דו"ח: ממה מבוגרים הכי מוטרדים?
תנאי עבודה, חינוך, פנסיה, זכויות ממשלתיות או אולי קצבאות? מנתונים שנאספו במשך שנת 2014 נחשף מה הכי מטריד אותנו. לידיעת הממשלה המתגבשת והשרים החדשים
בעוד שהצעירים מוטרדים מגובה הפנסיה אלה שכבר שם, לא מצליחים לשרוד. מעל-70,000 תלונות שהגיעו בשנת 2014 למוקד המשרד לאזרחים ותיקים חושפות כי הנושא המטריד ביותר את האוכלוסיה המבוגרת בישראל הוא הקושי להתקיים במציאות הכלכלית הנוכחית.
כתבות נוספות במדור 60 פלוס:
אבחנו עצמכם: האם יש לכם פגיעה קוגנטיבית?
תזונה מרפאה: למה כדאי לעבור לטבעונות גם בגיל מבוגר
למה מגיל 40 רובנו משמינים - ואיך נמנעים מכך?
"בשנת 2014 קיבל מוקד המידע של המשרד לאזרחים ותיקים פניות מ-72,910 פונים בנושאים שונים", מספר רוני לוי, המנהל המקצועי של מוקד המידע לאזרחים ותיקים. "אחת הפניות שחזרה על עצמה יותר מכל היא כי לא ניתן להתקיים מקצבת הזקנה וכי הכסף לא מספיק למימון הצרכים הבסיסיים של החיים. מרבית האזרחים שפנו ביקשו הגדלה של הקצבאות".
מה מגיע לי מהמדינה?
התחום השני המטריד את האוכלוסיה המבוגרת בישראל, הזכויות הממשלתיות להם הם זכאים. "במהלך 2014 התקבלו 48,053 פניות בנוגע לזכויות אזרחים ותיקים כגון תעודת אזרח ותיק ומיצוי זכויות כללי. פניות אלה מהוות כ-45% מסך הפניות למוקד". מסביר לוי.
רבע נוסף מהפניות נוגעות לתגמולים וזכויות ניצולי השואה. "נתח הפניות בנושא ניצולי שואה מהווה קרוב לרבע מן הפניות", מספר לוי, "22% שהם 23,334 פניות בשנה. הפונים אינם תמיד מודעים למלוא זכויותיהם ומתקשרים על מנת לקבל הנחייה ומידע בנוגע לאפשרות הגעה למיצוי מלא ולקבלת התגמולים המלאים. אולם אם מאז השקת המוקד בשנת 2008 הפניות בנושא מיצוי זכויות אזרחים ותיקים נמצא במגמת עלייה, הרי שהפניות בנושא ניצולי שואה רק הולכות ויורדות עם השנים".
עוד עולה מניתוח הנתונים כי האזרחים הותיקים בשלוש הערים המרכזיות, תל אביב, ירושלים וחיפה, הם המודעים ביותר לצורך בשמירת ומיצוי זכויותיהם. מספר הפניות הגדול ביותר הגיע מחיפה עם 7,475 פניות ולאחריה תל אביב-יפו עם 6,753 פניות וירושלים עם 6,406 פניות.
נקלעים למצוקה מחוסר ידע
"אנחנו מסייעים לפונים מתוך תפיסה הרואה חשיבות עליונה בהנגשת המידע על זכויות ושירותים ומתן סיוע בבירור הזכויות ובמימושן", מסביר לוי, "בשנה החולפת היינו כתובת מרכזית לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם אשר נקלעו למצוקות שונות בתחום הבריאות, בקשיים בירוקרטיים מול הרשויות וכאשר לא ידעו מהן זכויותים הכלליות".
"טיפלנו בנושאים רבים" הוא מוסיף, "זכויות האזרח הוותיק שנקבעו בחוק ובתקנות, בריאות, המוסד לביטוח לאומי, דיור, ארנונה, רווחה, פנסיה, הכנה לפרישה, צרכנות, תרבות ופנאי, מידע אודות זכויות ניצולי השואה וכל נושא הקשור לחיי היום יום של האזרח הוותיק".
"במהלך השנה החולפת פעלנו מול הביטוח הלאומי בנושאים שונים והצלחנו לסייע לפונים רבים בהפחתה ואף ביטול של חובות עבר, בסיוע בקבלת שעות סיעוד ובסיוע בקבלת קצבאות השלמת הכנסה. סייענו למימוש הנחות קשישים בארנונה, במימוש הנחות לזכאים בחברת החשמל, בתאגידי המים השונים ובטיפול בתלונות נגד קופות החולים השונות ועוד", מסביר לוי על פעילות המוקד.
נפלו קורבן למוכרים חסרי רסן
אולם לא רק בנושאים בירוקרטיים מול משרדי ממשלה מבקשים האזרחים עזרה, "בשנה החולפת היו תלונות על חברות שיווק טלפוני" מספר לוי, "מה שידוע בלשון החוק כעסקאות מכר מרחוק. בשל התערבותנו הוחזרו עשרות אלפי שקלים לקשישים ובני משפחותיהם שהופעל עליהם לחץ לרכוש מוצרים רבים שלא לצורך, באמצעות עסקאות טלפוניות על ידי מוקדי מכירות חסרי רסן. במקרים אלו המוקד משמש כססמוגרף המדווח לשר לאזרחים ותיקים ולמנכ"ל. במיוחד שיש אירועים חריגים בהם עליהם להתערב בכל כוחם, בשינויי חקיקה ובתקנות, ובכלל בקשרים בינמשרדיים".
קריאה לשר הרווחה החדש
לאור הממצאים של הדוח מנכ"ל המשרד לאזרחים וותיקים גלעד סממה פונה לשר הרווחה, שעוד לא מונה, לעלות במיידית את קצבאות הזקנה ואת השלמת ההכנסה.
"אנחנו רואים בעליה בתוחלת החיים תופעה ברוכה, אך יחד עם זאת נדרשת הערכות ממסדית על מנת לחזק את מעמדו, כבודו ואיכות חייו של האזרח הוותיק בישראל", אומר סממה, "אני קורא לשר הרווחה החדש לפעול במיידית להעלאת קצבאות הזקנה והשלמת ההכנסה שאינן מספיקות לחיים בכבוד ובבטחה כפי שאנו רואים מעשרות אלפי הפניות שקיבלנו".
ערן קריסטל, מנכ"ל בזק On line אשר מתפעלת את המוקד,"חברתנו חורטת על דגלה לספק שירות למשרד לאזרחים ותיקים ולסייע בשיפור השירות לאזרח הותיק. מתן האפשרות לאזרחים ותיקים לחיות ולהתפרנס בכבוד עומד כנר לרגלינו בכל פעולותינו, החל מתפעול המוקד בטלפון וברשתות החברתיות, וכלה במתן הזדמנויות שוות באיוש עמדות שונות בחברת בזק On line".
טלפון המוקד לפניות הציבור : 8840*