חמסה על לימודי המתמטיקה
בתוכנית הלימודים החדשה במתמטיקה הוסיפו רמת "5++". היא תייצר הפרדה בין המצוינים לטובים ותחליש את הרמות הנוכחיות. למה זה טוב?
לאחרונה התבשרנו על-ידי משרד החינוך על תוכנית לימודים חדשה במתמטיקה. אני מורה 13 שנים ומהרגע שהתחלתי ללמד החליפו ושינו את תוכנית הלימודים במתמטיקה שלוש פעמים. זה נשמע לכם הגיוני ותקין?
עוד בערוץ הדעות של ynet
לזכר סבא, חסיד אומות העולם / חי פיאסצקי
חסד אחרון לניצולי השואה / עפרה רוס
המתמטיקה לא השתנתה ולא משתנה, אלא רק מתפתחת ומתרחבת. מה שמיוחד במקצוע הזה הוא שמה שהוכח כנכון יהיה נכון לנצח, ולהבדיל ממקצועות אחרים אין צורך לעדכן "תפישות עולם". אז למה בכל זאת משנים תוכנית כל כמה שנים? יש אנשים שמאמינים שעשייה פירושה בהכרח שינוי. השינוי תמיד מבטיח לתקן ולשפר את תוכנית הלימודים הקודמת ובמקרה הנוכחי הדגש הוא על העלאת רמת הלימוד והעלאת אחוזי הניגשים לבגרות ברמה של 5 יחידות.
החלפת תוכנית לימודים כל 5 שנים בממוצע פוגעת בתלמידים ובמורים כאחד. כל תוכנית דורשת החלפת והתאמת ספרי לימוד, מה שאומר הוצאה גבוהה יותר מוטלת על ההורים שצריכים לקנות ספרים חדשים (במקום משומשים). יש לכך עוד השלכות רבות כמו למשל העבודה הרבה שנדרשת מהמורים ומהמערכת להתאים את עצמם לתוכנית החדשה. הגיע הזמן שתוכניות ייבנו לתקופה ארוכה, אז גם ניתן יהיה לבדוק את היעילות שלהן, שכן הטמעת תוכנית לימודים גם היא לוקחת זמן.
לדעתי, הבעיה בחינוך המתמטי בארץ היא באופן שבו מלמדים מתמטיקה ולא מה מלמדים, מכאן ששינוי תוכן הלימוד לא הוא שיביא את ה"בשורה" שלה כולם מייחלים.
בשנים האחרונות יש ירידה באחוז התלמידים שניגשים לבגרות ברמה של 5 יחידות. הסיבות לכך רבות ומגוונות: המורים והתלמידים קורסים מהעומס של תוכנית הלימודים. הכיתות מפוצצות בתלמידים וקשה להגיע לכל ילד. השעות שמשרד החינוך מקצה ללמידת כל נושא אינן ריאליות. משרד החינוך לא מקצה מספיק שעות לתרגול כל נושא, ואז מתפלאים שתלמידים רבים פונים למורים פרטיים לבקשת עזרה ותמיכה. לצערי, תוכנית הלימודים החדשה לא מתמודדת עם בעיות אלו - ולכן הבעיות הקיימות תמשכנה.
בתוכנית הלימודים החדשה הוסיפו רמת לימוד שנקראת "5++". כלומר, לא מספיק 5 יחידות, עכשיו צריך עוד שני פלוסים (לא מספיק אחד?) כדי להבדיל, להפריד ובעיקר להרחיק את אלו הלומדים ברמות הנמוכות. אל תרחיקו את התלמידים המעולים מהתלמידים הטובים. ידוע שהתלמידים המעולים הם כוח מושך לתלמידים הפחות טובים, הם מושכים ומאתגרים אותם מנטאלית ומדרבנים אותם לעבוד קשה.
המחשבה על יצירת רמת לימוד חדשה מקורה ברצון להשקיע בנוער העלית של ישראל, ואכן ראוי להשקיע בו. עד היום נוער זה הופנה למסגרות מחוץ לבית הספר שמיועד לנוער מחונן. במסגרות אלו ניגשים תלמידים מוכשרים במיוחד לבגרות בשלב מוקדם יותר מה שמאפשר להם להתחיל לימודים אקדמאיים עוד בטרם סיימו תיכון. לדעתי, ראוי לשלב את התוכנית של ה "5++" במסגרות אלו ולא בבית הספר התיכון הרגיל. אני סבור שאל לנו ליצור חלוקה נוספת ברמות הלימוד הקיימות בבית הספר. דבר זה "יחליש" את הרמות הנוכחיות, הן מבחינת התכנים הנלמדים והן מבחינת ההון האנושי.
מי שבחן לעומק את התוכנית יגלה שהתכנים שמופיעים ברמה "5++" נלמדו עד עתה באוניברסיטה. נראה כי למישהו באקדמיה אצה הדרך, ומדוע זה טוב? אני מבין שיש בחלק מהתכנים האלו עניין רב ופיתוח החשיבה המתמטית. מי שלמד אצלי יכול להעיד שאני משלב בשיעורים שלי תכנים רבים שמחוץ לתוכנית הלימודים. תכנים יפים ומלהיבים שנותנים לתלמידים מבט כוללני יותר על המקצוע המרתק והמעניין הזה. ההבדל הוא שאני לא בוחן על התכנים האלו, אבל מבין את החשיבות בלשלב תכנים אלו כחלק מהחוויה הלימודית אותה אני מציע לתלמידים שלי. אני סבור שאם עושים זאת נכון, תכנים אלו מקרבים תלמידים חלשים למקצוע - אחת המטרות החינוכיות שאמורות להיות לכל תוכנית לימודים.
אחד המתמטיקאים הגדולים, קרל פרידריך גאוס, אמר: "לא הידע, אלא תהליך הלמידה, לא התוצר אלא תהליך רכישתו, הם אלה המספקים את ההנאה הגדולה ביותר". בעיניי, זהו האתגר המרכזי בהוראה, ובוודאי במקצוע כמו מתמטיקה. יש לעניין את התלמידים במקצוע, לחבר אותם ולא להרחיק אותם. תנו למורים יותר זמן לתרגל ולהתעמק בתכנים הקיימים ומצד שני לאפשר להם לשלב תכנים מעשירים וחווייתיים בשיעור. בוא לא נשכח שבבית הספר אנחנו מלמדים ילדים ובחינוך עסקינן.
אני משוכנע שאם תתנו למורים יותר חופש אקדמי ותציידו אותם בכלים להוראה מגוונת ועדכנית, רמת ההוראה תעלה וגם מספר התלמידים שרוצים ללמוד ברמה של 5 יחידות. אבל לא פחות חשוב, התלמידים ייהנו מהלימוד ותדמית המקצוע בעיניהם תשתפר.
הכותב מחנך ומורה למתמטיקה בבית הספר "בליך" ברמת גן, זכה בתואר "המורה של המדינה" לשנת 2011
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il