חפירות יולי אוגוסט: העבודות על הרכבת הקלה מעלות הילוך, רחובות ייחסמו בת"א
בשורה לתושבי המרכז: לאחר שנים של דחיות ומאבקים ייצאו לדרך החפירות ברחוב יהודה הלוי ובאזור גשר מעריב - שתיים מהנקודות המרכזיות של הפרויקט. הסוחרים והתושבים באזור חוששים. סגנית ראש העיר: "בלי זה ניתקע בפקק אינסופי". אז מתי נזכה לנסוע בה? כל הפרטים והמפות
הקיץ זה סוף-סוף יקרה: העבודות על הרכבת הקלה של גוש דן יעלו הילוך בשתיים מהנקודות המרכזיות של הפרויקט בתל אביב. גורמים בסביבת משרד התחבורה ובחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), האחראית על הפרויקט, אישרו שבחודש יולי יגיעו הפועלים ורכבי העבודה הכבדים לרחוב יהודה הלוי ליד הצומת עם רחוב אלנבי, ולאחר מכן, בחודש אוגוסט, יחלו העבודות גם בגשר מעריב שייהרס וברחוב קרליבך.
העבודות יימשכו זמן רב, עובדה שמדאיגה את התושבים והסוחרים באותם אזורים. אגב, תאריך היעד לחנוכת הקו האדום המחבר בין בת ים לפתח תקווה הוא 2021, אבל אם לסמוך על ניסיון העבר - לא מן הנמנע שגם בתאריך הזה הרכבת הקלה תישאר רק בהדמיות ובמפות.
היא תעבור ליד הבית שלי? צפו במפת התחנות המלאה
גורמים בעיריית תל אביב ובחברת נת"ע אמרו כי המפתח לתחילת העבודות מצוי בידי משרד התחבורה, האחראי על שינוי בנתיבי קווי התחבורה הציבורית באזורים האמורים. לדבריהם, "עד שלא יוחלט לאילו נתיבים יוסטו האוטובוסים הרבים המשתמשים בצירי התנועה שייפגעו, לא ניתן יהיה לקבוע בוודאות תאריך לתחילת העבודות, אשר ללא ספק יפריעו לזרימה הרגילה של התנועה".
להגדלה - הקליקו
להגדלה - הקליקו
מקור בפרויקט הוסיף כי "משרד התחבורה לא הזדרז עדיין לקבוע כיצד יופעלו קווי האוטובוסים לאחר תחילת העבודות ועד סיומן, ולכן עלול להיווצר עיכוב". על רקע זה יש להזכיר כי בעבר הכריזה נת"ע על תחילת עבודות, אלא שאלו לא החלו כמובן. במשרד התחבורה אמרו בתגובה לפניית ynet כי "בהמשך לעבודות המבוצעות בפורטל שנקר, בדיפו ובתחנת אם-המושבות, יבוצעו בחודשים הקרובים עבודות להקמת תחנות תת-קרקעיות בתחומי הערים רמת גן ותל אביב".
בעלי עסקים חוששים: זה יכול להיות גזר דין מוות
חברת נת"ע והרשויות הרלוונטיות מקיימות בימים אלה פעולות הסברה ישירות מול הדיירים ובעלי העסקים באזורים שבהם צפויות להתקיים העבודות. מצגות שהוכנו במיוחד לצורך מפגשים אלו שופכות אור על העבודות, וכן, גם על הבלגן, הצפויים בשנים הקרובות. אלא שבעלי העסקים באזור רחוקים מלהיות רגועים. רבים מהם טוענים כי לא הוזמנו כלל למפגשים עם נת"ע והעירייה, והם דורשים תשובות עם לוחות זמנים ושינויי צירים צפויים וחוששים להיפגע כפי שנפגעו עמיתיהם הירושלמים במהלך העבודות על הרכבת הקלה בבירה.
ב-2013: דו"ח חריף של המבקר על הרכבת הקלה
מנשה ממסעדת "אוליב" ברחוב קרליבך סיפר ל-ynet כי הוא ובעלי עסקים אחרים באזור קיבלו הודעה מהעירייה על פיתוח אזורי שיחל במאי 2015 ויימשך עד 2016 בכל יום מ-7:00 בבוקר ועד 19:00 בערב, כולל הסדרת מדרכות וביוב. "במקרה של הרכבת הקלה יש לנו חשש ברור", אמר מנשה. "לאף אחד לא בא לקנות בין גדרות וקידוחים. מהעסקים בערים אחרות אני רואה שיש פגיעה בעסק. זה ייצור פקקים וקושי בנגישות. מדובר בתקופה ארוכה וזו קטסטרופה. אם יהיה אובדן הכנסות נדרוש אותן מהעירייה. בסוף אמנם זה עוד יניב פירות, אבל בתקופה הקרובה זה לא נשמע מלבב".
רמי, בעלי מסעדת "מפגש הסטייק" המיתולוגית, הוסיף: "הייתי רוצה לדעת מתי כל זה קורה. לא קיבלנו מפגש לזימון למידע. זה יכול להיות גזר דין מוות עבורנו. תאריך היעד חשוב מאוד, ושיגידו איזה כבישים בדיוק ייסגרו. לפי מפת העבודות מדובר בסגירה משמעותית. 40% מהלקוחות שלי היום הגיעו ברכב, אנשים באים מכל הארץ. אשמח שהעירייה תיצור קשר לראות איך עוברים את המלחמה הזו".
יקותיאל לייבוביץ', בעל עסק נוסף שפועל באזור עוד משנות ה-50, הציע כי "העירייה יכולה לפחות להוזיל את המסים בזמן העבודות. הבנתי שהסגירות יהיו קטעים-קטעים, אבל קשה לי להאמין שלאורך שבע שנים כל הדרך הזו תהיה סגורה. אני מקווה שזה יהיה פתוח להולכי רגל, יהיה קשה להביא סחורה. אבל מה שיהיה יהיה".
אמיר וכרמלה, שמנהלים חנות אינסטלציה ליד צומת מעריב, שאלו בדאגה: "איך יעמידו פה כלי רכב ואיך יעמיסו סחורה? איך נחזיק מעמד כל כך הרבה שנים? לא פנו אלינו, אנחנו יודעים על העבודות רק משמועות, שהעירייה תעשה הנחה משמעותית בארנונה בשנים האלו".
יהודה מ"חומוס אבו אדהם" בקרליבך דווקא אופטימי: "זומנתי לפגישה, אבל לא הלכתי. הולכים לסגור את התנועה כאן וזה מלחיץ, אבל אני מאמין שהלקוחות שלנו יבואו וידלגו מעל קצת בנייה".
בסיור באזור שדרות שאול המלך, שם מתוכננת תחנה נוספת, יש כבר מי ששילם את המחיר על תחילת העבודות - חסרי הבית של מאהל ארלוזורוב. הם נאלצו, בדרישת עיריית תל אביב, כבר לפני כמה חודשים להידחק לפינת הפארק הצפופה כדי לאפשר את תחילת עבודות התשתית של נת"ע לקראת תחנת הרכבת הקלה שתיבנה באזור. סיור במקום מגלה, בינתיים, בעיקר ערימות חול בגובה כמה מטרים, אך עד כה מה שגודר אינו מפריע לתנועה באזור. השאלה היא מה יהיה בהמשך.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והאחראית על תיק התחבורה בעיר, אמרה כי בעלי נכסים בסמוך לתחנות הרכבת צפויים ליהנות מהשבחת העסק. "הבעיה תהיה עם דיירים מוגנים ובעלי חנויות", אמרה להבי. "נצטרך למצוא להם מקומות חלופיים".
לדבריה, הרכבת הקלה תהפוך לפעילה רק אם הכול יילך כמתוכנן בתחילת העשור הבא. "מכונות החפירה עוד לא הגיעו, ורק לאחר שייכנסו לבטן האדמה ניתן יהיה לקבוע כי מדובר בנקודת אל-חזור", אמרה להבי. "הסבל יהיה דומה לזה שעבר על ירושלים, אבל תל אביב והמטרופולין זקוקים לפתרונות הסעת המונים, כי בלי זה ניתקע בפקק שאין לו סוף".
ממשרד התחבורה נמסר כי "העבודות להקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב נכנסות לשלב מתקדם. בהמשך לעבודות המבוצעות בפורטל שנקר, בדיפו ובתחנת אם-המושבות, יבוצעו בחודשים הקרובים עבודות להקמת תחנות תת-קרקעיות בתחומי הערים רמת גן ותל אביב. חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) והרשויות הרלוונטיות מקיימות בימים אלה פעולות הסברה ישירות מול הדיירים ובעלי העסקים באזורים שבהם צפויות להתקיים העבודות. משרד התחבורה וחברת נת"ע יודיעו בזמן הקרוב לציבור הרחב על כל השינויים בקווי התחבורה הציבורית וסגירת צירי תנועה הצפויים להתרחש במהלך העבודות. השינויים יפורסמו לכשיתגבשו סופית לוחות הזמנים".