שתף קטע נבחר
 

כשר לפסח בעל כורחי

הייתי המום לגלות שבית חולים החליט לפשפש בתיקים כדי לחפש חמץ. זו עוד דוגמה להשתלטות הדת כמו מגפה, עד שנמצא את עצמנו באיראן משלנו

בעולם החופשי נלחמים על החירות, החופש, זכויות הפרט ושוויון מגדרי - ואילו בארצנו הקטנטונת בחרו להעצים את השליטה הדתית הסמויה במוסדות ציבוריים ובראשם בבתי החולים הציבוריים ובפרט בבתי החולים בירושלים.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet

אוטובוס בשבת גם לליכודניק / ברק הרשקוביץ

אל תשכחו את החולים הסופניים / לריסה ריבו

 

כפוסט דוקטורנט באוניברסיטה העברית הופתעתי לגלות שבבתי החולים הדסה עין כרם, הר הצופים ושערי צדק מופעלת "משטרת חמץ": למי מביננו שלא יודע מה זה או שלא יצא לפגוש אותם - הם שומרים שמעוסקים על-ידי חברת קבלן ועמדים בשערי הכניסה לבית החולים. המטרה שלהם למנוע כניסת חמץ לבית החולים כדי שחס וחלילה לא יכניסו לבית החולים מוצרים או מזון לא כשר".

הכיתוב המקדם את פני הבאים לבתי החולים  (צילום: סמעאן עאסי) (צילום: סמעאן עאסי)
הכיתוב המקדם את פני הבאים לבתי החולים (צילום: סמעאן עאסי)
 

כשראיתי את זה הייתי פשוט המום, בית חולים ציבורי שמשרת אוכלוסיות שונות מחליט להחיל את חוקי דת בבית החולים, לפגוע בזכויותיהם של אלפי מבקרים שאינם יהודים או לא שומרי כשרות, לפגוע בבריאות החולים, לערוך חיפוש עליהם לא בשביל לחפש סכינים, חומר נפץ או נשק אלא רק בכדי לחפש לחם, שאריות פיתה, חטיפים שנקנו לפי החג, ומתנות לא כשרות ולמנוע כניסה לבית החולים בכל מחיר.

 

חוק החמץ קובע כי "לא יציג בעל עסק בפומבי חמץ למכירה או לצריכה". כלומר, בתי החולים לא ימכרו חמץ בדוכני האוכל שלהם והמטבח שלהם יכין מזון כשר, אבל לצערי, למרות ידיעת החוק, בתי החולים לקחו את זה צעד קדימה ומנעו אפילו מהעובדים שלהם להכניס חמץ או לצרוך חמץ. כלומר גם עובדים ערבים וגם כאלו שהם לא שומרי כשרות מחויבים עכשיו לשמור כשרות. האין זו כפייה דתית?

 

האם יהודים לא נכנסים לבתי החולים בחו"ל בפסח כי הם אינם כשרים? למה בישראל יש להחיל חוק דתי על כולם ולפגוע תוך כדי כך ביסוד הדמוקרטיה - בחופש הבחירה? האם לא די בכך שאנחנו סובלים מזה שאין תחבורה בשבת, ושרוב מקומות הבילוי סגורים בשבת? די, נמאס. הגיע הזמן שהדמוקרטיה בישראל תהיה אמיתית ולא מזויפת.

 

אינני מתנגד לחופש הדת אבל להחיל חוקי דת על מוסד ציבורי זו בהחלט פגיעה ביסוד הדמוקרטיה, בחופש הבחירה. מצד שני, אני מתפלא על בית החולים שמקפיד על מזון כשר לפסח בעוד התרופות מיוצרות בחו"ל, במדינות של גויים. ודאי תאמרו שאלו רק תרופות, אבל תתפלאו לשמוע שיש נייר טואלט כשר לפסח ומשחת שיניים כשרה. הייתי שמח לדעת מה הפך אותם לכשרים ואיך הם בכלל קשורים לכשרות לפסח.

 

לאט לאט מחלחלים חוקי הדת עמוק לתוך הדמוקרטיה ומזהמים אותה בחוקים אנטי דמוקרטיים. מאז קום המדינה ועד היום אנחנו ממשיכים להיות עדים לחקיקה דתית ואנטי דמוקרטית: חקיקה שפוגעת בבני מיעוטים, חקיקה שפוגעת בזכויות האימוץ של בני זוג שאינם יהודים (חוק האימוץ), חוק שיפוט בתי הדין הרבניים הקובע באופן גורף שנישואים וגירושים בין יהודים ייערכו על פי דין תורה האוסר בין היתר גם על נישואי תערובת. לאט וכבר לא בשקט משתלטת לה הדת על המדינה.

 

אם בית החולים לוקח אחריות על התנהלותו, מדוע אין חתימה של דוברת בית החולים או נציגים שלו? ומדוע הכיתוב בערבית הוא תרגום גס ולקוי המביע זלזול. בין היתר נכתב במודעה בערבית ש"האוכל ייזרק החוצה" ואילו בעברית כתוב "יוחרם".

 

נראה שכבר הגענו לנקודה שבה הדת משתלטת אט אט על כל סממני החופש, ומתפשטת כמו מגפה שקטה עד שנמצא את עצמו במדינה דתית לא שונה בהרבה מאיראן או מכל משטר איסלאמי אחר במדינות ערב.

 

ד"ר עאסי סמעאן

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
מצות לפסח. ארכיון
צילום: index open
מומלצים