"ילדים בני 7 מבקשים איתי סלפי"
קשה לה לראות ילדים באודישנים, יש לה מה לומר על הפקת תוכניות ריאליטי, ובטח היתה מסרבת לכתוב סדרה כמו "גאליס" - אבל גלילה רון פדר בכל זאת נשארת מחוברת לדור הצעיר, בטח כשהספרים שלה מעובדים לסדרת הטלוויזיה "להתבגר". תשאלו את המעריצים שכותבים לה בפייסבוק
מבחינה כלכלית היא מסודרת. יכולה להרשות לעצמה להניח את העט ולצאת לפנסיה. אבל גלילה רון פדר לא רוצה להרפות - וכשהבינה שלא תזכה לכתוב את הגלגול הטלוויזיוני השני של "ג'ינג'י" - סדרת הספרים המצליחה שלה לנוער - התאכזבה. "אני יכולה לעשות את זה יותר טוב", היא אומרת בנחרצות. "ניסיתי ככל יכולתי להבהיר את מהות דמותו של ג'ינג'י ולא נתנו לי לכתוב את הסדרה. מעניין לראות מה יקרה, התסריטים עדיין לא סגורים כך שאני לא יכולה לומר אם אני מרוצה או לא. אבל מאוד מכבדים את זווית הראייה שלי".
רון-פדר מוכרת כסופרת מצליחה עם סדרות הספרים המפורסמות והוותיקות שלה, ביניהן "אל עצמי", "ג'ינג'י", "טולי תעלולי", "יומנו של ניר שרוני" ורבים אחרים. את הכתיבה לטלוויזיה היא גילתה בשלב מאוחר יחסית בקריירה הארוכה שלה. את הגלגול הראשון של ג'ינג'י בערוץ הראשון למשל, היא סירבה לכתוב באופן שוטף. בהמשך כתבה את "משפחה וחצי" ששודרה בערוץ 2, וכעת היא שבה למסך עם הסדרה החדשה שתשודר בערוץ 10 (שבת, 18:00) "להתבגר", שמבוססת על סדרת הספרים שנושאת את אותו השם.
רון פדר כבר בת 66, סבתא ל-7 נכבדים (שלושה ביולוגים וארבעה מבעלה השני משולם עמית). ועדיין למרות פער הגילים ההולך וגדל - היא מעידה שהקשר שלה לילדים והנוער חזק מתמיד. "אני פוגשת המון בני נוער, לפחות פעם בשבוע אני נוסעת לבתי ספר ומדברת אל 300 תלמידים. בהתחלה יש ניכור ואחר כך הם ניגשים אלי ומדברים איתי. אני מתכתבת איתם בדואר ובאימייל".
בדואר? זה פחות הדור החדש.
"כן תתפלא יש ילדים ששולחים אליי מכתבים בדואר. ומי שכותב לי באימייל מקבל תשובה באימייל. מי שכותב לי בפייסבוק מקבל תשובה בפייסבוק. אינסטגרם עדיין אין לי אבל עכשיו אמרו לי שאני צריכה. יש כאלה שגם מבקשים איתי סלפי, אפילו ילדים בני שבע", היא אומרת, "אני מאוד מקשיבה לילדים ובני הנוער הרבה יותר מההורים שלהם ומהמורים שלהם ובגלל זה הם רואים בי כתובת. אני חושבת שאני מבינה אותם. האם אני מדברת בשפה שלהם? לא. אני מדברת בשפה שלי אבל כשאני נכנסת לדמות בת 12 אז קורה לי תהליך שבו אני נכנסת גם לשפה הזאת.
"אני יודעת שהנוער של היום קורא יותר ממה שחושבים", היא מוסיפה. "הנוער של היום יודע מי זה ג'ינג'י. עד כיתה ו' יש אפילו התחזקות בקריאה שבאה לידי ביטוי בסטטיסטקות של משרד התרבות, הספריות ובתי הספר. יש גם המון עידוד קריאה מצד בתי ספר וההורים. אם כי אף אחד משחקני הסדרה לא קרא את 'להתבגר'".
את האישור הסופי לעליית הסדרה קיבלה רון פדר ב-2 בינואר. ארבעה חודשים אחר כך היא כבר תשודר - לוח זמנים זריז במיוחד כשמדובר בסדרת טלוויזיה שמיועדת לערוץ מסחרי. "נכנסתי ממש לריצה, לא ידעתי אם הערוץ ישרוד ולכן היתה שאלה אם הסדרה תופק או לא. מבחינתי התסריטים היו כבר מוכנים פחות או יותר כי אני כותבת בשבילי".
"להתבגר" תציג חבורת תלמידי תיכון שמתעדים את עצמם ואת בעיות ההתבגרויות הטיפוסיות שלהם לתוכנית ריאליטי - זאת בשונה מסדרת הספרים שבה כל ספר מתמקד בדמות אחרת. "השאלה הגדולה היתה איך אני מעבירה את הדבר הזה לסדרת טלוויזיה", רון פדר מספרת. "וזה עלה בדעתי כתוצאה ממה שקורה עכשיו בטלוויזיה. במאי שמחליט לעשות תוכנית ריאליטי על כיתת תקשורת בתיכון הוא בוחר ארבעה תלמידים שיקבלו מצלמות ויתעדו את עצמם בסגנון 'מחוברים'. הבמאי דוחק בתלמידים לעשות דברים כדי שתהיה לו יותר דרמה - וכשלא מתעדים את הדברים שהוא רוצה, הוא מאיים עליהם שייקח מהם את המצלמות".
נשמע שאת מבקרת את הטלוויזיה בסדרה שלך.
"אני לא מבקרת את הטלוויזיה אלא את הריאליטי שההפקה מקצינה על מנת שיהיה יותר מעניין. ממה שאני הבנתי גם להפקות שעושות את זה יש מן תחושה לא נעימה בינם לבין עצמם. אם תשאל אותם אם הם גאים במה שעשו, רובם יגידו לא. מן 'עשינו משהו שאנחנו חושבים שהוא לא לגמרי מוסרי וניאחז בהצדקות משונות'. אני לא יודעת אם הטלוויזיה צריכה להיות מוסרית, בגלל זה בסדרה שלי אין תשובות ויש רק שאלות.
"אם היו מציעים לי לעשות סדרה כמו 'גאליס' ו'החממה' לא הייתי מסכימה - כי אני אוהבת לכתוב על מצבים פסיכולוגיים שאנשים נקלעים אליהם, שיוצרים דילמות לא פשוטות ולא שחור או לבן. ולא שיש רעים או טובים, כולם הם בני אדם ויש בהם גם מזה".
מה דעתך על סדרות מהסוג הזה?
"אני לא רואה סדרות ונוער ולא קוראת ספרי נוער וזה מטעמים של פחד שישפיעו עליי. כל דבר בחיים נותן לי רעיון ואני מפחדת לגנוב רעיונות מסדרות אחרות, אז אני לא רואה את זה. אני יודעת מהנכדים שלי שהם מאוד אוהבים את הסדרות האלה, ולפעמים יוצא לי לדבר עם אנשי צוות שעובדים בהן. החממה וגאליס מהוות פקטור בחינוך של הילדים, השאלה הגדולה היא, האם בגלל עודף המידע ועודף הערוצים סדרה אחת יכולה באמת להשפיע. אני לא חושבת שהסדרה שלי תשפיע, אני מקווה שהיא תגרור מחשבות שניות".
מתהליך עשיית הסדרה רון פדר מעידה כי היא נהנית ומתמוגגת, בעיקר כשהיא מגיעה לסט הצילומים של הסדרה. אבל רגע אחד בתהליך, בכל זאת קשה לה - והיא מסרבת לקחת בו חלק בכל תוקף: "בג'ינג'י רצו שאשב באודישנים ואעזור להם לבחור שחקנים - לא הסכמתי בשום פנים ואופן. קשה לי להסתכל בעיניים של ילד ולהגיד לו שהוא לא מתאים. ב'להתבגר' הסכמתי לשבת רק לקראת הסוף כשהרשימה צומצמה".