חשופים בשמיים: מטוסי חיל האוויר - באפליקציות פתוחות לכל
פרסום ראשון: תוכנות אזרחיות הנגישות לכל גולש החלו לאחרונה לזהות מטוסים צבאיים ולעקוב אחר מסלוליהם בזמן אמת. ל-ynet נודע כי בין היתר זוהה מטוס "נחשון" מעל רצועת עזה. צה"ל: יכולתנו לא נפגעת
חובבי התעופה בארץ ובעולם כבר רגילים לצפות בתנועה של מטוסים אזרחיים בשמיים באמצעות תוכנות מכ"ם במחשבים ובניידים, אלא שלאחרונה הוצבו בישראל מקלטים חדשים שמאפשרים לזהות גם מטוסים צבאיים וביטחוניים. בכיר מאוד לשעבר במערך התעופה בישראל שוחח עם ynet והזהיר ש"ההשלכות של הדבר חמורות בלשון המעטה".
עוד בחדשות:
- מלגות כפולות לאברכים שלא שירתו בצה"ל
- אולמרט לשופטים: "הפכתי לשק חבטות"
- החשוד במתן שוחד לעו"ד פישר: עופר נמרודי
כך למשל, באחד מימות השבוע, אחר הצהריים ניתן היה לזהות מטוס סילוני מסוג "Gulfstream5" מבצע גיחה מעל שמי חאן יונס ברצועת עזה. מדובר במטוס שזכה בחיל האוויר הישראלי לכינוי "נחשון", ומשימותיו - על פי המידע שמצוי באינטרנט - היא לאסוף מודיעין אותות ("נחשון שביט") ולשמש מטוס מכ"ם ("נחשון עיטם").
לקראת הערב באותו יום שוב זיהו החובבים מטוס צה"לי - שהפעם גם זוהה כשייך לחיל האוויר (Israel Air Force) - המבצע סיבובים בדרום הארץ ובמיוחד מעל ערד. המטוס, מדגם בואינג 707, משמש בחיל האוויר כמטוס תדלוק המכונה בצבא "ראם".
"אומנם לא מזהים בתוכנה מטוסי קרב, אבל למטוס תדלוק צבאי שמזוהה כשהוא טס לכיוון יעדים מרוחקים זה לא משאיר ספקות", הוסיף הבכיר לשעבר, שגם מכיר היטב את חיל האוויר. "הבעיה הזאת מוכרת לרשויות בישראל שמנסות להיערך בהתאם בכדי לפתור את הבעיה".
מיקומם של המטוסים מאותר בשיטת מעקב שידור אוטומטי תלוי (ADS-B) המוצב כיום בכ-70% מהמטוסים האזרחיים. המטוסים מקבלים את מיקומם ממקור ניווט לווייני והאות המתקבל נאסף על ידי מקלט שמחובר לתוכנות המכ"ם האזרחיות. עד שנת 2020, טוענים מומחי תעופה, יהיו כל המטוסים האזרחיים מחויבים לשאת משדר שכזה.
כאמור, לאחרונה הוצבו בישראל מקלטים של אחת החברות שמאפשרים לזהות את מיקומם של מטוסים - גם אלה שלא פועלים באמצעות שידור לווייני, דבר שמאפשר את איתורם של מטוסים צבאיים. השיטה, שמכונה בעגה המקצועית T-MLAT, מסוגלת לאתר את מיקומם של המטוסים באמצעות ארבעה מקלטים או יותר, שמקבלים אותות מאותו המטוס בזמן נתון. כך היא יודעת לחשב את מיקומם באמצעות הערכת גובה, זמן, ומהירות טיסה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא נוכל לפרט על אודות פעילות חיל האוויר, אך נדגיש כי יכולתו של חיל האוויר אינה נפגעת מהפעלת אפליקציה כזו או אחרת".