איטליה: עושים כבוד לאנימציה הישראלית
פסטיבל Cartoons On The Bay לאנימציה המתקיים בוונציה, אירח השנה את היוצרים מישראל, להם העניק שלל שבחים ופרסים - בראשם לחנן קמינסקי, ראש המחלקה לאנימציה בבצלאל שזכה בפרס מפעל חיים
כבוד רב לתעשיית האנימציה ויוצריה בישראל. פסטיבל האנימציה Cartoons On The Bay המתקיים בוונציה, העניק במוצאי שבת את פרס היצירתיות והצטיינות הטכנית בתחום האנימציה ליוצרים בישראל. רוברטו ג'נובזי, מנהל הפסטיבל שאורגן על ידי רשות השידור האיטלקית RAI, הדגיש בפני מאות באי הפסטיבל את הנימוקים לפרס: "מדינת הסטארט-אפ, מצמיחה כעת יוצרים צעירים שבולטים בזירה הבינלאומית. הטכנולוגיה בישראל מצעידה את הענף אל עבר עתיד חדש ועשיר ברעיונות".
את הפרס למדינה אורחת של הפסטיבל העניק ג'נובזי לשגריר ישראל באיטליה, נאור גילאון "כמי שמסמל את התרבות הישראלית שלשמה אנו מעניקים את הפרס". היצירה הישראלית יכולה לרשום לעצמה הישג חשוב שכן באותו אירוע חגיגי זכו בפרסי הפסטיבל הבינלאומי, באותה נשימה, ענקים בתחום כמו אולפני דרים-וורקס (מיוצרי "שרק"), והוענק פרס מפעל חיים לחנן קמינסקי, העומד בראש מסלול האנימציה בבצלאל.
הטריילר של סרטו של קמינסקי מ-1995 "Aaron's Magic Village"
פרס נוסף: סרט האנימציה החינוכי והחברתי הטוב ביותר הוענק לסרט "ענפים שבורים" שהופק על ידי עמית ראסל גיצלטר. מדובר בסרט קצר המספר את סיפורה האישי של נכדה וסבתה ניצולת שואה. בפסטיבל שנמשך שלשה ימים השתתפו מטובי היוצרים בישראל ביניהם: דוד שליטא, מנכ"ל פסטיבל 'אנימקס' וממייסדי תעשיית האנימציה בישראל, רון אייזק, הבעלים אולפני האנימציה 'בייבי' לתינוקות, יוני כהן הבעלים של Snowball, יובל נתן בעלי Animation Home (ביחד עם אשתו מרב), והאנימטורית לירן קפל.
"זאת הכרה חשובה באירופה המעידה על היכולת הישראלית לייצר תכנים ולקדם שיתופי פעולה שעשויים לקדם עוד יותר את התעשייה בישראל ולהזרים אליה פרויקטים בקני מידה גדולים יותר", ציינה קוסטנצה אסקלאפון, סגנית הנשיא של רשות השידור RAI, ומי שתמכה בבחירה בישראל לפרס. ואכן, מי שמביט באחוזי הגידול השנתי בתעשיית האנימציה והמשחקים העולה בכל שנה ב-13 אחוז בקירוב, וצפויה לגלגל בשנת 2016 סכום אדיר בסך 242 מיליארד דולר, לעומת 122 מיליארד בשנת 2010, מבין כי ישראל יכולה רק להרוויח אם תשקיע ותחוקק חוקים שיסייעו לפתח את התעשיה.
חנן קמינסקי, שזכה בפרס מפעל חיים התקשה להסתיר את התרגשותו. " בניגוד לאנשי הקולנוע שרגילים לאור הזרקורים, אנשי האנימציה שעובדים בחדרים חשוכים אינם רגילים שמכבדים אותם ומעניקים להם הכרה. לא צפיתי לכבוד דומה".
לדבריו, יש בישראל עניין רב בסרטי אנימציה וחובה לאמץ דרכים לקדם את הענף. "זה לא רק מקדם עסקי מוצלח אלא גם מקדם תרבותי. היתרון שלנו הוא השפה שהיא אוניברסלית. ילדים הם ילדים באשר הם ומרבית הסרטים מדובבים בקלות. בכפר הגלובלי שבו אנו חיים, ילדים נחשפים בקלות רבה יותר לתרבות ממדינות שונות באמצעות האנימציה. הקהל אוהב ומצפה לזה. אנימציה היא חלק מעולם הקולנוע. כך מקובל בפרסי האוסקר, כך זה בצרפת וכאן באיטליה. בישראל צריכים ללמוד להעניק יותר הערכה לענף ולשלבו גם כחלק מחלוקת פרסי אופיר".
לדברי אריאלה פיאטלי אוצרת לקולונע ישראלי באיטליה וממפיקי הפסטיבל, קיימת התעניינות אדירה בקולנוע הישראלי בארץ המגף. "איטליה מדינה בה תרבות קולנוע עשירה מזהה את התוכן והאייכות שיוצרים ישראלים מעניקים. את פירות ויבול הפסטיבל הנוכחי בונציה, יקטפו חובבי הקולנוע והאנימציה בישראל בשנים הבאות שכן במהלך הפסטיבל נרקמו קשרים מסחריים ונרמה התעיינות רבה מצד מפיקים בינלאומים בחומרים וביכולת של הנציגים הישראלים".
אלדד גולן, נספח התרבות בשגרירות ישראל ברומא, סיכם כי: "חרף הניסיונות לקרוא לחרם על ישראל ולפגוע בהשתתפותה בימים רגישים כמו אלו, אין זה מובן מאליו להתקבל כמדינה אורחת, ועוד בפסטיבל כה חשוב".
כיתוב תמונה: איורים מתוך סרטו החדש של חנן קמינסקי "המלך שלמה" שיצא לבתי הקולנוע בשנת 2017 והכנתו נמשכה כעשור שנים.