'עקבות במים': ראסל קרואו בעקבות מל גיבסון
ב-1981 כיכב מל גיבסון האוסטרלי בדרמת המלחמה "גליפולי" על טראומת ארצו משדה הקרב בטורקיה. עכשיו יוצא לשם גם ראסל קרואו, שכמו קודמו עטור התארים וההשמצות, מבקש להתנסות גם בבימוי. סרטו הראשון "עקבות במים" לא יביא לו הפעם אוסקר, אבל הוא מעיד על חזון קולנועי ראוי ושאפתני
"עקבות במים" ("The Water Diviner") - סרטו הראשון כבמאי של ראסל קרואו ובכיכובו - מגיע אל האקרנים בארץ בדיוק מאה שנה אחרי שכוחות צבא בריטיים, צרפתיים, אוסטרליים וניו-זילנדיים נחתו בחופי חצי האי גליפולי שבטורקיה במסגרת אחת המערכות העקובות מדם בתולדות מלחמת העולם הראשונה.
עוד ביקורות סרטים ב-ynet:
סיפורו של הסרט מתרחשת ארבע שנים לאחר המערכה ההיא, שכבר תועדה בסרטו המרשים של פיטר וויר מ-1981, "גליפולי" בכיכובו של מל גיבסון הצעיר (שמאז הפך לכוכב הוליוודי זוכה אוסקר וגם במאי, וכך גם קרואו עתה). העלילה נעה בין שחזור הזוועות של מלחמת השוחות לבין ההווה, שבו יוצא אלמן אוסטרלי לטורקיה על מנת לאתר את שלושת בניו הנעדרים בקרב.
מבחינה זו, סרטו של קרואו עוסק יותר בתוצאותיה הנוראות של המלחמה, בהשלכותיה הרגשיות ובכאוס שהמשיך לשרור אחריה, מאשר בקרבות המדממים עצמם. במילים אחרות, הוא מתרחש יותר בטריטוריה של "כמה טוב לחיות" המופתי של ברטראן טברנייה מ-1989, שגיבורו הוא קצין צרפתי האחראי לזיהוי מאות אלפי גופות שנותרו בשדות הקרב של אותה מלחמה.
דמות מקבילה אף נמצאת בסרט, אך אינה זו שמגלם קרואו, כי אם קצין גאה מהצבא התורכי המובס (בגילומו של יילמז ארדואן הזכור מ"היו זמנים באנטוליה"), שמסייע לכוחות הבריטיים הכובשים לאתר את גופות הנופלים. הקשר שנרקם בין מייג'ור חסן זה לבין קונור האוסטרלי הוא אחד היסודות עליהם נשען הסרט, והופעתו המאופקת של ארדואן מעניקה לסצינות המשותפות לשניים עוצמה מסוימת.
הסרט נפתח כאשר החוואי קונור משוטט בערבה האוסטרלית עם מוטות מתכת במטרה למצוא מים, ואז מתחיל לחפור במרץ באדמה הצחיחה רק כדי לגלותם באותה נקודה ממש. כאשר הוא שב הביתה, מבקשת ממנו אשתו להיכנס ולקרוא סיפור-שלפני-השינה לשלושת בניהם, והמראה שלו יושב וקורא את מעשיות אלף לילה ולילה בפני שלוש מיטות ריקות מבהיר לנו את מצוקתה של האישה.
מתברר ששלושת הבנים נעדרים מאז יצאו להילחם בגליפולי (25 באפריל - יום תחילתו של הקרב, הוא גם יום זיכרון לאומי לחללי המלחמות באוסטרליה וניו זילנד) ארבע שנים קודם לכן, ונדרש עוד אירוע טראומטי נוסף כדי שקונור ייצא לאיסטנבול על מנת לאתרם. שם הוא נתקל בקצינים בריטיים מתנשאים שאינם ששים לשתף עמו פעולה, ובאלמנה טורקיה (אולגה קורילנקו) המנהלת מלון מקומי שבעלה נהרג במלחמה.
עם הגיעו לגליפולי, למרות הניסיונות לעצור בעדו, הוא חובר אל מייג'ור חסן ואחד מפקודיו הוותיקים (ג'ם יילמז), ובעזרתם אכן מאתר את שרידי שניים מבניו (והדרך בה הוא מוצא את המקום המדויק מעידה על כוחות פלאיים שקונור מצויד בהם, משהו שהסרט מתייחס אליו כמובן מאליו). עתה נותר לו לגלות מה עלה בגורלו של הבן השלישי, שהחיפוש אחריו שולח אותו אל מעמקי האימפריה העותמנית הקורסת, השקועה עתה במלחמה מול יוון.
שלא בטובתו מעמיס התסריט רובד מלודרמטי נוסף, שבמרכזו האלמנה הטורקיה ובנה הקטן, שאף כי בהתחלה מגלה הסתייגות מנוכחותו של "האויב" האוסטרלי במלונה, מהר מאוד נכבשת על ידי סיפורו הטרגי ונחישותו למצוא את בניו.
ישנן בסרט כמה סצינות מרשימות כמו סופת חול אימתנית שמפניה מציל האב את שלושת בניו בצעירותם, ולוחמת השוחות כוללת דימויים שאינם חסים על הצופה הרגיש. לזכות "עקבות במים" ייאמר עוד, שהצגת הכוחות הטורקיים אינה לוקה בחד ממדיות. אדרבא - הסרט נפתח בהתכוננות שקטה שלהם לקראת מתקפה עם שחר, באותו יום בו נסוגים גייסות הצבא האוסטרלי והניו-זילנדי (אנזא"ק) מחופי גליפולי. ערימות העצמות ושורות הקברים ש"מעטרות" את שדה המערכה בגליפולי מהוות דימוי עז שמפקיע כל שמץ של הרואיות מהקרבות.
הבעיה היא שהסרט, שנעשה בהשראת אירועים שהיו, אינו מעצב דמות ראשית מעניינת במיוחד. יש משהו בקונור שמזכיר את גיבורי האפוסים ההיסטוריים ההוליוודיים, אבל התסריט שכתבו אנדרו נייט ואנדרו אנסטסיוס מותיר אותו בסתמיותו. מין דמות רומנטית מיוסרת ומסתורית שנעה על גבול המיתי, ושמונעת על ידי כוחות טמירים, שכאמור מסייעים לה לאתר לא רק מים. השילוב בין האב המתאבל וההרפתקן ההרואי פשוט לא לגמרי עובד.
הצילום המסוגנן יתר על המידה של זוכה האוסקר אנדרו לסני (טרילוגיות "שר הטבעות" ו"ההוביט") מעניק לסרט מראה זוהר שעומד בסתירה לתכניו. אבל זה (יחד עם צילומי פנים שנערכו במסגד הכחול המרהיב ובארמון טופקפי) בדיוק מה שנחוץ כדי לכבוש את לב הקהל.
"עקבות במים" (אוסטרליה) - במאי: ראסל קרואו. שחקנים ראשיים: ראסל קרואו, אולגה קורלינקו, יילמז ארדואן, ג'ם יילמאז, ג'אי קורטני ודילן גיורגיאדס. אורך הסרט: 111 דקות.