חברות תקשורת לא יכולות לקבוע "תקופת צינון" ללקוחות חוזרים
משרד התקשורת אוסר על החברות לדרוש מלקוחות שעזבו אותן לעבור "תקופת צינון", כדי לקבל מבצעים של לקוחות חדשים: "עליהן לאפשר לכל מנוי לעבור ללא אפליה לכל תכנית בתנאים המוצעים ללקוח חדש", רק שלא נאסרה גביית דמי התקנה או חיוב על סים חדש ללקוח חוזר, ולא נאסרה גביית דמי מעבר בין תוכניות
"על חברות התקשורת לאפשר לכל מנוי לעבור ללא אפליה לכל תכנית בתנאים המוצעים ללקוח חדש", כך הודיע היום (ה') משרד התקשורת.
ציננו אתכם? גבו מכם דמי מעבר בין חבילות? כיתבו לנו ונעזור >>
- בזק: עזבת ורוצה לחזור? יש "תקופת צינון"
- HOT מובייל: 39 ש' דמי מעבר בין חבילות
- מתנתק מסלקום? החזר סים או שלם 59 שקל
- פרטנר מסתירה מסלולים מוזלים מלקוחות אורנג'?
במשרד החליטו להבהיר לחברות התקשורת לחדול מהנוהג המרגיז: "תקופת צינון", קרי פרק זמן שאמור לעבור בין עזיבת לקוח את שירותי החברה, לבין חזרתו אליה. כל זאת במטרה למנוע מלקוחות ותיקים לקבל תנאי מבצע של לקוחות חדשים.
רק שסביב הנוהג הזה התהוו הוראות נוספות שמגבילות צרכנים, אליהן נראה שמשרד התקשורת לא התייחס: גביית דמי התקנה ללקוח מתנתק, גבייה מחודשת על סים (במקרה של חברת סלולר) וגביית דמי מעבר בין תוכניות.
"זכותה של החברה לקבוע תנאי מעבר"
במשרד שלחו היום הודעה לעיתונות, לפיה "לאור תלונות ופניות רבות, משרד התקשורת פנה בימים אלה לחברות התקשורת בהבהרה חד-משמעית כי בנושאי 'תוכניות תעריפים', 'חבילות' או 'סלי שירותים' המשווקים ללקוחות חדשים: לקוח חדש הוא כל מי שבמועד פנייתו אל חברת התקשורת לא היה מצוי בהסכם התקשרות עימה.
"לפיכך, החברה אינה רשאית לדרוש מלקוח שנטש אותה והמעוניין לשוב ולהתקשר עימה, לעבור 'תקופת צינון', ועליה לאפשר לכל מבקש להצטרף לכל תכנית בתנאים המוצעים ללקוח חדש".
רק שימו לב לאמירה הבאה של המשרד: "על-פי הוראות הרישיון, חברות התקשורת מחויבות לאפשר לכל מנוי, לעבור, ללא אפליה, בין התוכניות השונות המשווקות על ידן, באותה עת, לרבות תוכניות המשווקות ללקוחות חדשים.
"הדבר לא גורע מזכותה של חברת התקשורת לקבוע תנאי מעבר (לא ניתן לקבוע 'תקופת צינון' כתנאי מעבר) בין התוכניות, בהתאם להוראות הרישיון שלה".
מותר לגבות דמי ניתוק ודמי מעבר - גם אלה מפלים בין לקוח קיים לחדש
מכאן נראה שכאמור משרד התקשורת לא טיפל בשתי תופעות מרגיזות אחרות:
1. חברות שגובות מחיר שונה מלקוח חדש לעומת לקוח קיים. המשרד נותן לבעיה הזאת פיתרון עקיף: אפשר לעזוב את החברה ולחזור אליה במחיר של לקוח חדש, בלי תקופת צינון. נחמד לא? ובכן, החברות עשויות לגבות דמי התקנה מהלקוח החוזר (למרות שיש לו כבר תשתית מוכנה בבית), או יגבו שוב על כרטיס סים (למרות שיש ברשותו כבר סים של החברה) וכך יהפכו את המעבר ללא משתלם.
2. לפעמים החברות גובות דמי מעבר בין תוכניות. כך למשל במקרה שכתבנו עליו, בחברת HOT מובייל והיא לא היחידה . מדברי משרד התקשורת: "הדבר לא גורע מזכותה של חברת התקשורת לקבוע תנאי מעבר (לא ניתן לקבוע "תקופת צינון" כתנאי מעבר) בין התוכניות, בהתאם להוראות הרישיון שלה", ניתן להסיק כי גביית דמי מעבר מותרת, למרות שמדובר בתופעה לא שירותית בעליל.
במשרד התקשורת מסרו בתגובה ל-ynet:
"1. קיים איסור להפלות מנויים, כלומר כל מנוי יכול לבקש ולעבור לתוכנית אחרת ללא קנסות וללא כל מניעה ובאותם תעריפים.
"2. עם זאת, מותר לגבות דמי מעבר. מדובר בתשלום חד פעמי .
בתיקונים הצרכניים הצפויים להתבצע במהלך הרבעון השלישי של השנה, נגדיר באופן מפורט מה מותר ומה אסור.
בנוגע לנושא חוסר המידתיות של תעריפי דמי המעבר, המשרד החל טיפול בהליך אסדרה, כחלק מתיקונים צרכניים נוספים בהם
יש כוונה להתייחס גם לנושא דמי המעבר, כדי למנוע תעריפים לא מידתיים או סבירים".