מחקר מגלה: האם עונשים יעילים?
האם חוסך שבטו שונא בנו או אולי דווקא להפך? מחקר חדש מגלה ממצאים מפתיעים לגבי היעילות של חינוך. אז מה עדיף - להעניש את הילד על התנהגות שלילית או לתגמל אותו על דברים חיוביים?
החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ערכו מספר מבדקים ל-88 סטודנטים. במחקר אחד ביקשו מסטודנטים לערוך רשימה של רעשים טורדניים. הם התבקשו לציין האם שמעו יותר רעשים באוזן הימנית או השמאלית. בקבוצה אחרת, צפו סטודנטים בהבזקי אור על מסך וציינו האם ראו יותר הבזקים בעין ימין או שמאל.
כתבות מעניינות בנושא:
הילד שוב משתולל: להעניש או לא?
הילד לא מפסיק לשקר לכם? 9 דרכים להתמודדות
חינוך ילדים: הורים, הגיע הזמן שתתחילו להיות סמכותיים
מספר הרעשים או ההפלשים בכל צד היה אקראי, ולעתים היו קרובים זה לזה כך שהיה קשה להבחין לאיזה צד שוגרו. בכל פעם שבחר אחד הסטודנטים בחירה מסוימת, החוקרים הציגו בפניו מטבע של 5, 10, 15, 20 או 25 סנטים שניתנו לו כתגמול על תשובה נכונה, ועל תשובה שגויה - הסטודנט הנחקר "נענש".
באופן כללי, הסטודנטים הראו נטיה להימנע מתשובות דומות קודמות שנתנו. אולם החוקרים מצאו כי כשהסטודנטים תוגמלו באופן חיובי על תשובה נכונה, הם נטו לחזור על התשובה שנתנו, בין אם נכונה או לא. הנטיה לכך גברה ככל שהתגמולים החיוביים גברו. מנגד, כאשר הסטודנט "נענש" על תשובה שגויה, הוא נמנע מבחירה באותה תשובה.
פידבק שלילי עשוי לסייע במניעת חזרה על טעויות
מחקרים קודמים התמקדו באפקט של תגמולים ועונשים על ההתנהגות, וראו ממצאים לא חד משמעיים, אולם לדברי החוקרים, כעת ניתן היה להבדיל בין האפקט של ענישה לתגמול, בשל אקראיות ההבזקים והקולות.
ד"ר יאן קובאנק, שעמד בראש צוות החוקרים, הסביר כי על פי ממצאי המחקר, בסיטואציות מסוימות עדיף דווקא להעניש על תשובות שגויות, מאשר לתגמל חיובי על תשובות נכונות. כך לדעתו, הסטודנט נמנע מלחזור על אותן טעויות.
היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
"פידבק שלילי עשוי להיות אפקטיבי יותר מפידבק חיובי לשינוי ההתנהגות", הוסיף קובאנק, "הענישה אינה צריכה להיות חמורה. כל פידבק שלילי עשוי לסייע במניעת חזרה על טעויות, בעוד שלתגמולים יש השפעה פחותה יותר על כך".
פסיכולוג: ילד ללא גבולות הוא אומלל
"תגמול שלילי הרבה יותר אפקטיבי מתגמול חיובי, לילדים ולמבוגרים", אומר פסיכולוג הילדים ד"ר שי חן גל. "הורה שאופף את הילד שלו רק בחוויות חיוביות פוגע בילדו. ילד שאין לו גבולות הוא ילד אומלל.
"הורים שלא אומרים עד כאן, גורמים לילד להפוך לחסר ביטחון, כאשר הוא משוכנע שאין כאן מבוגר אחראי ששם גבולות, וגם בשעת צרה לא יהיה לו לילד על מי לסמוך. ילד כזה בסיכוי הרבה יותר גבוה להפרעות דיכאון וחרדה. הגבול הוא המידה, והאמירה של ההורה נותנת לילד ביטחון, שיש לו על מי להישען".
לדברי ד"ר חן גל, השילוב של תגמולים חיוביים עם ענישה, הוא האופטימלי לחינוך הילד. "חשוב שחלק מהחינוך יהיה כרוך בעונשים, אולם הם לא צריכים להפוך לחלק הבלעדי בחינוך, שכן אז הילד עלול לחוות פחד, חשש תמידי וחוסר הנאה.
"השילוב של תגמולים חיוביים, וענישה במקרה של חציית קווים אדומים הוא הנכון ביותר להתפתחות התקינה של הילד ולהשגת התוצאות החינוכיות הטובות ביותר".