שתף קטע נבחר
 
צילום: shutterstock

עוד קולגה מתחתן? אין כסף לשמחות בעבודה

אף אחד לא שש לקבל הזמנה לחתונה של חברים מהעבודה, והאמת היא שפעמים רבות גם בעלי השמחה לא רוצים אתכם שם. במקום לשחק משחק מזויף - אורית-קלייר ארזי מסבירה כיצד לשבור את קשר השתיקה בנושא

ל"ג בעומר הוא יריית הפתיחה לעונת החתונות המגלגלת מיליארדים, ואני לא מתכוונת להוצאות של הזוג אלא להוצאות של חבריהם לעבודה. כאילו לא די בכך שהם נאלצים לכתת רגליהם באמצע השבוע, בפקקים אינסופיים, לאיזו חירבה בגליל כדי לאכול בעשר בלילה ארוחה שמלכתחילה לא רצו, ולחזור הביתה אחרי חצות כשלמחרת צריך לקום ליום עבודה מלא, אלא שהם אף נאלצים לממן את זה.

 

לטורים נוספים של אורית-קלייר ארזי

 

מילא אם זה היה פעם ביובל. אבל זה לא. כל יומיים מישהו נולד למישהו, מישהו מתחתן עם מישהו, מישהו מגיע לבר או בת המצווה למישהו – זה לא נגמר. וככל שהמשרד או המפעל גדולים יותר, כך יש יותר "חברים לעבודה", בין שהם חברים באמת או סתם קולגות ברמות קרבה שונות.

 

אכן, מתסכל במיוחד לכתוב צ'ק למישהו לא קרוב במיוחד, רק כי במקרה אתם עובדים באותה סביבה ארגונית, מה גם שלשניכם לא היה אכפת לוותר על התענוג: אתם הייתם מעדיפים לא לבוא והם היו מעדיפים שלא תבואו. למרות זאת, שניכם משחקים את המשחק רק בגלל תקינות פוליטית, חברתית ותעסוקתית מזוייפת. זה נורא.

 

שוב חתונה? זה לא נגמר (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
שוב חתונה? זה לא נגמר(צילום: Shutterstock)

מה עושים? ברור שצריך לשים את הנושא "על השולחן" אבל זה נושא מחויך לכאורה וראיתי שוב ושוב איך אנשים נבוכים אפילו מלרמוז עליו. מקסימום הם מסתודדים עם הקולגה הקרוב באמת בפינת העישון ומוציאים קיטור, בנוסף לעשן. אבל שיח כזה, שהוא תת-קרקעי ולא גלוי, רק מעכיר את האווירה בעבודה ויוצר מתחים סמויים, שהם תמיד, אבל ת-מ-י-ד, גרועים יותר ומסוכנים יותר מאלה הגלויים.

 

אף אחד לא רוצה "לצאת סוציומט", או קמצן, ובטח שלא רוצה להסתכסך עם אף אחד מעצם העלאת הנושא לדיון. מצד שני, לעובד הממוצע וגם למנהלים שלו אין משכורת 13 למתנות ותוך חודש מהיום - היא "פתיחת העונה", כבר לא יהיה לו תקציב לעוד צ'ק. אין מה לעשות חברים, חייבים להתמודד עם הקושי הזה ישירות. אולי יעודד אתכם לדעת שהוא משותף לכולם. בכל מקרה, צריך חוכמה פוליטית ותוכנית פעולה מעשית:

 

1. ישיבת צוות

קחו יוזמה ותאמו מראש עם כמה קולגות או עם המנהלת, שזה יהיה נושא לדיון בישיבת הצוות הבאה.

 

2. חוזה פסיכולוגי

לפתוח ולהפציר בכל הנוכחים על "כינון שטח ניטראלי" לצורך הדיון: בלי היעלבויות, היתממות והעמדות פנים כאילו אין לי בעיה עם זה למרות שיש לי, ובלי לעשות חישובים פוליטיים מורכבים של אינטרס, למשל החתונה הקרובה היא של הבת של היריב המר ביותר שלי בצוות, אז כביכול זה אישי.

 

3. "לשים את האמת על השולחן"

אין מה לחוש נעלבים או נבוכים מן העובדה שחלק בצוות קרובים יותר וחלק פחות. זה לא ענין של טוב או רע, זה עניין של טבע הדברים ואמירת האמת: יש אנשים שמתאימים זה לזה ויש כאלה שפחות או שמממש לא. אז מה? לא עדיף לשים זאת על השולחן מאשר לזייף ידידות מעושה?

 

כאשר תאמרו זאת (ואם אתם מנהלים או מנהלות – ראוי שתיזמו זאת בעצמכם), אתם תראו איך שלאחר כמה צחקוקים נבוכים וגלגול עיניים או השפלתן כדי להתחמק מן המצב, פתאום יגיעו הצחוקים מהסוג הטוב - אלה הנובעים תחושת שחרור לחץ, כמו פקק הנשלף מבקבוק שמפניה, או סתם פתיחה של פחית שתיה מוגזת.

 

או אז תשתרר אווירה טובה (אם כי תמיד יכול לצוץ הצדקן התורן שיאמר "אני לא מבין למה זה כזה אישיו") ותוכלו להתחיל לדבר באמת. מובטח, שאם תגיעו לרגע הזה, הוא ישפיע לטובה על כל היחסים בצוות, גם בכל מה שאינו קשור כלל לנושא, משום שיתבסס ערך פוליטי של לגיטימציה לומר את האמת, וזהו ערך ראוי בכל מקום עבודה (ובחיים בכלל), שהרי מטבע הדברים קונפליקטים בינאישיים הם חלק טבעי מכל עבודה משותפת והתחככות לאורך זמן.

 

4. דיון על כל המצבים האפשריים

אם כבר הגעתם עד הלום, לכו על זה, עד הסוף, ומבלי למצמץ. שטחו הכל ועודדו אחרים לחלוק את כל הסוגיות, שהן רבות, כמו פאותיהן האינסופיות של כל הקוביות הקטנות בתוך הקובייה ההונגרית הגדולה. הנה המרכזיות שבהן:

 

- מצד המזמין: האם חובה להזמין את כולם או רק חברים קרובים?

 

- מצד המוזמן: האם נביא "מתנה קבוצתית" או "מתנה אישית"?

 

- מה קורה עם החברים האישיים: האם הם צריכים להביא בנוסף מתנה קבוצתית עוד מתנה או צ'ק? תמיד יש כאלה בכל צוות: לאחר שנתנו כסף לקניית המתנה המשותפת, הם מודיעים בקול ש"עבורם זה לא מספיק כי אנחנו ממש קרובים" ויוצרים לחץ חברתי על כל מי שסביבם לנהוג בצורה דומה. אל תיכנעו ללחץ.

 

- מה קורה אם מישהו מהצוות לא מגיע לאירוע: האם עדיין צריך להשתתף בעלות המתנה הקבוצתית?

 

5. נסחו בצוות "נוהל מתנות"

אין פה עניין של "נכון" או "לא נכון" ולכן גם אינני מכריעה עבורכם בשאלות אלו, הגם שלי ולצוות שלי ברורה התשובה הנכונה - עשינו את השיחה הזו מזמן. התשובות צריכות להיות מותאמות לצוות הקיים. יתרה מכך, אם כל כמה שנים הצוות מתחלף, ראוי לדון בכך מחדש, שהרי מה שהתאים לחברי הצוות הקודם, עשוי לא להתאים לאלה החדשים. הנה כמה הארות שיסייעו לכם בהכרעה:

 

א. מתנה קבוצתית או אישית: האם זו תהיה מתנה סטנדרטית לכל אחד (ללא קשר אם יש לו חברים או לא ומיהם) באירועים משמעותיים. הסטנדרט יכול להיות בסוג המתנה (חפץ לבית) או בזהות המתנה ממש (תמיד קונים מסגרת תמונה מכסף טהור) או בעלותה (תמיד נוציא סכום X)

 

ב. חברים אישיים וסכנת כפל המתנות: אם הם יהיו פטורים מהשתתפות במתנה הקבוצתית, הרי שלא תוכלו לעמוד בסעיף הקודם והסכום תמיד ישתנה בהתאם למספר החברים - ככל שיש יותר חברים אישיים כך לא תהיה מתנה קבוצתית והדבר רק יחמיר את מצבם של מעוטי החברים.

 

ג. מהם "ארועים משמעותיים"? אם ב"חתונה" הכוונה רק לזו של העובד עצמו או גם של ילדיו? ומה עם נכדיו? האם כל יום הולדת או רק ימי הולדת "עגולים"?

 

ד. מהו הסכום הקבוע: ל"מתנה קבוצתית" ולכל סוג של "אירוע משמעותי"? כמה זה מעט מידי וכמה זה יותר מדי?

 

דיון כזה, מגוחך ככל שיראה במבט ראשון, קריטי ליחסים טובים בצוות כמו גם לפתרון בעיה כספית ממשית. מקווה שתרמתי את חלקי לשבירת השתיקה בנושא.

 

הכותבת היא מנכ"ל BossProblem יעוץ והדרכה להצלחה בעבודה , יועצת ארגונית בכירה ופסיכולוגית חברתית 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
אורית-קלייר ארזי
מומלצים