שתף קטע נבחר

 

בקשה לייצוגית: חברות האשראי מחקו נקודות

אחרי הפרסום ב ynet על היקפי מחיקת הנקודות והכוכבים של לקוחות ישראכרט ולאומי קארד לפני 3 שנים - והביקורת הציבורית שבאה בעקבותיו - מגיעה כעת גם בקשה לייצוגית. כנגד 2 החברות הוגשה תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית. השווי המצרפי של ההטבות שנמחקו: כ-100 מיליון שקל

כמעט 4 שנים אחרי שהודיעה ישראכרט על מחיקת הכוכבים בתוכנית ההטבות של החברה, הוגשה כנגדה תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית.

 

לכתבות נוספות בערוץ הכסף שלי : 

כך קיצצו חברות כרטיסי האשראי את ההטבות

 

התביעה, שהוגשה לפני כשבוע לבית משפט המחוזי מרכז, מגיעה חצי שנה לאחר הגשת תביעה דומה כנגד לאומי קארד.

נזכיר כי בתחילת שנת 2011 הודיעה ישראכרט כי היא מפסיקה את תוכנית הכוכבים, אחרי שנים רבות בהם היתה פעילה ואיפשרה קבלת הנחות תמורת מימוש כוכבים שצבר הלקוח.

 

חצי שנה מאוחר יותר הודיעה גם לאומי קארד כי תפסיק את תוכנית הנקודות שלה. חברות כרטיסי האשראי, טענו אז, כי ציבור הלקוחות לא מממש את הזכויות שהוקנו לו והרצון היה לייצר תוכנית הטבות חדשה ואטרקטיבית יותר.

 

סקר שערכו חברות האשראי עוד מספר שנים קודם, העלה כי 52% מהישראלים אינם משתמשים כלל בנקודות ובכוכבים. 70% מהישראלים לא יודעים כמה נקודות/כוכבים יש להם בכרטיס האשראי, ו-30% מהלקוחות אינם פותחים כלל את חוברת ההטבות החודשית. על פי הסקר, 70% מהישראלים טענו שהם מעוניינים בשיטת תגמול אחרת במקום שיטת הנקודות.

 

המציאות לא היתה שונה מתוצאות הסקר. על פי הנתונים, לקוחות חברות האשראי לא ניצלו את הכוכבים והנקודות שנצברו לזכותם, וכך כשהתוכנית כבר הסתיימה ולא ניתן היה לממש את הזכויות, נותרו ב"קופות" חברות האשראי מאות מיליוני כוכבים ונקודות בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

 

ברקע הכוונות אז של חברות האשראי, חשפנו כאן ב ynet, בסוף 2011, את היקפי המחיקות שתכננו החברות. החשיפה ב ynet עוררה סערה ציבורית ואף ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה לדון בנושא, מהלך שהוביל גם ליוזמת הצעת חוק (שבסופו של דבר לא יצאה לפועל).ישראכרט הסכימה להאריך את תוקפת מימוש הכוכבים בחצי שנה נוספת. אך מעבר לכך לא חל שינוי.

 

כעת, כאמור בתביעה שהוגשה, באמצעות עו"ד צבי מצקין , מבקש התובע להשיב לציבור את הזכויות שנמחקו.

 

"חסכו" 100 מיליון שקל

על פי כתב התביעה, התנהלות חברות האשראי לאורך השנים יצרה מצג לפיו הנקודות והכוכבים "מתגלגלים" משנה לשנה ונשמרים לזכותו של הלקוח. כך שניתן להשתמש בהם גם בעתיד. חברות האשראי גם הודו (על פי המפורט בדו"חות הכספיים שלהן) שהן חסכו עשרות מיליוני שקלים כתוצאה ממחיקת הזכויות של לקוחותיהן.

 

יש לציין כי למרות הדמיון בין כתבי התביעה כנגד לאומי קארד וישראכרט , קיים שוני ביניהן. על פי כתב התביעה, מסתבר כי לאומי קארד לא הגבילה את תקופת מימוש ההטבות בניסוח התקנון שלה – מה שמוסיף חיזוק לטענת התביעה. לעומת זאת בתקנון של ישראכרט נכתב כי תוקף הנקודות הינו לשנה.

 

כאמור, מהדוחות של חברות האשראי עולה כי ישראכרט ולאומי קארד "חסכו" יחד סכום של כ-100 מיליון שקל בעקבות מחיקת הנקודות והכוכבים.

 

בחודש ינואר שלחה לאומי קארד לבית המשפט תגובה לכתב התביעה. בתגובה מציינת לאומי קארד בין הייתר כי אין כאן התעשרות וזאת מכיוון שלא התקבל כסף ממקור חיצוני שנוסף למאזני החברה. עוד טוענת חברת כרטיסי האשראי כי גם אם לא היתה הגבלת זמן בתקנונים, הרי שאין מדובר ב"חוזה נצחי". בלאומי קארד הביאו גם חיזוק מהפיקוח על הבנקים שנציגה מטעמו השתתפה בדיוו בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת (בנובמבר 2011) ולא הצביעה על בעיה משפטית כלשהיא בנוגע למחיקה הצפויה.

 

על פי כתבי התביעה, נדרשות חברות האשראי לתת שנת הארכה נוספת שתכלול גם קמפיין נרחב למימוש ההטבות. כמו כן, אם הציבור לא יממש את ההטבות – יש להחזיר את הכסף לציבור, או אם הדבר אינו אפשרי - לתרום אותו לעמותות.

 

מקבוצת ישראכרט נמסר כי כתב התביעה התקבל בחברה. פרטיו נלמדים והחברה תגיב בערכאות המקובלות.

 

(ת.צ 18227-09-14), (ת.צ 62708-03-15)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים