה. בעיה רגילה של תיבות DSG של פולקסווגן. התיבה נוטה למהר בהעלאה להילוך גבוה כדי לחסוך בדלק, אך שפע המומנט ותגובות מהירות ל"קיק דאון" מכפרות על כך. תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 12.5 ק"מ לליטר, נמוך ב-36% מנתון המעבדה של סיאט (19.2 ק"מ לליטר).
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של האיביזה טובה למדי, בכל הנוגע לאחיזת כביש ויציבות בסיבובים גם תחת בלימה. אך ההיגוי קל מדי ואינו מדויק דיו, למרות הבטחות להנאה מנהיגה. כושר הבלימה של רכב המבחן היה טוב, אך תגובת הדוושה הייתה נרפית ופגעה בדיוק הבלימה.
רכב המבחן צויד בארבע כריות אוויר בלבד, מהן שתיים צידיות כפולות - האמורות להגן גם על ראש הנהג והנוסע לידו. במבחן הבטיחות של Euro NCAP נבחנה האיביזה עם שש כריות אוויר מלאות (כריות וילון נפרדות להגנה מלפנים ובספסל האחורי). בהתאם, הציון שניתן לדגם אינו רלוונטי לגרסה שנבחנה.
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן מתומחר במחירון סיאט ב-86 אלף שקל, אך נמכר בפועל ב-80 אלף שקל. בתמורה לסכום זה - הנמוך בישראל לרכב סופר-מיני לא-ידני - לא תקבלו הרבה אבזור: מערכת שמע מקורית עם שקע AUX, ארבעה חלונות חשמל ומראות צד חשמליות. ברכב ההדגמה הותקנו תוספות בהתקנה מקומית ותמורת כ-10% (8,400 שקלים) מערך הרכב במקור: מערכת מולטימדיה כולל ניווט לוויני וחיבור בלוטות', מערכת איתור, חיישני נסיעה לאחור, התקן לטלפון נייד וחישוקים קלים. אלא שגם כך, האיביזה זולה ממרבית מתחרותיה הישירות ביותר מ-10,000 שקלים.
ציון כולל וסיכום
+ מחיר, יחידת כוח
- היגוי, איכות, אבזור
ולבסוף: אין ספק כי המחיר הנמוך בגרסה זו של סיאט איביזה מלווה בוויתורים. ראשית, ובאופן גורף במקרה של הדגם עצמו, איכות-אבזור-הנדסת אנוש אינם מהשורה הראשונה כיום. היא גם משווקת עם ארבע כריות אוויר בלבד (לפי משרד התחבורה), ועל כך הורדנו לה ניקוד.
מצד שני, במחיר של מכונית מיני (גם אם מאובזרת יותר) אתם מקבלים סופר-מיני מרווחת ונוחה יותר, עם חבילת מנוע-גיר טובה המציעה גם ביצועים עדיפים. כך שבסופו של יום, מדובר בתמורה גבוהה יחסית למחיר, ואחת החבילות המוטוריות היותר-כדאיות בשוק הרכב הישראלי.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 105 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.8 קג"מ ב-1,550 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, 7 הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 404 ס"מ |
רוחב | 169ס"מ |
גובה | 143 ס"מ |
בסיס גלגלים | 247 ס"מ |
משקל | 1,187 ק"ג |
נפח תא מטען | 292 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 185/60-15 עם חישוקים קלים (תוספת) |
100-0 קמ"ש | 9.8 שניות |
מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 12.3 ק"מ לליטר / 36%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 124 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (לחצו להסבר) | 0 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 93,400 שקל (88,400 שקל במבצע) |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 4 (קדמיות, צדיות מוגדלות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן* |
* רכב המבחן כולל אבזור בטיחות נמוך מכפי שנבחן על-ידי Euro NCAP