שירה כרמי: סיפורים קטנים, אהבות גדולות
קובץ הסיפורים הראשון של שירה כרמי, "האהבה הכי גדולה בעולם", מציג מופעים בוערים של אהבה על סוגיה הרבים, ומחבר מחדש בין המושג הגדול לתשוקה הבסיסית שקיימת בו. באמצעות גיבורות אמינות, שפה בלתי מתיימרת וקול מספרת טבעית - הוא ירענן את מדף ספרי הביכורים שלכם
לדעתי לא בכדי נבחר הביטוי "האהבה הכי גדולה בעולם" (כשם הסיפור השני בקובץ) להתנוסס ככותרת של קובץ הסיפורים הזה, שכן בראש ובראשונה מציגה כרמי בספר מופעים בוערים של אהבה, על סוגיה הרבים, ומקשרת את האהבה עם ביטויים גופניים עזים, טורדניים ובלתי ניתנים להשתקה. בעשותה כך היא מבקשת לנטרל את הקוטביות בין תשוקה מינית ואהבה, המקועקעת שלא בצדק בבשר הווייתן של נשים.
אם נאמר, בהפשטה, שהתפיסה השכיחה היא שגברים עושים סקס ונשים עושות אהבה - כביטוי למשמעות הרגשית במעשה המיני עבור נשים, כרמי אינה מבטלת את הרגש שבמעשה, אלא משתמשת באהבה, כמושג מופשט, כדי להראות את הצורות השונות שבהן היא יכולה להתקיים במסגרת אקט מיני, תשוקה מינית ופנטזיה מינית.
הנשים בסיפוריה - נשים מבוגרות, נשים נשואות, נשים גרושות, בחורות צעירות וילדות; קשת נרחבת של ייצוגים נשיים - מבטאות את הרצון במימוש מיני, את הדחפים המיניים המוסתרים והמודחקים שנתפסים כטאבואים בחברה המערבית, בין אם מפאת גילן, בין אם מפאת היותן נשואות, למשל. כרמי אינה מציגה בדידקטיות את הצורך בשבירת הטאבואים ואת האבסורד שבתפיסות המפלות. היא גם פחות מתעניינת בהפגנת התנגדות למוסכמות חברתיות ומגדריות. הדגש מושם על הביטוי עצמו, על מתן קול למיניות הנשית.
בכך שהיא מציבה את הנשים שבסיפוריה בסיטואציות שונות זו מזו, היא מאפשרת היחשפות למגוון קולות, שכולם מבטאים את הרצון העמוק, הלגיטימי, הטבעי והבלתי נמנע לחוש תשוקה מינית, לעסוק בה, לממש אותה. האהבה (למשל אהבה לבן הזוג), כך על פי כרמי, אינה מבטלת את התשוקה, והתשוקה (למי שאינו בן הזוג, למשל) אינה מבטלת את האהבה. יתרה מכך, האהבה מלבה את התשוקה המינית - לבן הזוג או למי שאינו כזה, כאמור, והיא חלק בלתי נפרד ממנה. אלו לא שני מצבים נפרדים כי אם יחידה מלוכדת שנמצאת בתנועה מתמדת, והיא גמישה וחלקלקה ומעוררת.
מלבד הביטוי המרתק שמעניקה כרמי לנושאים הללו, הדבר המרשים ביותר בקובץ הסיפורים שלה הוא הקולות המשכנעים. דמויות הנשים והגברים כולן" אם שמסתירה סוד, אישה נשואה שמשחזרת באופן חד-צדדי תשוקת נעורים, סופר ששרוי בשרעפי אהבה כמעט מיסטיים - מאופיינות לעילא.
ברגע שבו הן מופיעות, הנוכחות שלהן מהימנה וברורה. גם כאשר מדובר בדמויות בעלות דיבור ילדותי על אף גילן הבוגר, גם אם מדובר בתודעה מבולבלת או במבע משוחרר ונטול עכבות - כרמי תמיד מצליחה לאפיין את הקול האינדיבידואלי של הדמות ולהציגו לקוראים בטבעיות רבה. היכולת שלה לעצב קולות ייחודיים בצורה מוצלחת הולכת יד ביד עם מסירת הסיפור האלגנטית והאמינה, ועם הפרישה העלילתית החכמה שכמעט תמיד יש בה שילוב של גלוי ונסתר, ותנועה שנובעת מגעש רגשי. באמצעותה יוצרת כרמי טקסטים מלהיבים, שלכל אורכם הם מעוררים עניין וסקרנות.
קובץ הסיפורים של כרמי מציג סופרת שיודעת היטב לעצב סיטואציות ודיאלוגים, שמשחקת עם המרחב והמקום שבהם נמצאות הדמויות על מנת להעביר את האווירה הייחודית לסיפור; סופרת שלא נותנת לתמה המרכזית להפוך לאג'נדה שמאפילה על הסיפור,
שקשובה לניואנסים שבהתרחשויות העלילתיות ומוצאת מינון נכון בין דרמה להומור, ובין טרגיות לביטוי של אושר. היצריות - שהיא מנת חלקן של הנשים בסיפורים - הופכת תחת ידה של כרמי למשב רענן, מפתיע, מלהיב, משום שהיא מעניקה לה ביטויים מקוריים ומרגשים.
חלק מהסיפורים בקובץ מאוד נוגעים ללב בזכות היעדר המניפולציות הרגשיות שהתרגלנו אליהן בספרים עכשוויים רבים. הפרוזה של כרמי אינה מתחכמת, אינה עמוסה, יש בה הרבה אוויר ותנופה, והיא מאפשרת לשהות בקרבה בביטחון ומתוך תשוקה והיסחפות כנה אחר הקורה.
"האהבה הכי גדולה בעולם" שראה אור בהוצאת "אחוזת בית" הגיע לחנויות במהלך חודש אפריל, כחלק מיוזמה של ההוצאות "ידיעות ספרים", "אחוזת בית" ו"ליריקה", לייחד את החודש הזה לפרסום ספרי ביכורים, שנאבקים על מקומם בעקבות חקיקת החוק להגנת הספרות והסופרים שאינו מאפשר הנחה על ספרים חדשים במשך 18 החודשים הראשונים לפרסומם.
משמח לגלות שספר הביכורים של כרמי מוכיח שחשוב וראוי לתמוך בסופרים חדשים וסופרות חדשות ובסוגת הסיפור הקצר, וכי הספרות העברית תרוויח מעיסוק נרחב ומעמיק בנושאים המדוברים פחות, תוך היחשפות לקולות ספרותיים בשלים, מעניינים ומקוריים.