האזינו: המצעד הים תיכוני הגדול
מג'ו עמר ועד לעומר אדם. מהמאבק של אביהו מדינה למהפכה שעשה אייל גולן. אבי שושן מלווה את המצעד הים תיכוני הגדול של ynet, רדיו תל אביב, רדיו חיפה ורדיו דרום - המשודר ברגעים אלה בהגשת אלי יצפאן. הצטרפו אלינו
באולפן רדיו תל אביב שודר במהלך יום העצמאות המצעד הים תיכוני הגדול, המציין 40 שנה לפריצת הזמר המזרחי אל תחנות הרדיו. במצעד החגיגי, אותו הגיש אלי יצפאן ושודר בסינדיקציה גם בתחנות רדיו חיפה ורדיו דרום בשיתוף ynet - התארחו כמה מהזמרים המובילים בז'אנר, ובסיומו הוכרז מהו הלהיט הים תיכוני הפופולרי ביותר בכל הזמנים, אותו בחרו גולשי ynet. ופופולרי היא מילת מפתח, כיוון שבכל זאת מדובר בז'אנר שהפך מסגנון מוזיקלי מושמץ וכלוא בגטו - לחלק בלתי נפרד מהמיינסטרים הישראלי.
שעה רביעית: והמנצח הוא...
חמשת הלהיטים הגדולים של הז'אנר המזרחי שייכים לשלושת הזמרים שהשורש מ.ל.ך הוכתר לראשם: זוהר ארגוב, אייל גולן ושרית חדד.
חדד, האישה הראשונה של הז'אנר המזרחי עם כניסה יחידה למצעד הישר למקום החמישי עם "כשהלב בוכה", השיר המרגש שנכתב על ידי שמואל אלבז לאחר הלינץ הנורא של שלושת חיילי צה"ל ברמאללה בשנת 2000. חדד היא מוסד בספר דברי הימים והעובדה שהצליחה להכניס רק שיר אחר למצעד 20 הגדולים מפתיעה.
ארבעת השירים הראשונים מתחלקים בין אייל גולן לזוהר ארגוב שדיונים ומאמרים רבים נכתבו לגבי ההשפעה של השניים על המוזיקה הישראלית כולה והדעות חלוקות על מי מביניהם הוא ה"מלך" האמיתי של הז'אנר המזרחי בישראל.
ההפתעה הגדולה של המצעד היא התברגותו של "כשאחר" הישר למקום הרביעי, השיר שקיבל משמעות רכילותית כשגרושתו של גולן החלה לצאת עם גיבור הריאליטי האהוב בישראל. "כשאחר" אכן להיט נהדר של גולן, אך בדרך לשם הוא גבר על להיטי ענק כמו "זה הזמן לסלוח" של יואב יצחק ו"האחת שלי" של ישי לוי לדוגמא שכלל לא נכנסו. האם באמת זהו השיר השני הכי אהוב ומצליח של גולן? ימים יגידו.
ארגוב כאמור זכה במקום הראשון עם "הפרח בגני" אבל גולן משנה לו עם "צליל מיתר" היפהפה. מעניין לראות כיצד הציבור הישראלי יודע להוקיר את תרומתו המוזיקלית של ארגוב, שנפטר לפני 28 שנה ושיריו עומדים עד היום במבחן הזמן ואף מתעצמים ומקבלים משנה תוקף לאורך השנים. מה שבטוח, ארגוב אולי הרגיש בדד בחייו, אבל זכרו ושמו יהדהדו כאן עוד שנים רבות.
שעה שלישית: עשרת הגדולים
אי אפשר לדבר על מהפכה מזרחית בלי לציין את חיים משה, הזמר האדיר משכונת מורשה שכבר למעלה מ-40 שנה מהווה חלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי. למצעד נכנס במקום השמיני והמכובד להיטו הענק "נשבע" שהפך לאורך השנים לשיר כניסה לחופה הפופולרי בישראל, אבל למשה, יש גם לא מעט להיטי ענק אחרים שמזכים אותו במקום של כבוד בתרבות הישראלית. בשנים האחרונות הוא נהנה מפריחה מחודשת עם סיבוב הופעות מצליח שרץ אוטוטו כבר שלוש שנים, מקפיד להוציא שיר חדש אחת לכמה חודשים ובמקביל, הוא אף התברג למקום החמישי ברשימת עשרת המבצעים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי לשנת 2014 לפי אקו"ם. חיים משה הוא מוסד בקרב הקהל הים תיכוני שגם היום, אפרופו מהפכה, עדיין לא קיבל באמת את ההכרה לה הוא ראוי.
במקום השביעי שמענו גם את שלומי שבת עם הלהיט הענק "אבא". הצלחתו של השיר המרגש נבעה גם מהעובדה שעד אז, זמרי הז'אנר הטיבו לשיר על האמהות כשלמעשה, אין זמר מזרחי שאין לו שיר על אמא. שבת, זיהה את החוסר בשירים על החצי השני במשפחה, וכבר מיד עם יציאתו השיר הפך לקלאסיקה מודרנית.
וגם: כדאי לתת את הדעת על מספר 6 במצעד: "ים של דמעות" בביצוע המקורי של זוהר ארגוב. קשה לדבר על שיר זה ולא להתייחס לביצוע של נינט שהביא לה את תואר הכוכב נולד הראשון של מדינת ישראל. העובדה שזמרת ממוצא מזרחי ביצעה בגמר של תוכנית הפריים טיים של ערוץ 2 שיר מזרחי של זמר שנפטר בנסיבות פליליות, וסחפה המוני צופים להצביע לה עד לניצחון, היא אבן דרך נוספת בשינוי התרבותי של ישראל וגם לה יש חלק לא מבוטל בפריצה הגדולה של הז'אנר שבאה שנים ספורות אחר כך. נינט אולי שרה היום שירי רוק, אבל בספר דברי הימים, השפעתה על המהפכה חקוקה.
שעה שנייה: כבוד לדור המייסד
השעה השנייה של המצעד, עם "הפרויקט של רביבו" כמגישים אורחים, עומדת בסימן הדור הוותיק של הז'אנר המזרחי, זה שפרץ את הדרך וניתץ את חומות האפליה. ישי לוי הקליט את "רעיה" בשנים הקשות של ההתמכרות לסמים, אבנר גדסי טיפס לפסגות עם "נפרדנו כך" אבל מאס במאבקים ועשה סיבוב פרסה לביתו למשך שנים ארוכות, אביהו מדינה אולי הדליק אמש (ד') משואה לתפארת מדינת ישראל אבל כשהקליט עם שימי תבורי את "אל תשליכני" ייתכן וכיוון לא רק לשיר תפילה למען דור ההורים אלא גם לבני עדות המזרח בשנים של הקיפוח הגדול.
לוי, גדסי ומדינה סללו את הדרך לזמר שיבוא שנים אחר כך ויהפוך לזמר הישראלי המצליח ביותר של ישראל: אייל גולן. במקום ה-12 התחילה המהפכה החדשה כשלהקת אתניקס בחרה בחצי השני של שנות ה-90 זמר אלמוני עם קול זמיר בשם אייל ביטון ובשני אלבומי מופת, המציאו מחדש את הז'אנר המזרחי. "צאי אל החלון" הוא השיר שגרם לציבור להגביר את הווליום ברדיו כדי שגם השכנים יהנו - ותחושת הבושה בהאזנה למוזיקה מזרחית התחלפה בצלילים חדשים של פופ ים תיכוני קליט שסחף אחריו תעשייה שלמה שזנחה את הטורקית ומוזיקת הדיכאון ששלטה עד אז לטובת הכפיים.
אז מה היה לנו בשעה הראשונה?
"דרך השלום" הפך השנה מאחד המחלפים הסואנים של מדינת ישראל ללהיט הים תיכוני המצליח ביותר של הז'אנר כולו בשנים האחרונות. אחרי שלוש שנים בהן ניסו מיטב זמרי הז'אנר לייצר מגה להיט, הגיע דווקא זמר אלמוני בשם פאר טסי - ובזכות שיר פופי קליט, הצליח לדחוק בדרכו לצמרת 20 הלהיטים הגדולים. להיטי ענק אחרים שכיכבו כאן בשנים האחרונות: "אש" של משה פרץ, "הכל זה מלמעלה" של דודו אהרון", "מונו" של שלומי סרנגה ואפילו "בלבלי אותו" של קובי פרץ. ייתכן וכניסתו של "דרך השלום" למצעד התאפשרה בזכות היותו הלהיט העדכני ביותר שחרוט באוזני המצביעים ואת השפעתו האמיתית נוכל לדעת רק במצעדים דומים שיתפרסמו רק בעוד כמה שנים, כשהשיר ייאלץ לעמוד במבחן הזמן.
לעומתו, "טיפת מזל" של זהבה בן, לא רק שעמד במבחן הזמן, אלא למעלה מ-25 שנה מיציאתו, וישנה תמימות דעים כי זהו אחד השירים האהובים ומשפיעים על הז'אנר הים תיכוני. בן, אולי לא זוכה להצלחה מסחרית בשנים האחרונות וסיפור חייה מתכתב עם מילות הלהיט שהביא לה את הפריצה הגדולה, אבל מקומה בספרי ההיסטוריה של התרבות הישראלית כולה, יישמר לעד.
עוד במצעד: עמיר בניון, אחד היוצרים הבולטים בתרבות הישראלית עם "ניצחת איתי הכול" שיצר בשנים בהן האומנות ולא הפוליטיקה היא זו שהכתיבה את האמת האומנותית שלו, אביבה אבידן שחברה לאלי לוזון והפכה את "פרי גנך" לנכס צאן ברזל של עולם המוזיקה הישראלי וגם כניסה ראשונה ולא אחרונה למצעד של לא אחר מאשר אייל גולן עם הלהיט היפהפה והמרגש שלו - "אם יש גן עדן".