חיוג חירום בכל מכונית שתשווק באירופה - החל ב-2018
מכוניות חדשות שיימכרו באירופה תוך כשלוש שנים, יחויבו במערכת אוטומטית המעדכנת את הרשויות על תאונה שאירעה - כולל מיקומו המדויק של הרכב
מ-2018 יחויבו כל המכוניות הנמכרות באירופה במערכת שתדווח אוטומטית על תאונה. בתום ויכוח ארוך בשאלה האם הפגיעה האפשרית בפרטיות חשובה יותר או פחות מהצלת חיים, החליט הפרלמנט האירופי לאשר חוק המחייב את יצרניות הרכב לצייד כל מכונית חדשה במערכת המדווחת למוקד חירום במקרה תאונה. המערכת, הנמצאת כבר כיום בשימוש במכוניות שונות, תיצור קשר עצמאי עם שירותי חילוץ והצלה, ותדווח על סוג הרכב ומיקומו המדויק. הפעולה האוטומטית, בניגוד למערכות המאפשרות לנהג להתקשר למוקדים שונים, מיועדת לתפקד גם במצבים בהם אין ביכולתו של נהג או נוסע לדווח. המערכת תהפוך לאבזור בטיחות חובה בכל רכב חדש שישווק באירופה החל מאפריל 2018.
באיחוד האירופי מעריכים כי כתוצאה מהטמעת המערכת, יפחת זמן התגובה של שירותי החירום במקרה של תאונת דרכים. לפי הערכות מומחים, מספר ההרוגים בתאונות צפוי לרדת בהתאם ב-10% בשנה כתוצאה מכך. שיפור בבטיחות כלי הרכב, שיפור ביכולת התקשורת כתוצאה משימוש נרחב במכשירים סלולריים, זמן תגובה קצר יותר של כוחות הצלה ומערכי טראומה משופרים, נחשבים לסיבות העיקריות לירידה החדה במספר ההרוגים בתאונות בכל העולם המערבי כולל בישראל, למרות עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בישראל בשנים האחרונות.
המערכת החדשה, שמכונה eCall, תחייג למספר החירום 112 ברחבי אירופה, המשמש את כל המדינות החברות באיחוד. היא תספק מידע הכולל את המיקום המדויק והשעה בה התרחשה התאונה, סוג המכונית וסוג הדלק בו היא מתודלקת.
יש לציין כי באופן חריג, בתעשיית הרכב לא התנגדו להצעה הצפויה לייקר את המכוניות החדשות בכ-100 יורו (כ-430 שקלים) בממוצע. "ההחלטה מביאה את אירופה צעד אחד קדימה בדרך להטמעת המערכת עליה המלצנו כבר ב-2004", כך הגיב על ההחלטה אריק ג'ונארט, המזכיר הכללי של התאחדות יצרניות הרכב האירופיות.
בעקבות ההחלטה, בנציבות האיחוד האירופי מצפים כי זמן התגובה של שירותי החירום יתקצר דרמטית - למעלה מ-50% - הן בערים והן באזורים לא מיושבים. המערכת תאפשר גם לזמן את שירותי החירום באמצעות לחיצה על מתג בתוך תא הנוסעים, זאת למשל אם אחד הנוסעים סובל ממצוקה או אם עובר אורח זיהה מצב חירום ברכב עומד.
על-פי החלטת האיחוד, המערכת לא תוכל לנטר את תנועת כלי הרכב במצבים שלא מוגדרים מצבי חירום, ולא תשמש כקופסה שחורה. ארגוני זכויות אזרח טענו כי אפשרויות אלו יהוו פגיעה בחופש התנועה ובצנעת הפרט. כמו כן, גם המידע שיועבר לרשויות לא יוכל להימסר לגופים פרטיים אלא אם בעל הרכב יאשר זאת באופן מפורש, זאת במטרה למנוע זליגת מידע לגופים מסחריים וניצול המידע למשל על-ידי חברות ביטוח.
מערכת ה-eCall תחויב תחילה בכלי רכב פרטיים ומסחריות קלות. לאחר תום תקופת הרצה של שלוש שנים, האיחוד האירופי יבחן האם לחייב את התקנת המערכת גם בכלי רכב נוספים - למשל משאיות ואוטובוסים.