הבנקים בישראל: מי הכי פחות הוגן ללקוחות?
על פי סקר "מדד ההגינות", 40% מלקוחות הבנקים נחשפו לחוסר הגינות בבנק בו מתנהל חשבונם. יותר מ-32% ציינו כי הם אינם יודעים מה גובה העמלות והריביות שהם משלמים מדי חודש לבנק
40% מלקוחות הבנקים מדווחים כי נחשפו לחוסר הגינות מצד הבנק שלהם, כשליש מהלקוחות חשים כי רמת ההגינות בבנק שלהם היא בינונית ומטה, כך עולה מדו"ח "מדד ההגינות" במערכת הבנקאית שמפרסמת המועצה לצרכנות.
- הלוואה לחג: איפה תשלמו הכי פחות?
במסגרת מדד ההיגינות, נבחנו 14 אירועים המבטאים מימדים שונים של חוסר הגינות ובהם העלאת מחירים של שירותי הבנק ללא התראה, גביית עמלות גבוהות על חשבון עו"ש, גביית ריביות גבוהות על שירותי אשראי, אי מתן מידע ברור בנוגע לעמלות הבנק שמאפשר השוואה לבנקים אחרים, זמני המתנה ארוכים למענה טלפוני של הפקיד בסניף ועוד.
בבחינת הפרמטרים השונים, עולה כי בנק לאומי נתפס על ידי לקוחותיו כהכי פחות הוגן מבין הבנקים שנבדקו בפרמטר של גובה העמלות והריביות שהוא נותן. בנק הפועלים ובנק דיסקונט נתפסים על ידי לקוחותיהם כהכי פחות הוגנים מבין הבנקים שנבדקו בפרמטר של תורים הארוכים בעמדת הקופה בסניף (טלר).
מזרחי-טפחות נתפס כבנק הכי פחות הוגן בפרמטר של העלאת מחירי עמלות בלי התראה מוקדמת ללקוח, ובבנק דיסקונט צויינו זמני ההמתנה הארוכים ביותר בהמתנה לקבלת נציג בטלפון.
באופן כללי בנק דיסקונט נתפס על ידי לקוחותיו כהכי פחות הוגן (36%) אחריו פועלים (34%) ואחריו בנק לאומי (32%).
מהנתונים עולה עוד כי כ- 40% מרגישים כי אין באפשרותם להשוות בין הבנקים בשל חוסר אחידות ובהירות במתן המידע ועל כן אין ביכולתם לקבל את כל המידע שמאפשר להם השוואה בין בנקים באופן ברור. כך, יותר מ-32% ציינו כי הם אינם יודעים מה גובה העמלות והריביות שהם משלמים מדי חודש לבנק.
עוד עולה מהבדיקה שנערכה, כי רמת המודעות ל'סל עמלות' שיזם המפקח על הבנקים, במסגרתו מוצע ללקוחות הבנק לשלם סכום קבוע עבור ניהול חשבון העו"ש, מאוד נמוכה.
רק 1 מכל 3 לקוחות הבנק שמעו על סל עמלות ולרוב לא באמצעות הבנק אלא ממקורות אחרים. שיעור ההצטרפות לשירות נמוך - פחות ממחצית המודעים לשירות החליטו להצטרף אליו (כ- 15% מהלקוחות בלבד החליטו להצטרף).
כ- 14% מהלקוחות שוקלים להחליף בנק בשנה הקרובה וכ- 5% כבר החליפו בשנה החולפת. הסיבה הנפוצה: חיפוש אחר ריביות ועמלות נמוכות יותר (כ- 54% מתוכם) וחיפוש אחר שירות טוב יותר (כ- 20% מתוכם).
המחקר נערך על ידי מכון גיאוקטוגראפיה באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם ארצי ומייצג של 700 נשים וגברים בגילאי 18+ בעלי חשבון בנק.