חב' התעופה במפרץ הפרסי יפילו את ארה"ב?
חברות התעופה הגדולות בארה"ב יוצאות למאבק: חוששות שסבסוד ממשלתי של כ-40 מיליארד דולר שקיבלו חברות התעופה בנסיכויות, יאפשר להן להוריד את מחירי הכרטיסים - ולדחוק את דלתא, יונייטד ואמריקן איירליינס לפינה
"חברות התעופה של נסיכויות המפרץ הפרסי קיבלו סבסוד ממשלתי בגובה של כ-40 מיליארד דולר, ולכן גורמות לפגיעה בתחרות החופשית בענף התעופה". כך כתבו 3 חברות התעופה הגדולות בארה"ב - דלתא, יונייטד ואמריקן איירליינס - בפנייה לממשל האמריקני.
לכתבות נוספות בערוץ כלכלה :
בשבוע שעבר ביקש הממשל בארה"ב לקבל הבהרות מחברות תעופה ואיגודים מקצועיים לגבי הטענות נגד חברות התעופה של הנסיכויות - אמיראטס, אתיחאד וחברת קאטר איירווייס. בהודעה של משרד התחבורה האמריקני נכתב כי הממשל לוקח ברצינות רבה את הדאגה שהועלתה על ידי חברות התעופה האמריקניות.
על פי הטענות, 3 החברות מנסיכויות המפרץ הפרסי קיבלו סבסוד עצום שמאפשר להן להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה - ובכך לדחוק את חברות התעופה האמריקניות מאותם קווים בהם הן פועלות.
"אנו מכניסים מיליארדים לכלכלה האמריקאית"
חברות התעופה האמריקניות מבקשות מממשל אובמה לדון בנושא עם הממשלות של חברות התעופה הזרות, מחשש שהדבר יפגע באיתנות הכלכלית שלהן ובשוק העבודה בארה"ב. דוברים מטעם חברות התעופה האמריקניות קראו בסוף השבוע לנסיכויות "לאמץ אמות מידה כלכליות", כפי שנוהגות חברות התעופה האמריקניות כדי לקיים תחרות הוגנת.
בתגובה, טענו חברות התעופה של המפרץ הפרסי כי הן מספקות מאות אלפי משרות בארה"ב ואיימו כי משרות אלה יהיו בסכנה, אם הממשל האמריקני יסיק מסקנות שליליות נגד פעילותן. חברת אתיחאד, למשל, מסרה כי היא גאה להפעיל את מטוסי הבואינג שמיוצרים בארה"ב, מפעילה טיסות ל-6 נמלי תעופה במעצמה החזקה בעולם, מכניסה לשם מיליארדי דולרים ומספקת לאמריקאים אלפי משרות.
3 החברות הכחישו כי הן מסובסדות וציינו כי טרם קיבלו את המסמכים המרשיעים, אך הן שמחות על כך שהממשל החליט לבדוק את הטענות. יצוין כי חברת אתיחאד, שבסיסה באבו דאבי, רכשה בשנים האחרונות מניות רבות בחברות תעופה ברחבי העולם ובעיקר באירופה. בין השאר היא מחזיקה ב-49% ממניות חברת אייר ברלין, אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה; 49% מחברת אליטליה; ו-49% מחברת אייר סרביה.
לא מכבר רכשה אתיחאד כ-3% ממניות חברת אייר לינגוס האירית; 40% מחברת אייר סיישל; 24% מחברת ג'טאיירוויס; 10% מחברת וירג'ין אוסטרליה; וכן 33.3% ממניות חברת דארווין השווייצרית המפעילה טיסות באירופה.