שתף קטע נבחר

אולי גם אתם שילמתם כפול על נסיעה באוטובוס

בעקבות התקלה שאירעה באגד תעבורה במסגרתה נוסעים בירושלים חויבו פעמיים על מעבר מהרכבת הקלה לאוטובוס, הגיעו ל-ynet תלונות על תופעות דומות שקורות גם במעבר בין חברות אחרות. בין היתר: חיוב כפול ב"קווים" אחרי הטענת רב-קו בדן וסירוב לפצות על חיוב כפול ברב-קו אנונימי. מה יש לחברות ולמשרד התחבורה לומר בנושא?

אם אתם נוסעים באוטובוסים של אגד, דן, קווים ואגד תעבורה, יתכן ובלי ששמתם לב לכך שילמתם יותר על נסיעת המשך.

 

לפני כשבועיים כתבנו על התקלה שאירעה באגד תעבורה (למעשה היו שתיים, אחת בפברואר והשנייה לאחרונה), שגרמה לחיובים כפולים במעבר בין הרכבת הקלה לקווי אגד תעבורה. זאת למרות שהנסיעות נעשו במסגרת 90 דקות והנוסעים כלל לא היו אמורים לשלם על נסיעת המשך. לאחרונה, הוגשה אף תביעה ייצוגית בנושא בגובה 61,685,000 שקל.

 

בעקבות הכתבה קיבלנו תלונות על עוד מקרים, ספורדיים או שיטתיים, שקורים בקווי אוטובוס של חברות אחרות. אותן חברות, כמו אגד תעבורה בשעתה, לא דיווחו באופן רשמי לנוסעים על התקלות האלה.  בינתיים, יתכן שאתם משלמים שלא לצורך כפל תשלומים. הנה כמה דוגמאות ששלחו לנו גולשים לתקלות כאלה.

 

אם גם אתם נתקלתם בתקלות דומות או באחרות - כיתבו לנו >>

 

לפני שאתם מתלוננים, שימו לב שההסדר של - נסע כפי יכולתך במשך 90 דקות ושלם על נסיעה אחת - מונהג, למרבה התמיהה, רק במטרופולינים הגדולים: גוש דן, חיפה וירושלים.

 

"כשמטעינים את הכרטיס בדן, נסיעת ההמשך לא נקלטת בקווים"

נוסע בשם רונן טוען שתקלת חיוב כפול קורית לו לפעמים, כשהוא נוסע מת"א לפ"ת ולהיפך. "אני נוסע בדן עד פ"ת ונסיעת ההמשך היא בקו אוטובוס של קווים", סיפר ל-ynet. "שמתי לב לכך שלעיתים אני מחויב חיוב כפול, כי בנסיעת ההמשך, יצאה לי פתאום קבלה נוספת.

 

"הנהגים ביקשו ממני להתלונן בעמדות הרב-קו. לשם כך, הלכתי לתחנה המרכזית בפ"ת. זה סיוט בגלל התורים הארוכים וכי הם מבקשים ממך ללכת לרב-קו של דן, שהם יוציאו לך תדפיס של הנסיעות שלך ואז תבוא אלינו".

 

רונן חושב שעלה על סיבת התקלה. "התקלה שבה וחזרה מדי פעם, עד שבשלב מסוים עליתי על אוטובוס שלא נתן לי קבלה. רק אז שמתי לב מתי זה קורה", הוא טוען.

 

"כשאני עולה על אוטובוס של דן, משלם, הולך לעמדת טעינה בקו 1 או קו 50 ומטעין ב-100 שקל את הכרטיס, הוא מתאפס כאשר אני עולה לאוטובוס של קווים, כאילו שהוא לא מכיר את הנסיעה הקודמת. כלומר זה קורה בגלל ההטענה בדן: אם נסעתי בדן בלי להטעין את הכרטיס, האוטובוס של קווים מזהה את הנסיעה הקודמת ולא גובה פעמיים. למרות שעליתי על זה, זו עדיין בעיה טכנית של קווים ודן ועליהן לטפל בה".

 

רב-קו. מותר לנסוע במחיר נסיעה אחת במשך 90 דקות, אבל רק בערים הגדולות ולווייניהן ()
רב-קו. מותר לנסוע במחיר נסיעה אחת במשך 90 דקות, אבל רק בערים הגדולות ולווייניהן

 

תשובות לקוניות בחברה ובמשרד התחבורה

גם דניאל כתב לנו שנתקל בתקלה בין דן לקווים: "בהמשך לכתבה שפורסמה ב-ynet, גם אני נתקלתי בבעיה הזו, רק שלי זה קרה בנסיעה בגוש דן, במעבר בין קווי אגד ודן, לבין חברת קווים. אני נתקל בבעיות אלה כל חודש - חודשיים. זה כבר קרה לי 5-6 פעמים.

 

"פניתי לקווים בעבר, וכן למשרד התחבורה שהעבירו לי את התגובה הלקונית של קווים. כשביקשתי החזר כספי, שלחו לי שוברי זיכוי למימוש בקווים בלבד, ורק לאחר שהתעקשתי שלחו לי צ'ק על הסכום.

 

"כמו כן, היו מקרים שמכונת הכרטיסים הוציאה הודעה ש'החוזה לא תקף', כאן בדיעבד החברה הודתה שהייתה תקלה, וזה קרה לי שוב ביום ראשון האחרון. הנהגים הודו בפני שזה עניין נפוץ, ואין להם למי לפנות בנושא".

 

נסיעה בשני אוטובוסים בנשר - למה חיוב כפול?

שי סיפר ל-ynet: "זה מכבר, אגד בחיפה החלה במדיניות חדשה, לפיה ככשאזרח קונה כרטיס/כרטיסייה הוא צריך להגיד לנהג מפורשות שהוא רוצה גם כרטיסי מעבר, אחרת נטענות לו נסיעות ללא כרטיס מעבר/המשך. מה שאפילו יותר גרוע, זה שאגד לא הודיעו על השינוי, אלא שאנשים פשוט החלו להיתקל בבעיות".

 

בהמשך לכך כתב לנו מוטי, תושב נשר: "ברצוני לשתף שבעיר נשר בה אנו מתגוררים, נאלץ בני לקחת שני אוטובוסים כדי להגיע מבית הספר הבייתה. למרות שזה בטווח 90 דקות באותו קוד מחיר (1) מחייבים אותו פעמיים בכרטיס רב-קו הטעון בכרטיסיה לנוער (50% הנחה ממחיר רגיל). החיוב הכפול בעצם מרוקן מתוכן את ההנחה לנוער".

 

בשיחה עמו סיפר כי מדובר בקווים של אגד בלבד: 71, 78 או 112.

 

את תגובת אגד המלאה לתופעה תמצאו בסוף הכתבה אך כדי שלא תישארו במתח נספר כי לטענת אגד, בעבור מחיר נסיעה בתוך העיר היה בקוד 1 ולאחרונה משרד התחבורה החל לשייכה לקוד 2.

 

"עקב כך, על הנוסע לבחור בין שני כאבי ראש: "או לקנות כרטיס קוד 1 ללא מעברים, או לקנות כרטיס קוד 2 עם מעברים. כל שינוי בנושא זה הוא בסמכות משרד התחבורה בלבד", נמסר מאגד.

 

אין חובת זיכוי או פיצוי במקרה של כרטיס אנונימי?

יוסי כתב: "קרה לי אותו הדבר בת"א בנסיעה בין חברת קווים לאגד בטווח של חצי שעה, בשימוש בכרטיס רב-קו אנונימי. בפברואר, אוטובוס של חברת קווים לא קיבל את הכרטיס ונאלצתי לשלם מחיר מלא. גם כרטיס אנונימי של נוסע שעלה אחרי לא נקלט והנהג טען כי יתרת הכרטיסים ריקה. אני ידעתי בוודאות כי יש לי לפחות 6-7 נסיעות בכרטיס.

 

"מאותו רגע, החלטתי לשמור את כל כרטיסי המעבר. באותו יום אחה"צ, עליתי לשני אוטובוסים בטווח של חצי שעה ושוב חוייבתי שוב על 2 נסיעות נוספות לי ולבני.

 

"הראיתי לנהג את הכרטיסים והוא אמר שאין מה לעשות ואני צריך לפנות לפניות הציבור, או לאחת מעמדות השירות של רב-קו. נסעתי לעמדת רב-קו בחולון ושם ניסו לפטור עצמם מאחריות, כי מדובר בכרטיס אנונימי ואין אפשרות לפיצוי. הסברתי כי לא הגיוני שאין אחריות לפיצוי במקרה של אבדן או גניבה ולא במקרה של תקלה. הוספתי כי אפנה לבית-המשפט ורק אז הם החליטו להקשיב ועשו כמה טלפונים.

 

"בהמשך התבקשתי לפנות בפקס לפניות הציבור או לפנות לתחנת רב-קו בתחנה המרכזית בת"א. פעלתי בשתי הדרכים כולל שליחה של מכתב וצילומי קבלות מעבר. לא התקבלה תשובה. נהג אוטובוס שאיתו נסעתי וסיפרתי לא על המקרה רמז לי לי לומר בפניה כי מדובר ב'בעיית שיוך כרטיסים בין החברות'. אני מניח שיש עוד מספר רב של אנשים שבכלל לא שמו לב ויתכן כי הדבר נמשך זמן מה. יש לציין כי מאז התופעה לא חזרה על עצמה".

 

"עשו לי טובה ונתנו החזר"

שאלנו נהג בדן אם נתקל בתקלה כזאת והוא אמר לנו: "כן. יש בעיה לפעמים עם כרטיסים אנונימיים. לא תמיד הם עוברים בטח אחרי נסיעה בחברה אחרת. בנוסף, בעוד שאגד ודן יחסית מאורגנות ומסונכרנות, חברות קטנות יותר – זה לא מעניין אותן ואיתן יש בעיות. מבחינתן שמשרד התחבורה ישקיע כמעט מאה אלף שקל בסנכרון המערכות במקומן".

 

מאוחר יותר עדכן יוסי: "התקשרו אלי והציעו לי זיכוי על הנסיעות שנגבו שלא בצדק ובנוסף הנסיעה לתחנת השירות של רב-קו בחולון, לפי בקשתי. למעשה, עם קבלת ההחזר עלי להתייצב באחת מדלפקי קניית הכרטיסים בכדי לממשו (תחנה מרכזית ת"א) כמו כן, הובהר לי שוב כי על כרטיס אנונימי אין חובת זיכוי מכל סוג, בסופו של דבר, התחושה היא שעושים לי טובה".

 

חיוב כפול באזור נתניה - כי אין הסדר

בעוד שהתקלה באגד תעבורה הקיפה לכאורה רק את אזור ירושלים, אלינו הגיעו תלונות לגבי אזורים שמחוץ לאזור זה.

אדיר כתב לנו שמתחילת שנת הלימודים (הוא סטודנט) הוא משלם כפול על נסיעות בטווח של 5 דקות, בתוך העיר נתניה. "יוצא שמתחילת השנה חויבתי כל יום על 4 נסיעות הלוך ושוב, במקום 2.מה שגרם לי לבזבז סכומי כסף גדולים מאוד, ללא שום ידיעה שלא אמורים לחייב אותי עוד פעם בהפרש של תשעים דקות".

 

נוסעת בשם יולי טענה בפנינו כי יש בעיה גם בין שני קווי קווים באזור נתניה. "פעם בשבוע אני לוקחת אוטובוס של חברת קווים מהרכב לכיוון כפר יונה: קו 5 או קו 42 שיוצא מנתניה, ואז קו נוסף של קווים: 33 או 39, לדוגמא, שנוסעים על כביש 57 לכיוון כפר יונה. שתי הנסיעות עולות לי 8.10 שקלים למרות שהן בטווח של שעה וחצי".

 

מסתבר שזה חוקי: נתניה זה לא אזור גדול מספיק עבור משרד התחבורה וחברות האוטובוסים ולא מונהג בעיר הסדר של נסיעת המשך. תושבי ערים נוספות מופלים באופן הזה: ב"ש רבתי, עפולה והסביבה, אשדוד, הן חלק מהדוגמאות.

 

תגובות

מחברת דן לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.

 

באגד תעבורה מסרו בתגובה: "תעריפי הנסיעה והסדרי הנסיעה השונים נקבעים על ידי משרד התחבורה וכיום אין הסדר 90 דקות בנתניה. ההסדר היחיד מסוג זה שפועל באגד תעבורה הוא במרחב ירושלים.

 

"אגד תעבורה פועלת על פי הנחיות משרד התחבורה, אשר מגדירות את חוזי הנסיעה ואת נוהל הכרטוס בין המפעילים השונים במרחב ירושלים. ככלל, במקרה של תקלה במערכת הכרטוס יודעת אגד תעבורה לפנות לציבור שנפגע ולפצותו, וכך תעשה גם בעתיד הקרוב על מנת לפצות את הנוסעים שנפגעו מהתקלה שאירעה בתחילת החודש". 

 

מקווים נמסר בתגובה:  "מערכת התיקוף המבצעת אינטגרציה לחוזי הנסיעה בין המפעילות השונות, אופיינה על-ידי משרד התחבורה ומופעלת בפיקוחו. במקרים בהם מתקבלת תלונה על תיקוף שגוי של המערכת, בעת מעבר בין המפעילות השונות, התלונה נבדק והנוסע מזוכה".

 

דובר אגד רון רטנר מסר בתגובה: "למיטב ידיעתנו, אין ולא היתה תקלה של חיובים כפולים באגד ולא קיבלנו כל טענה כזו בפעילות קווי אגד ברחבי הארץ. הטענות האחרות שהעלית אמנם מופנות לאגד ואולם חשוב להבין כי אגד, כמו כל המפעילים האחרים, כפוף למדיניות אחידה שנקבעה בתקנות על ידי משרד התחבורה.

 

"לגבי הטענה של הנוסע בעיר נשר חשוב להבהיר כי היסטורית מחיר הנסיעה בתוך העיר נשר היה קוד 1 וברפורמה שביצע משרד התחבורה במטרופולין חיפה שויכה נשר לאזור חיפה שבו נהוג קוד מחיר 2. עם זאת בכדי לא להרע בתנאים לנוסע, נקבע אז על ידי משרד התחבורה כי הנוסע יוכל לבחור באחת משתי האופציות בנשר: כרטיס קוד 1 ללא מעברים או כרטיס קוד 2 עם מעברים. כל שינוי בנושא זה הוא בסמכות משרד התחבורה בלבד.

 

"לגבי הטענה שהנוסע צריך לומר לנהג מפורשות שהוא רוצה גם כרטיס מעבר, אחרת נטענות לו נסיעות ללא כרטיס מעבר, הרי שאין כל שינוי במדיניות אגד והטענה של המתלונן אינה נכונה. מדיניות משרד התחבורה לגבי נסיעות בכרטיסיית המשך או כרטיסיית מעבר, מאפשרת זאת במקרים שקוד הנסיעה הוא זהה. (לדוגמא: קוד 6 המשך מאפשר נסיעה בין עכו לחיפה, קוד 6 מעבר מאפשר נסיעה בכל מטרופולין חיפה). לכן מומלץ לנוסעים להתעדכן באתרי האינטרנט של המפעילים או של באתר משרד התחבורה ולבחור איזו כרטיסייה לטעון לסוג הנסיעה המבוקש".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תקלת המעברים במטרופולין ירושלים, במערכות הכרטוס של אגד תעבורה טופלה ותוקנה, וביומיים האחרונים לא התקבלו תלונות של נהגים או נוסעים, על בעיה בתיקוף הכרטיס.

 

"הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הודיעה, כי כל הנוסעים שחויבו בתשלום כפול יקבלו זיכוי מלא מחברת אגד תעבורה, בגין התקלה. חברת אגד תעבורה נערכת במקביל לאיתור כרטיסי הרב-קו של הלקוחות שנמנעה מהם האפשרות לממש את זכות המעבר. בתום תהליך זה תתבצע פנייה יזומה ללקוחות והם יזוכו בהתאם.

 

"משרד התחבורה הורה על ביצוע בדיקה מקיפה, של כל מערכות הכרטוס, הפועלות בחברת "אגד תעבורה", במטרה למנוע את הישנותם של מקרים דומים בעתיד.

 

"בנוגע לטענה כי המקרה התרחש גם בחברות קווים ודן - אין בידינו שום דיווח על תקלות שאירעו בחברות אחרות מלבד אגד תעבורה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים