"אני מקדיש את הסצנה בפאודה למדחת יוסוף"
"השאירו פצוע לדמם ולמות כי סמכו על הפלסטינים שיבואו להציל אותו, ולי כלוחם - זה שבר את המיתוס הצה"לי". ליאור רז, שחקן ויוצר הסדרה "פאודה", מספר על הצלקת שהפכה בסופו של דבר לסצנה בסדרה המצליחה
כששירת ביחידה מובחרת בשירות הסדיר בצה"ל, ליאור רז, השחקן הראשי ויוצר הסדרה "פאודה", חווה לא מעט מקרים קשים לדבריו - אלא שהסיפור שהותיר בו את הצלקת הגדולה ביותר קרה דווקא כשהוא היה כבר בן 28 ולוחם במילואים. מדחת יוסוף - שוטר משמר הגבול, נותר מדמם למוות בקבר יוסף במהלך האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.
"השאירו פצוע לדמם ולמות בגלל שרצו לסמוך על הפלסטינים שיבואו להציל אותו, ולי כלוחם באותה התקופה במילואים זה שבר את המיתוס הצה"לי", מספר רז בראיון למדור "עשיתי סצנה". "לא מפקירים חיילים ולא סומכים על אף אחד - ואנחנו אלה שצריכים להביא את החיילים האלה". את הזיכרון החקוק מסיפור מדחת יוסוף, לקח רז והפך לסצנה קשה במיוחד עבורו - אותה הוא בוחר להקדיש ליוסוף עצמו - בסדרת הטלוויזיה שמשודרת ב-yes.
"כשבועז נחטף, דורון - הדמות שאני מגלם - מנהל משא ומתן על חזרתו בטלפון עם וואליד. כשהוא מבקש ממני לשחרר אסירים תמורת בועז, אני נוהג כלפיו ביד קשה ומאיים עליו ועל כל משפחתו. בסצנה הזאת אני אומר שאין יותר דבר כזה לתת לפלסטינים אלף אסירים תמורת אחד שלנו. אלא לעשות את כל המאמצים להחזיר את הבן אדם".
אתה נשמע עכשיו ממש כמו הדמות שאתה מגלם.
"בכתיבה של הסדרה החלטנו שדורון יעשה בדיוק את מה שאני חושב - אין דבר כזה אלף אסירים תמורת אחד. אגיד לך יותר מזה, בסיפור של מדחת יוסף לא הייתי חייל סדיר, אבל אם היו נותנים לי - הייתי נכנס פנימה לבד עם אקדח ומחלץ אותו. הסצנה הזאת שבה דורון מאיים על וואליד קשה לי במיוחד, כי הסדרה הזאת מדברת על טראומות שכולנו סוחבים איתנו. גם אני באופן אישי. פתאום הבנתי שאני עושה לעצמי הרבה מעבר לפסיכודרמה - אני חי מחדש הרבה דברים שחייתי פעם בצורה מאוד אינטנסיבית והיתה לי חולשה פיזית ונפשית מכל הדבר הזה. הסדרה הזאת גם צולמה בתקופת מבצע 'צוק איתן', וערבים ויהודים היו ביחד בצילומים".
לאילו טראומות אישיות אתה מתכוון?
"הסדרה הזאת נכתבה בדם. המחיר שכולנו משלמים על היותנו לוחמים או משפחה של לוחמים וחברים של לוחמים. הייתי ביחידה מובחרת שדומה מאוד דומה למה שרואים בסדרה. אבל גם במסגרת השירות הצבאי וגם כאזרח במדינת ישראל, עברנו טראומות. בסדרה כדורון התפרקתי כששמעתי את בועז, אבל מצד שני הייתי חייב להיות חזק מול הפלסטינים ולאיים עליהם. זה היה לי קשה נפשית, כי הימים היו מאוד אינטנסטיביים וזה היה יום הצילומים האחרון עם הצוות אז הכל התחבר. אפילו הרגשתי שנכנסתי לדמות יותר ממה שהייתי צריך".
פאודה נוגעת בכולם
רז, 42, נשוי ואב לשלושה. עוד לפני שהביא לעולם את סדרת הלהיט "פאודה" שתסיים את עונתה הראשונה ביום ראשון הקרוב (yesOh HD, 22:15) שיחק בסדרות "תא גורדין", "עד החתונה" וגם בסרט הקולנוע "העולם מצחיק". "אני בשוק טוטאלי ממה שהסדרה הזאת עשתה. אני עדיין לא מעכל את זה כל כך, כי זה עדיין קורה. גודל האפקט הוא ענק - לא היה דבר כזה. גם מבחינת מספרים זה מטורף - הם פנומנאליים וכולם רואים את זה. אני הולך ברחוב ומרגיש שכולם רואים את הסדרה. זה מחמיא לנו מאוד שהיא נוגעת בהרבה אנשים - גם בערבים ישראלים וגם ביהודים ישראלים".
מהזווית שלך, איזה צד במפה הפוליטית מייצגת הסדרה?
"כשכתבתי את הסדרה לא לקחתי צד. אני לא יכול להגיד על עצמי שאני ימני או שמאלני. אני אדם פיקח,
פטריוט ציוני שחי במדינת ישראל, ששירת עד גיל מופלג במילואים ונתן את הנשמה שלו למדינה. אני אוהב את המדינה ואכפת לי ממנה. אכפת לי מהאנשים שגדלים כאן, אבל אני רוצה גם להראות להם שיש עוד אנשים במדינה הזאת - שהם ערבים, שיש להם שפה ויש להם חיים. אנחנו נמצאים במציאות מורכבת עם מלא ממדים.
"כל אחד יכול לבחור איזה צד שהוא רוצה ולהתחבר לפן שהוא מעדיף, אנחנו לא יכולים להיות חד-ממדיים, זה הרבה יותר מורכב. גם הסדרה לא פוליטית. היא חוצה דעות וחוצה מפלגות. כשכתבתי אותה יחד עם אבי יששכרוף והתסריטאים משה זונדר, אסף בייזר ומיכל אבירם וגם עם עורכת התסריט ליאורה קמינסקי, חשבנו שהיא תקפיץ עלינו ימנים, שמאלנים, ערבים ויהודים - אבל היא קיבלה חיבוק גדול מכל המגוון הגדול, והבנו שהסדרה לא על פוליטיקה".
איך אתה מתכוון למנף את הצלחת הסדרה?
"אין לי מושג מה הסדרה הזאת עושה לקריירה שלי - אני יודע שמה שהיה לא יהיה, אבל אני לא יודע מה יהיה. אני בא לדבר הזה בגיל די מבוגר, ויודע שהדבר הזה נעלם בשנייה, אז אני נהנה עכשיו מאוד - ולאן שההצלחה הזאת תיקח אותנו, אני אשמח. וגם אם לא, החיים שלי טובים שלי. אני מרצה על שפת גוף מיומנות ומניפולציה, וממשיך לכתוב".