שתף קטע נבחר
 

אוטובוס בשבת גם לליכודניק

תחבורה ציבורית בשבת היא לא פינוק ובוודאי לא סוגיה של שמאלנים. ראוי שהשר כץ ישאב השראה מערכיו הליברליים של ז'בוטינסקי

לסבתא שלי, חנה, יש את האוכל הכי טעים בעולם. אבל בחג השני, על מנת להגיע לסירים המדהימים שמתכונים ירושלמיים מבית אמה מתבשלים בהם באיטיות, אצטרך לשלם מחיר: לבלות רחוק מביתי אצל הסבתא שלושה ימים מלאים או לא להגיע כלל. כך ייעשה לאיש אשר העז לא לקנות רכב.

 

ישראלים רבים משוועים לתחבורה בשבת שתפטור אותם מהעוצר הביתי שהם שרוים בו או תאפשר להם לחיות חיים נטולי רכב. בניגוד לכרכים המודרניים בצרפת, שוויץ ובארצות הברית, דווקא כאן - ב"סטארט-אפ ניישן" השעון נעצר על ימי הביניים וכל התחבורה הציבורית בשבת מושבתת מטעמי מונופול האורתודוכסיה על הדת.

שר התחבורה ברכבת ישראל. צולם ביום חול  (צילום: באדיבות משרד התחבורה) (צילום: באדיבות משרד התחבורה)
שר התחבורה ברכבת ישראל. צולם ביום חול (צילום: באדיבות משרד התחבורה)
 

השבתת השירות החיוני ליממה שלמה בכל שבוע מאלצת את המשפחות הישראליות להסתמך על רכב אחד לפחות (לעתים קרובות כמה מכוניות) ובכך מסייעת להגדלת הזיהום, הצפיפות על הכבישים, בזבוז הכספים הכפוי של האזרח על דלק ומכוניות ומייצרת בעיות חניה עם עלויות חברתיות וכלכליות גבוהות.

 

זו לא גזירת גורל. דווקא בחיפה, העיר שתוארה כאוטופיה יהודית בספרו של הרצל "אלטנוילנד", מתקיימת הרמוניה מכבדת שמאפשרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בהסכמה עם הקהילה הדתית. המודל כבר קיים ויכול להיות מיושם בכל עיר ועיר שתבחר לאפשר זאת. הישראלים מצדם מעוניינים בהסדרת התחבורה בשבת ואת זאת אנו למדים מכל סקר ומחקר שנעשה בעשור האחרון שמוכיח שיש רוב מוחלט בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בקרב מצביעי ימין ומצביעי שמאל כאחד.

 

שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, עומד כיום בלבה של סערת הגלגלים. לאחר שגולשים רבים פרקו את תסכולם מהיעדר התחבורה בשבת בעמוד הפייסבוק שלו, הוא שלח אותם לקבל תשובות אצל לא אחר ממי שהפסיד בבחירות האחרונות - בוז'י הרצוג. לצערי, זו תגובה פבלובית אופיינית למפלגת שלטון המתקשה לנער מעליה ביקורות מוצדקות למדיניותה. אך חשוב לזכור שאם יש אדם אחד בישראל שיכול לייצר הסכמה בנושא זה ולהציע פתרון לאתגר המונח לפתחו, הרי זהו השר כץ.

"תפנו לבוז'י". כך השיב לגולשים בפייסבוק שלו ()
"תפנו לבוז'י". כך השיב לגולשים בפייסבוק שלו
 

השר כץ ידוע כ"בולדוזר". הוא נאבק בוועדי עובדים חזקים על מנת לפתוח תחרות בנמלים, קידם את רפורמת שמים פתוחים, מתח כבישים ומסילות ברזל לאורכה ולרוחבה של הארץ למרות הקשיים הבירוקרטים, לחצי קבוצות אינטרס והמגבלות התקציביות הרגילות בישראל. סוגיית התחבורה בשבת מורכבת בשל התנגדות ולחצים של הממסד הדתי (ושל ח"כים מהשמאל המצדדים בעבודה המאורגנת בחברות התחבורה הציבורית). מאידך, הסוגיה ראויה מאוד לפתרון הולם שיאפשר לאנשים לנוע ברחבי ארצנו. דווקא השר כץ, עם הניסיון העשיר שלו, הוא האדם שיכול למצוא פתרון סביר לסוגיה, להניח אותו לפתח הממשלה הבאה שתוקם ולדאוג שיעבור.

 

תחבורה בשבת היא לא פינוק ובוודאי לא סוגיה של שמאלנים. זהו שירות חיוני ביותר שהפעלתו תפחית את מספר כלי הרכב על הכביש, תקטין זיהום ורעש ותאפשר נגישות תחבורתית גדולה לכולם, גם למי שאינו יכול או מעוניין לתחזק רכב.

 

לפני שבועות אחדים, ב-י"א באדר, נכח השר ישראל כץ בטקס הזכרון השנתי בתל-חי. הוא דיבר מול חניכי תנועת בית"ר ובכך הביע מחויבות למורשתה של תנועת בית"ר שאותה הקים מורו ורבו של מחנה הימין, זאב ז'בוטינסקי. ראוי שהשר כץ, המתגאה ביכולותיו הביצועיות להניע את גלגלי מהפכות התחבורה, ישאב השראה מערכיו הליברליים של ז'בוטינסקי, יישם את יכולותיו כביצועיסט ויוביל ניסוח מדיניות תחבורתית חדשה בימי שבת ובמועדי ישראל.

 

"רק הליכוד יכול" היא לא רק סיסמה. השר כץ, הנח לבוז'י שחזר אל מושבו באופוזיציה והוכח כי אכן רק הליכוד יכול ליישם מדיניות שתגשר בין צביונה היהודי של המדינה לחירות הפרט ובין רצון העם ליכולת לנוע בארץ בכל ימות השנה.

 

הכותב הוא ממקימי פורום "מנוף", חוג הצעירים הלאומי-ליברלי בליכוד

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארז יוסף
ברק הרשקוביץ
צילום: ארז יוסף
מומלצים