שתף קטע נבחר

"כל כיתה צריכה ילד עם צרכים מיוחדים"

"איך ילמדו ילדים ש'האחר הוא אני' - אם האחר שם - מעבר לגדר? כמה ילדים במדינה היום משחקים בגינה עם ילדים להם צרכים מיוחדים?". טרום כניסתו של שר חינוך חדש לתפקיד המאתגר פונות תמי קרישפין ובוקי קמחי מארגון קשר -עמותה הפועלת עם ולמען משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים - בבקשה לשלב באמת את האחר

שלום לך שר החינוך המיועד, נפתלי בנט (?), משימות רבות מונחות על שולחנך עם כניסתך לתפקיד, אנחנו יודעות. אבל יש משימה אחת שבכוחה להפוך את החברה שלנו לסובלנית, מכילה ומתחשבת ובמקביל לתקן עוול היסטורי. קוראים למשימה הזאת: שילוב.

 

כחלק ממחדל מתגלגל ורב שנים- כיום רק כ-12,000 ילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים (לא לקויות למידה או קשב וריכוז) נמצאים בכיתות רגילות בחינוך הרגיל, כל השאר נמצאים במערכת נפרדת - מערכת החינוך המיוחד. ושתי מערכות החינוך הללו: מערכת החינוך הרגיל ומערכת החינוך המיוחד- מתנהלות כשני קווים מקבילים שלא יפגשו.

איך ילמדו ילדים ש"האחר הוא אני" - אם האחר שם- מעבר לגדר? כמה ילדים במדינה היום משחקים בגינה עם ילדים להם צרכים מיוחדים?

 

כל כיתה צריכה ילדים עם צרכים מיוחדים כדי להיות טובה יותר, מבינה יותר, ומקבלת שונות. כך הילדים יוכלו לקבל ילדים עם יכולות ומגבלות שונות, מדתות שונות, ורקעים שונים. האלימות אותה אלימות שבמערכת החינוך עמלים כול כך למגר- תפחת.

 

המרוויחים הראשונים יהיו דווקא הילדים "הרגילים"

כל מורה צריך בכיתתו ילדים עם צרכים מיוחדים כדי לטייב את ההוראה ולהפוך אותה לדיפרנצילית. להיות מסוגל ללמד באמצעים רבים ובדרכים מגוונות כל ילד על פי דרכו. המרוויחים הראשונים יהיו דווקא הילדים "הרגילים". הרי אין דבר כזה בעצם - ילדים "רגילים". לכל ילד קשיים משלו ודרכי למידה משלו ובמצב כזה- כולם יקבלו לגיטימציה.

 


"היום הם חיים בבועה, נבדלים מהקהילה הטבעית שהם חלק ממנה"

 

אבל בואו נדבר גם על הילדים המיוחדים עצמם ועל המשפחות. היום הם חיים בבועה, נבדלים מהקהילה הטבעית שהם חלק ממנה. לרוב לא לומדים עם אחיהם או עם ילדי השכנים באותו בית ספר, וההורים אינם חברים של ההורים האחרים לילדים באותו גיל. קיום נפרד שרק מרמז על העתיד לבוא: תעסוקה נפרדת, מגורים נפרדים. חיים נפרדים.

 

"בואו נאחד כוחות ונוציא את החזון הזה לפועל"

כבוד שר החינוך - בכוחך לשים לזה סוף. בכוחך ליישם את מסקנות דוח דורנר שנותנות סל שירותים לילד המיוחד שהולך איתו לאן שיחפוץ. גם לחינוך הרגיל. בכוחך להפיח חיים באות המתה של חוק החינוך המיוחד שנותן עדיפות לשילוב בחינוך הרגיל על פני חינוך נבדל. אתה לא יכול ולא צריך לעשות את זה

לבד, כי לצד צוותי החינוך הרבים ישנן המשפחות, וכשהן ישותפו במהלך החינוכי הן יביאו כוחות נוספים ויעשו הכול כדי שזה יצליח.

 

במקום להיות משני צידי המתרס בואו נאחד כוחות ונוציא את החזון הזה לפועל אחת ולתמיד אחרי שנים של ניסיונות חלקיים, בלתי מספקים ומביכים. בואו נממש את הלימודים המשותפים במערכת חינוך אחת, רחבה ומגוונת, עד שלא יהיה משנה בעצם מה המוגבלות או השונות אלא מה הילד יכול, מה מאפיין אותו, מה הוא באמת בלי כיסא הגלגלים ומתחת ללקות. אחרי הכול- כבוד שר החינוך- כולנו אחים.

 

  • תמי קרישפין, מנכלית, בוקי קמחי, מנהלת מקצועית ארגון קשר-הבית של המשפחות המיוחדות.
  • ארגון קשר היא עמותה הפועלת עם ולמען משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צולם בהפנינג של ארגון קשר
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים