שתף קטע נבחר
 

כך יוצקים רגש וחיים בשיש של טומי הילפיגר

זו הפעם השלישית שבה משתתפת חברת העיצוב הישראלית אבן קיסר בתערוכת "סלון דה מובילה" במילאנו, שנחשבת לאולימפיאדה של עולם העיצוב. החברה משווקת כיום את מוצריה ב-50 מדינות ברחבי העולם - ושימו לב: מעצב העל טומי הילפיגר עיצב את ביתו הפרטי במוצרי החברה

כשראו יוס שירן, מנכ"ל "אבן קיסר", ואלי פייגלין, סמנכ"ל השיווק, את הכתבה על החברה שהתפרסמה בגיליון המיוחד שהוציא מגזין העיצוב הבינלאומי Wallpaper לקראת שבוע העיצוב הבינלאומי במילאנו, הם חייכו בסיפוק. הייתה זו הוכחה נוספת להפיכת החברה הקטנה, שהוקמה בקיבוץ שדות ים לפני 28 שנה, לחברה גדולה ומובילה בתחומה בעולם.

 

עוד במדור "עיצוב ותכנון הבית " בערוץ הנדל"ן :

 

זו הפעם השלישית בה משתתפת "אבן קיסר" בתערוכת Fuori Salone במילנו, שנחשבת לאולימפיאדה של עולם העיצוב. בשנה שעברה נבחר המיצג "Islands" על ידי עיתון הטלגרף הבריטי כמיצג המרהיב של 2014. כך קרה שמידי יום בימי התערוכה הגיעו מאות אדריכלים, קניינים ומבקרים ל"פאלאצו סרבלוני", ארמון מהמאה ה-18 (שבו התגוררו בעבר נפוליאון וג'וזפין), כדי להתעניין במיצג האינטראקטיבי "Movements"; את המיצג הזה עיצב עבור "אבן קיסר" פיליפ מלואה, מעצב קנדי צעיר, בן 35, שמתגורר בלונדון ונחשב כוכב עולה בשמי העיצוב הבינלאומי.

 

שירן ופייגלין הבינו, שאם היתה בידם מטרה לשנות את האסוציאציה הראשונית שעולה למילה "שיש" כחומר קר, יקר ומנוכר - ולהפיח בו חיים - הרי שזו צלחה בידם, ובנוסף, ישראל הושמה על מפת העיצוב הבינלאומית. המיצג שיצר מלואה כלל 8 נדנדות עשויות כולן מקולקציית המשטחים של 2015, ותצוגה של יער עציצים טרופי - שגם אותו יצר ממשטחי השיש.

המיצג של חברת אבן קיסר בתערוכת העיצוב האיטלקית (צילום: טום מניון) (צילום: טום מניון)
המיצג של חברת אבן קיסר בתערוכת העיצוב האיטלקית(צילום: טום מניון)

ברגע בו התיישבו המבקרים האלגנטיים על מושבי הנדנדות עשויי השיש והחלו להתנדנד, הם חזרו באחת לעולם של ילדות וחוסר דאגות. אחר כך הגיע הקינוח של ארוחת הערב המפוארת בארמון, שהוכן כולו בהשראת שיש אבן קיסר שחור.

 

"לגרום לאנשים לשכוח שזה חומר שטוח"

ההשתתפות בשבוע העיצוב במילאנו והצגת המיצג האינטראקטיבי הן חלק מאסטרטגיה שיווקית חדשה: לפנות לקהל יעד מקצועי של מעצבי פנים וארכיטקטים. "בחרנו בפיליפ מתוך כמה מעצבים שפנינו אליהם או שהם פנו אלינו, כדי לעצב את המוצר באמצעות השיש", מסביר פייגלין. "המיצג מעביר מסר ברור הממחיש עד כמה העיצוב מהווה נדבך משמעותי בערכי היסוד של החברה. מסר זה גם בא לידי ביטוי בהחלטה ליצור קשר עם מעצבים, כגון סטודיו העיצוב Raw Edges ב-2014 ועם פיליפ מלואה השנה, שהגיע עם הרעיון של הנדנדות. הבנו שיש פה משהו שונה - הבנו שפיליפ מפתח מיצג שלא התכוונו אליו. זה הכריע את הכף".

המעצב פיליפ מלואה. "ידעתי שאצטרך לחשוב ולעבוד אחרת"  (צילום: טום מניון) (צילום: טום מניון)
המעצב פיליפ מלואה. "ידעתי שאצטרך לחשוב ולעבוד אחרת" (צילום: טום מניון)
 

"בתור מעצב, אני אוהב להסתכל וללמוד מהעבר. אני שואב השראה ממה שהיה לפני 70 שנה ולא ממה שקורה בהווה", מוסיף מלואה, שהיה זמן קצר גם דוגמן של "פראדה". "כשראיתי את 'אבן קיסר', ידעתי שאצטרך לחשוב ולעבוד אחרת מאשר עם חומרים אחרים. המטרה היתה לתת חיים לאבן, לצקת בה רגש כדי שהיא תדבר אל האנשים".

 

איך בדיוק עושים את זה?

"כשלוקחים חומר תעשייתי כמו משטחי אבן קיסר, שהם לוחות שטוחים שמתקשרים אוטומטית למשטחי דלפק של מטבח -ומסוגלים לעבוד איתו ולגרום לאנשים לשכוח שזה חומר שטוח - זה משנה את התפיסה של האנשים לגבי מהי אבן קיסר. עבורי זו הייתה הזדמנות לומר לאנשים, שכמו שאני הייתי יצירתי עם החומר הזה, הם גם יכולים להיות יצירתיים יותר בסביבה הביתית שלהם".

 

כיום מונה אבן קיסר כ-1,100 עובדים, ונחשבת לחלוצה עולמית בתחום משטחי הקוורץ. כאמור, היא החלה את דרכה כמפעל קטן לייצור מרצפות, שהלך והתרחב עם השנים. לפני שלוש שנים יצאה החברה בהנפקה מוצלחת בנאסד"ק, בהובלת שירן. "החברה עלתה על דרך המלך בסוף שנות ה-90, כשהחלטנו ללכת על אסטרטגיה של ייצוא", מסביר שירן. "בשנת 2000 כבר רוב המכירות היו לייצוא, כשהייצור כולו מתבצע בישראל".

 

למה לא להסתפק בשוק הישראלי?

"לצערי, לא קל פה. אין בישראל מערכות תומכות כמו שיש בחו"ל, להפך. הרבה גופים מחפשים פה איך להקשות. מכאן הגיעה גם ההחלטה להנפיק את החברה, ולהסיר חסמים של הון".

מימין: יוסי שירן, פיליפ מלואה ואלי פייגלין. "הבנו שפיליפ מפתח מיצג שלא התכוונו אליו, וזה הכריע את הכף" (צילום: דוד זנראדי) (צילום: דוד זנראדי)
מימין: יוסי שירן, פיליפ מלואה ואלי פייגלין. "הבנו שפיליפ מפתח מיצג שלא התכוונו אליו, וזה הכריע את הכף"(צילום: דוד זנראדי)
 

הקיבוץ עדיין נהנה

מאז הנפקתה והפיכתה לחברה ציבורית, עלה שווייה של החברה מ-370 מיליון דולר בעת ההנפקה ללמעלה מ-2.2 מיליארד דולר כיום. בשנת 2014 הסתכמו הכנסותיה השנתיות ב- 447.4 מיליון דולר, צמיחה של 25.5% לעומת שנת 2013.

מלבד בישראל, משווקת כיום החברה את מוצריה בכ-50 מדינות ברחבי העולם תוך התרחבות מתמשכת בארה"ב, שמהווה את השוק המרכזי של החברה. בשנת 2014 היוו הכנסות החברה מפעילותה בארה"ב 41.5% מסך הכנסות החברה. כדוגמא, מעצב העל טומי הילפיגר עיצב את ביתו הפרטי במוצרי Caesarstone. במאי הקרוב תפתח "אבן קיסר" מפעל ראשון מחוץ לגבולות ישראל, בג'ורג'יה, ארה"ב, כדי לתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים למשטחי החברה בצפון אמריקה.

 

שירן, אגב, מתוגמל בהתאם. השנה הוא נכנס בזכות רווחי החברה לצמרת טבלת שיאני השכר ל-2014, עם תגמולים בהיקף של כ-10 מיליון שקלים. גם חברי קיבוץ שדות ים רוכבים על הגל. לאחרונה מכר הקיבוץ 5.5 מיליון ממניותיו בשווי של מאות מיליוני דולרים. הקיבוץ אמנם מחזיק עכשיו רק ב- 35.2% מהמניות וחדל להיות בעל השליטה בחברה, אבל החברים, יש להניח, לא מתלוננים על כך.

 

"המטבח משמש בעת הזאת מרכז הבית", מסבירים שירן ופייגלין. "הוא גם הפסיק להיות נחלתן הבלעדית של נשים; גברים רבים נהנים מהשהות בו ונשאבים לתחום הקולינריה. מצד שני, בואו לא נתבלבל", הם צוחקים, "עדיין, מי שאומרות את המילה האחרונה ומחליטות על צבע השיש ועל צורת המטבח - אלו הנשים".

 

עולם העיצוב מושתת על טרנדים. אתם הולכים עם טרנדים, או יוצרים אותם?

"אנחנו מודעים למגמות ולטרנדים", משיב פייגלין. "קו הייצור שלנו, שמבוסס על טכנולוגיה ייחודית והבנה בעיצוב הטרנדים, מותאם לכך, ואנחנו שומרים את הסודות של הייצור הייחודי והמיוחד שלנו לעצמנו. אנחנו עוקבים ומבינים מגמות עיצוביות עכשוויות, ומשתדלים לתרגם אותן למשהו פרודוקטיבי. במקביל, אנחנו גם יוצרים טרנדים. לא מזמן יצר מעצב גרמני מיטת שיזוף עם שולחן קטן עשויים מאבן קיסר. בפריז ראו את המיצג וייצרו כמוהו. לאחרונה יצאנו עם סדרת 'אירופה', בהשראת אחד הירחים של שבתאי - וכבר יש סביב זה התעניינות גדולה".

 

"אנחנו כל הזמן עובדים על הבידול של עצמנו ביחס למתחרים", מוסיף שירן. "בידול שמושתת על ההבנה של קהל הלקוחות, המגמות ויכולת הביצוע שלנו".

 

מה הצבעים הפופולריים היום במשטחים?

"הגוונים של היום סולידיים יחסית, והמטרה היא להתאים אותם לסביבה", משיב פייגלין. "אנשים מעדיפים לקבל החלטות פחות דרמטיות כשמדובר בשיש. הם לא רוצים להגיע מהר לרגע בו יסתכלו על שיש אדום או סגול וישאלו: "יחסינו לאן?". לכן, ניכרת מגמה של חזרה לטבע: הצבעים הם רכים, צבעי אדמה, ויש בשיש 'עורקים' המעניקים הרגשה שאתה בטבע".

 

"אני שמח שמקיבוץ יצא המשטח הכי טוב בעולם", מסכם שירן כשהוא סוקר בהנאה את המיצג. "כמנכ"ל החברה, אני מסתכל שנים קדימה. סימנו לעצמנו מטרה להיות חברת המשטחים המובילה בעולם גם בריצוף וחיפוי, וכל החברה ממוקדת במטרה הזאת.

 

"התערוכה במילאנו הוכיחה שאנחנו בדרך. המיצג מעורר גלים, מושך תשומת לב, זוכה לכותרות ומתורגם למכירות. אם בשנה הראשונה אנחנו פנינו וביקשנו שיגיעו לראות אותנו, השנה כבר ביקשו להגיע אלינו. מעצבים מובילים מכל העולם מבינים שאנחנו עושים דברים מעניינים ויוצאי דופן. הם מבינים את העוצמה הישראלית".

 

הכותבת הייתה אורחת של חברת אבן קיסר במילאנו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טום מניון
המיצג של חברת אבן קיסר בתערוכה במילאנו
צילום: טום מניון
מומלצים